Tiedättekö, milloin
lasten leikki keskeytyy sairaalassa? Silloin, kun hoitaja* astuu huoneeseen.
Näin kertoo Katja Koski havainnointinsa perusteella pro gradu -tutkimuksessaan.
Se on aika pysäyttävää. Kyllähän hoitajat tuon tutkimuksen mukaan tuovat leluja
lasten huoneisiin ja sitä kautta edistävät lasten mahdollisuuksia leikkimiseen,
mutta leikin käyttö hoitotyön keinona toteutuu silloin kovin vajavaisesti.
Vaikka tämä on vain kahdelta
lastenosastolta havainnoitua tietoa, niin pelkään pahoin, että sama tulos
voitaisiin saada monesta muustakin paikasta. Poikkeuksena ovat olleet
lastenneurologian osastot, joissa leikki on aina ollut keskeinen hoitotyön
menetelmä, mikä näkyy muun muassa oman tutkimukseni
aineistossa (josta voitte lukea tämän blogin
aiemmista kirjoituksistani). Eri puolilta Suomea olen kuitenkin
kuullut viestiä, että asiat olisivat muuttuneet suuntaan, jossa hoitajilla on
entistä vähemmän aikaa olla lasten kanssa.
Lapsen oikeuksien sopimuksessa
lapsille taataan oikeus leikkimiseen ja YK on tätä kohtaa
selvittävässä yleiskommentissaan
todennut leikin olevan välttämätöntä lasten kehityksen, terveyden ja
hyvinvoinnin kannalta. Tämän me kaikki toki tiedämmekin. Mutta kuinka moni
oivaltaa, mitä merkittävää lapsen kanssa leikkiminen tarjoaa aikuiselle? YK on
tämänkin kertonut tuossa selityksessään:
yhdessä leikkiminen tarjoaa
ainutlaatuisen tilaisuuden ymmärtää lapsen näkökulmia.
Tähän pitäisi
hoitotyössäkin tarttua! Hoitotyöhän perustuu vuorovaikutukseen potilaan kanssa.
Lapsilta ei useinkaan saada parasta tietoa suorilla kysymyksillä, joihin he
yleensä vastaavat vain lyhyesti – ja usein vielä niin, kuin olettavat aikuisen
toivovan. Lapsethan ehdollistuvat hyvin pienestä pitäen siihen, että kun
aikuinen kysyy, hänellä on myös mielessään oikea vastaus. Mutta me aikuiset
emme ehkä osaa edes kysyä oikeanlaisia kysymyksiä, jollemme anna lapselle
tilaisuutta omalla
tavallaan kertoa siitä, mikä hänelle on tärkeää.
Leikki on lapselle ominainen
tapa kertoa ajatuksistaan. Parhaiten sitä voi ymmärtää heittäytymällä siihen
mukaan. Haastankin tällä lapsen
oikeuksien sopimuksen 25-vuotisjuhlaviikolla (jonka yhtenä teemana lapsen
oikeus leikkiin) jokaisen lapsia hoitavan ammattilaisen käyttämään vähintään
kymmenen minuuttia jokaisen hoitamansa lapsen kanssa leikkimiseen lasta
kuunnellen.
P.S. Olen kirjoittanut
leikistä
hoitotyön keinona Sairaanhoitajalehdessä 2011: 84(3), sieltä löytyy lisää
leikin merkityksestä sekä käytännön vinkkejä.
*Leikki keskeytyy myös muiden ammattiryhmien astuessa huoneeseen, mutta se
ei ole tämän kirjoitelman aihe
Kirjoittajan tiedot:
Johanna Olli
Sairaanhoitaja, TtM, tohtorikoulutettava
Turun yliopisto, hoitotieteen laitos
s-posti:pj.lane.ry(at)gmail.com
Lähteet:
Koski, Katja, 2003.
Kuusivuotiaan lapsen leikki sairaalassa. Pro gradu -tutkielma. Turun yliopisto, hoitotieteen laitos.
Turku.
Olli, J., Vehkakoski,
T. & Salanterä, S. 2014. The habilitation nursing of children with developmental
disabilities—beyond traditional nursing practices and principles? International Journal of Qualitative Studies
on Health and Well-being 2014, 9: 23106. http://dx.doi.org/10.3402/qhw.v9.23106
YK 1989. Lapsen
oikeuksien sopimus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.