Mutta
millaista on kehittäminen silloin, kun lapsi muotoilee aktiivisena toimijana omassa
arjessa toteutuvaa kuntoutumisen muutos- ja oppimisprosessiaan yhdessä
ammattilaisten ja vanhempien kanssa? Tällöin näkökulma kääntyykin toisinpäin;
kyseessä ei olekaan enää ammattilaisten tarjoama palvelu, jota muotoillaan
käyttäjälle, vaan lapsen omassa arjessa tapahtuva oppiminen, jota lapsen kehitysympäristö
mahdollistaa. Edellytyksenä tälle näyttäisi olevan se, että aikuiset osaavat
sukeltaa lapsen maailmaan ja kehittävät yhdessä lapsen kanssa hänen arkeensa
sopivia ja oppimista edistäviä toimintatapoja (Sipari ym. 2017a).
Lapsen
aseman tarkastelu toimijuuden kautta ohjaa tunnistamaan lapsen valinnoillaan ja
toiminnallaan omaa elämäänsä rakentavana subjektina. Lapsen toimijuus rakentuu
tilannekohtaisesti ja vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa eli toimijuuteen vaikuttaa
se, miten muut ihmiset ja muut tekijät, kuten apuvälineiden käyttö, mahdollistavat
lapsen vaikuttamista ja osallistumista hänen itse valitsemallaan tavalla.
(Launiainen & Sipari 2011; Olli, Vehkakoski & Salanterä 2012; Sipari
ym. 2017a.)
Monille
lapsille, joilla on toimintakykyä rajoittavia sairauksia tai vammoja, kuntoutus
on osa arjen rutiineihin nivoutuvaa toimintaa, joka tähtää yksilön
toimintakyvyn ja hyvinvoinnin edistymiseen (Kauppinen ym. 2016). Kuntoutuminen
on yksilön ja hänen elinympäristönsä välinen vuorovaikutteinen oppimis- ja
muutosprosessi (Autti-Rämö ym. 2016). Konkreettisemmin vuorovaikutteisuus
tarkoittaa lapsen kuntoutumisessa sitä, että lapsen oppimista ja toimintakykyä
mahdollistavat arkiympäristö ja siihen kuuluvat toimijat. Kyse on siis siitä,
että toimijat lapsen arjessa tunnistavat, oppivat ja aikaansaavat yhdessä
muutosta vastaten lapsen tarpeisiin. Tällöin ei enää riitä se, että pohditaan
mitä lapsen tulee oppia ja miten lapsen toiminnan on muututtava. On
tarkasteltava yhdessä myös mitä muutoksia ympäristössä ja lähi-ihmisten toimintatavoissa
tulee tapahtua, jotta lapsen aktiivinen toimijuus, oppiminen ja toimintakyvyn
edistyminen mahdollistuvat. Kuntoutuminen edellyttää lapsen, vanhempien ja/tai
muiden läheisten sekä ammattilaisten välistä kumppanuutta ja yhteistoimintaa
(Sipari ym. 2017a).
Perheen
ja ammattilaisen yhteistoiminta, joka edistää lapsen aktiivista osallistumista hänelle
merkitykselliseen tekemiseen arjessa, mahdollistaa samalla lapsen toimijuutta
kuntoutumisprosessissa. Lapsen osallistuminen arjessa merkitykselliseen
toimintaan, kuten leikkiin, ja vaikuttaminen itseään koskeviin asioihin on
lapsen oikeus (YK:n lapsen oikeuksien yleissopimus). Lapsen osallistuminen oman
kuntoutumisen suunnitteluun on tarpeellista myös kuntoutuksen tuloksellisuuden
näkökulmasta, sillä lapsi saavuttaa tavoitteita, joihin on itse voinut
vaikuttaa (Vroland-Norstrand ym. 2016). Voit kurkata oheisen linkin kautta
esimerkin lapsen näkökulmasta tehdystä kuntoutumisen suunnitelmasta, jossa lapselle
merkitykselliset asiat ja tavoitteellinen kuntoutuminen rakentuu osaksi lapsen
arkea (Launiainen & Sipari 2011: sivulta 45, kuvio 8): http://www.vlkunto.fi/julkaisut/Kuntoutus_1-190.pdf.
