Miten
sinä opettajana olet mukana näyttöön perustuvan terveydenhuollon
toteutumisessa? Millainen käsitys sinulla on siitä, mitä näyttöön perustuva
toiminta oikein on? Miten se näkyy opetuksessasi ja opetussuunnitelmissa? Entä miten
opetat näyttöön perustuvan toiminnan toteutumista? Näitä asioita on hyvä pohtia,
vaikka takana olisi pitkäkin ura opetustehtävissä. Maailma muuttuu, niin myös
käsitykset näyttöön perustuvasta toiminnasta ja siihen liittyvistä
osaamisvaatimuksista.
Lyhyesti
kuvattuna näyttöön perustuvalla toiminnalla tarkoitetaan sitä, että potilaan
hoitoa koskevassa päätöksenteossa hyödynnetään parasta mahdollista näyttöä.
Tämä edellyttää tutkimustiedon hyödyntämistä, joskin päätöksenteossa tulee aina
huomioida myös potilaan omat toiveet sekä hoitoympäristöön liittyvät
edellytykset tai rajoitteet. Terveysalan koulutusorganisaatioilla on merkittävä
rooli näyttöön perustuvan terveydenhuollon kehittämisessä ja toteutuksessa. Joanna
Briggs Instituutin (JBI) laatimassa mallissa näyttöön perustuva terveydenhuolto
koostuu maailmanlaajuisesta hyvinvoinnista, näytön tuottamisesta, näytön
tiivistämisestä, näytön levittämisessä ja näytön käyttöönotosta. Terveysalan
opettajan tulisikin hallita tämä malli monesta eri näkökulmasta. Ensinnäkin
opettajat ovat avainasemassa tunnistamassa tiedon tarpeita, joihin tarvitaan
näyttöä. Opettajat ohjaavat opiskelijoita käytännön harjoitteluissa eri terveydenhuollon
organisaatioissa ja näin ollen heillä on mahdollisuus havaita, mitkä hoitotyön
menetelmät vaihtelevat perusteettomasti eri organisaatioiden välillä tai
organisaation sisälläkin.
Useilla
terveysalan opettajalla on osaamista näytön tuottamisesta ja olisi
ihanteellista, jos opettaja osallistuisi aktiivisesti oman asiantuntijuusalansa
tutkimusryhmiin. Näytön tiivistämisen näkökulmasta terveysalan opettajien
osaamista tarvitaan hoitosuositustyöryhmissä ja tuottamassa järjestelmällisiä
katsauksia aiheista, jotka liittyvät heidän omaan osaamisalueeseensa ja näin
ollen tukevat myös heidän opetuksensa näyttöön perustuvuutta. Opettajien pedagogisen
osaamisen hyödyntäminen näytön levittämisessä niin koulutusorganisaation
sisällä kuin terveydenhuollon organisaatioissa olisi ensiarvoisen tärkeää.
Näytön käyttöönoton keskiössä on päätöksenteko, jonka terveydenhuollon
ammattilainen tekee. Näin ollen yksi opettajan keskeinen tehtävä on kehittää
tulevien terveydenhuollon ammattilaisten näyttöön perustuvaa päätöksentekoa
osana hoitotyön prosessia.
Tätä
näyttöön perustuvaa päätöksentekoa terveysalan opiskelijoiden on hyvä
harjoitella ja mallintaa jo opintojen aikana ja hyvä mahdollisuus siihen on käytännön
harjoittelun aikana, aidoissa potilastilanteissa ja ammattilaisten ohjauksessa.
Jotta terveydenhuollon ammattilainen voi tehdä näyttöön perustuvan päätöksen,
tulee organisaatiossa olla luotuna toiminnalle yhtenäinen näyttöön perustuva käytäntö.
Yhtenäisten käytäntöjen kehittämisessä
tärkeässä roolissa ovat eri terveydenhuollon asiantuntijat ja esimiehet.
Keskeistä onkin, että korkeakouluista valmistuvat asiantuntijat osaavat kehittää
toimintaa näyttöön perustuen. Ylemmän ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen
sekä täydennyskoulutusta tuottavien koulutusorganisaatioiden opetuksessa tulisikin
varmistaa, että tulevaisuuden terveydenhuollon esimiehillä, asiantuntijoilla ja
opettajilla on riittävä osaaminen näyttöön perustuvaan kehittämiseen, johon
liittyvät luotettavan ja ajantasaisen näytön hakeminen kehittämisen kohteeseen
liittyen, suunnitelman laatiminen, toiminnan jalkauttaminen sekä seuranta ja
arviointi. Kuviossa 1. on esitetty Hoitotyön tutkimussäätiön laatima kuvio näyttöön
perustuvasta toiminnasta.
Kuvio 1.
Näyttöön perustuva toiminta (Hotus 2019; JBI 2016)
Toisesta näkökulmasta terveysalan opettajan
tulisi osata hakea opetuksensa tueksi näyttöä, jotta opetus pohjautuu luotettavaan
ja ajantasaiseen tutkimustietoon tai sen puuttuessa asiantuntijoiden
yhteisymmärrykseen asiasta. Hoitosuositukset ja järjestelmälliset katsaukset
ovat hyvä lähtökohta luotettavan ja ajantasaisen tutkimustiedon löytämiseksi.
Huomasit varmaan, että opettaja on
merkityksellisessä asemassa näyttöön perustuvan terveydenhuollon kehittämisessä
ja toteuttamisessa. Haluaisitko
osallistua ja vaikuttaa vielä enemmänkin? Jos vastasit kyllä, niin olethan
yhteydessä Hoitotyön tutkimussäätiön tutkijoihin, löydämme varmasti sinulle
miellekään tavan vaikuttaa hoitosuositustyöryhmän jäsenenä tai asiantuntijana,
tai sitten vaikka kirjoittamalla Näyttövinkkejä yhteistyössä Hotuksen tutkijoiden
kanssa. Tiivistettyä tutkimustietoa, kuten hoitosuosituksia ja Näyttövinkkejä opetuksesi
tueksi, löydät Hotuksen sivuilta.
Kirjoittajien
tiedot
Annukka Tuomikoski
sairaanhoitaja, TtM
tutkija, Hoitotyön tutkimussäätiö (Hotus)/
tohtorikoulutettava, hoitotieteen ja
terveyshallintotieteen tutkimusyksikkö, Oulun yliopisto
annukka.tuomikoski(at)hotus.fi
Kristiina
Heikkilä
sairaanhoitaja,
TtM
tutkija,
Hoitotyön tutkimussäätiö (Hotus)/
tohtorikoulutettava,
hoitotieteenlaitos, Turun yliopisto
kristiina.heikkila(at)hotus.fi
Lähteet:
Jordan Z, Lockwood C, Aromataris E, Munn Z. The
updated JBI model for evidence-based healthcare. The Joanna Briggs Institute.
2016
Mikkonen K, Ojala T, Sjögren T, Piirainen A, Koskinen
C, Koskinen M, Koivula M, Sormunen M, Saaranen T, Salminen L, Koskimäki M,
Ruotsalainen H. Lähteenmäki M-J, Wallin O, Mäki-Hakola H, Kääriäinen M. Competence
areas of health science teachers – A systematic review of quantitative studies.
Nurse Education Today. 2018,
70; 77-86.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.