Lapsen
toimijuus kuntoutumisprosessissa realisoituu siten, että lapsi rakentaa omaa
kehityskulkuaan yhdessä aikuisten kanssa tehden valintoja erilaisia
mahdollisuuksia antavissa olosuhteissa. Lapsille erityisen tärkeää on havaita
se, että heidän toiveillaan on vaikutusta asioiden kulkuun ja muihin
toimijoihin. Toimijuus kuntoutumisprosessissa muokkaa lapsen ymmärrystä omasta
itsestä. Lapselle tämä merkitsee läsnäoloa omassa elämässä, kokevana,
kehittyvänä, oppivana sekä oman arkensa ehtoja määrittelevänä toimijana. (Sipari
ym. 2017; Vänskä ym. 2018.)
Parhaimmillaan
lapsen osallistumista ja toimijuutta kuntoutumisessa edistäviä toimintatapoja
kehitetään lasten kanssa yhdessä (Vänskä ym. 2018). Siten oivallinen
yhteistoimijuuden muoto kuntoutumisessa voisi olla kehittäjäkumppanuus (Sipari
& Mäkinen 2014).
Metku-kirja
on
esimerkki toimintatavasta, jonka luomiseen osallistuivat lapset, vanhemmat ja
ammattilaiset kehittäjäkumppaneina ja jonka käyttö perustuu yhteistoimijuuteen.
Sähköisen Metku-kirjan avulla lapsella on mahdollisuus kuvata, kirjoittaa,
piirtää, äänittää ja videoida asioita, joita lapsi haluaa oppia ja tehdä omassa
arjessaan. (Sipari ym. 2017b.)
Metku-kirjaa
hyödynnetään kuntoutumisen prosessissa esimerkiksi tunnistettaessa lapselle
merkityksellisiä tavoitteita ja laadittaessa suunnitelmaa. Kirjaan voi myös kuvata toimintatapoja, jotka
mahdollistavat lapsen toimintaa arjessa hyödynnettäväksi esimerkiksi lapsen
päiväkodissa tai koulussa. Kirjan käyttö suunnitellaan yhdessä lapsen ja
vanhempien kanssa niin, että se vastaa lapsen toiveisiin ja tarpeisiin. Videoiden
ja valokuvien kautta mahdollistuu tärkeiden asioiden ilmaisu myös lapsille,
jotka eivät kommunikoi puheella (Kuvio 1). (Sipari ym. 2017b.)
Kuvio
1. Metku-kirja mahdollistaa lapsen aktiivista toimijuutta kuntoutumisessa
Lapsen
aktiivista osallistumista tutkimus- tai kehittämistoimintaan on mahdollistettu
viime vuosina enenemissä määrin hyödyntämällä esimerkiksi valokuvausta ja
yhteiskehittelyä. Lapsen ja perheen osallistumiseksi tutkimus- ja
kehittämisprosessin kaikkiin vaiheisiin tarvitaan uudenlaista osallistuvan
tutkimuskumppanuuden kulttuuria. (Gonzales ym. 2020.) Osallistuvan
tutkimuskumppanuuden hyvää käytäntöä on lähetty kehittämään REcoRDI-hankkeen ja
Valtakunnallisen Lasten ja nuorten kuntoutus ry:n
verkostoissa.
Lasten,
vanhempien ja ammattilaisten kehittäjäkumppanuus mahdollistaa uudella tavalla
yhdessä oppimista ja kehittämisen hyödynnettävyyttä erilaisiin tarpeisiin
vastaten. Mitä kaikkea uutta voikaan syntyä, kun valjastetaan yhteisen
kehittämisen äärelle lasten mielikuvituksen ja näkökulmien rikkaus, lasten
vanhempien asiantuntemus lapsen ja perheen tarpeista arjessa sekä
ammattilaisten osaaminen?
Kirjoittajat:
Nea Vänskä toimii lehtorina ja Salla Sipari yliopettajana Metropolia
Ammattikorkeakoulussa.
Lähteet:
Autti-Rämö
I, Salminen AL, Rajavaara M, Ylinen A. (toim.). Kuntoutuminen. Duodecim 2016.
Gonzalez M, Phoenix M, Saxena S, Cardoso R, Canac-Marquis M, Hales L, Putterman C. & Shikako-Thomas K. Strategies used to engage hard-to-reach populations in childhood disability research: a scoping review, Disability and Rehabilitation 2020, DOI: 10.1080/09638288.2020.1717649
Häyhtiö, T. Osallisuutta sote-palveluihin palvelumuotoilemalla? Kunnallisalan kehittämissäätiön Julkaisu 4. Toinen versio. 2017.
Kauppinen
J, Sipari S, Suhonen-Polvi H. Lapsen kokonaiskuntoutus kehitysympäristössään. Julkaisussa
(toim.) Ilona Autti-Rämö, Anna-Liisa Salminen, Marketta Rajavaara, Aarne Ylinen
(toim.). Kuntoutuminen. Duodecim 2016.
Launiainen
H. & Sipari S. Lapsen hyvä kuntoutus käytännössä. Vajaa liikkeisten kunto
ry, 2011. http://www.vlkunto.fi/julkaisut/Kuntoutus_1-190.pdf
Leemann,
L. & Hämäläinen, R.-M. Asiakasosallisuus. Sosiaalisen osallisuuden
edistämisen koordinaatiohanke (Sokra). Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 2015.
Olli J,
Vehkakoski T. & Salanterä S. Facilitating
and hindering factors in the realization of disabled children’s agency in
institutional contexts. Disability & Society 2012; 27(6): 793-807. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09687599.2012.679023
Sipari
S, Mäkinen E. Kehittäjäkumppanuus vaatii uudenlaista osaamista. Sipari S, Mäkinen
E. & Paalasmaa P. (toim.) Kuntoutettavasta kehittäjäkumppaniksi. Metropolia
Ammattikorkeakoulun julkaisusarja 2011:166-173. https://www.metropolia.fi/sites/default/files/images/content/content-files/AATOS_13_Kuntoutettavasta_kehittajakumppaniksi_0.pdf
Sipari
S, Vänskä N. & Pollari K. (2017a). Lapsen edun toteutuminen kuntoutuksessa.
Osallistumista ja toimijuutta vahvistavat hyvät käytännöt. Sosiaali- ja
terveysturvan raportteja 5/2017. https://helda.helsinki.fi/handle/10138/220550
Sipari
S, Vänskä N. & Pollari K. Lapselle merkityksellinen toiminta
kuntoutumisessa – Lapsen Metkut (2017b). Lapsen oikeus osallistua
kuntoutukseensa – Lapsen edun arviointi (LOOK) –hanke, 2017. http://metropolia.e-julkaisu.com/lapsen-metkut/
Vroland‐Nordstrand, K., Eliasson, A.,
Jacobsson, H., Johansson, U., & Krumlinde‐Sundholm, L. Can children identify and achieve goals for intervention?
A randomized trial comparing two goal‐setting approaches. Developmental Medicine & Child Neurology
2016; 58(6): 589-596. doi:10.1111/dmcn.12925
Vänskä
N, Sipari S, Pollari K, Huisman A. Lapsen oikeus osallistua kuntoutukseensa.
LOOK-hankkeen arviointiraportti. Kela, Helsinki, 2018. https://helda.helsinki.fi/handle/10138/240069
YK:n
lapsen oikeuksien yleissopimus. https://www.lapsenoikeudet.fi/lapsen-oikeuksien-sopimus-turvaa-lasten-ihmisoikeudet/sopimus-kokonaisuudessaan/
Avainsanat:
lapset, kuntoutus, kuntoutuminen, osallistuminen, toimijuus, yhteiskehittely, kehittäjäkumppanuus
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.