Kuva: Simon, Pixabay |
Potilaan hakeutuessa sosiaali- ja terveyspalveluiden piiriin käynnistyy prosessi, joka alkaa saapumistietojen kirjaamisella. Potilasta arvioidaan, otetaan mittaustuloksia ja tehdään hoitosuunnitelma, jonka perusteella potilaan hoitoa aletaan toteuttaa, seurata ja arvioida. Potilasasiakirjoissa näiden tietojen tulisi näkyä aikajärjestyksessä etenevänä, selkeänä potilaskertomuksena, johon niin valitun hoidon kuin tehtyjen ratkaisujen perusteiden tulisi olla selkeästi näkyvissä (1). Sähköisesti muodostetut potilasasiakirjamerkinnät tallennetaan arkistointipalveluun, josta ne ovat niin potilaan kuin häntä hoitavien sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaistenkin käytettävissä. Viime vuosina käyttöönotettu Apotti-potilastietojärjestelmä on tuonut sosiaali- ja terveydenhuollon kirjaukset mukaan myös kahvipöytäkeskusteluihin. Hoitotyön potilasasiakirjamerkintöjen laatu on kuitenkin teema, jonka tulisi ylittää uutiskynnys useamminkin.
Laadukkaat potilasasiakirjamerkinnät tukevat eri
ammattilaisten välistä kommunikaatiota, ja ne luovat pohjan yksilökeskeisen
hoidon jatkuvuudelle. Kirjaamisen ei tulisikaan toimia hidasteena hyvälle
hoidolle, vaan sen tulisi olla osa sitä. Vaikka sähköiset kirjaamisjärjestelmät
ovat todistetusti tuoneet tehokkuutta ja helpotusta hoitotyön kirjaamiseen, kirjaamista
käsittelevät tutkimukset kertovat kuitenkin usein samaa tarinaa: kirjaaminen koetaan
raskaaksi, potilastietojärjestelmät ovat hankalakäyttöisiä, samat tiedot
joudutaan kirjaamaan useaan eri paikkaan tai kirjaamiseen kuluva aika on suoraan
pois potilaan vierellä vietetystä ajasta (2-4). Olisi tärkeää, että
hoitohenkilökunnan ääni tulisi paremmin kuuluviin uusia intuitiivisempia
kirjaamisratkaisuja kehittäessä, hoitajille taattaisiin riittävästi koulutusta
kirjaamisen tueksi ja työpäivän aikana taattaisiin rauhallisia hetkiä
kirjaamiselle. Asia ei ole tärkeä vain potilastyön sujuvuuden kannalta, vaan huolellisesti
laaditut potilasasiakirjat ovat tärkeässä asemassa myös hoitohenkilökunnan
oikeusturvan varmistamiseksi.
Hoitotieteen tutkijan näkökulmasta potilastietojärjestelmiin
kirjatut tiedot tarjoavat kutkuttavia mahdollisuuksia, ja tekoälytutkimuksen
kehittymisen myötä suurienkin potilasasiakirja-aineistojen hyödyntäminen
tutkimus- ja kehittämistyössä on saavutettavissa.
Globaalisti potilasasiakirjoja onkin hyödynnetty jo runsaasti erilaisia
tekoälypohjaisia malleja kehittäessä (5). Nämä mallit on kehitetty muun muassa
arviomaan potilaan terveydentilaa, havainnoimaan tai ennustamaan potilaan tilassa
tai taudinkuvassa tapahtuvia muutoksia tai tukemaan hoitajan kirjaamista
ennakoivan tekstinsyötön avulla. Käyttäjän näkökulmasta erilaiset
tekoälyratkaisut voivat esimerkiksi lisätä työn sujuvuutta, parantaa
potilasturvallisuutta tai tarjota tärkeää trenditietoa hoitotyön laatuun
liittyen kustannustehokkaasti. Potilasasiakirjamerkintöjen
hyödyntämiseen tutkimuskäytössä liittyy kuitenkin useita ongelmia, joista
epätäydelliset potilaskirjaukset ovat yksi merkittävimmistä (2, 6).
Palataan kuitenkin takaisin vielä siihen tärkeimpään, eli
potilaaseen. Miksi potilasasiakirjamerkintöjen laadun tulisi kiinnostaa
tavallista palveluiden käyttäjää? Laki takaa potilaalle oikeuden nähdä
itsestään tehtyjä potilaskirjauksia, ja sähköisten asiointipalveluiden myötä
tämän voi tehdä usein ajasta ja paikasta riippumatta. Potilaalla onkin
ainutlaatuinen tilaisuus ei vain tarkastella ja lukea itsestään tehtyjä
potilaskirjauksia, vaan myös ymmärtää niin omaa terveydentilaansa kuin siihen
kohdistettuja hoitotoimenpiteitäkin. Tämän lisäksi niin hoitotyön kuin
hoitotieteellisen tutkimuksenkin suurimman saavutettavan hyödyn tulisi aina
suorasti tai epäsuorasti kohdistua potilaaseen. Hoitotyön ohessa merkityt
kirjaukset luovat raamin potilaan hoidolle ja takaavat tiedon katkeamattoman
kulun asiantuntijoiden ja organisaatioiden välillä. Tutkimuksen keinoin
puolestaan pyritään parantamaan edellytyksiä tarjota mahdollisimman laadukasta
näyttöön perustuvaa hoitotyötä jokaiselle yksittäiselle potilaalle. Potilasasiakirjojen
laatu ei siis koske vain niitä kirjaavia ja lukevia ammattilaisia tai niitä
toisiokäytössä hyödyntäviä tutkijoita, vaan laadukkaat
potilasasiakirjamerkinnät ovat joka ikisen kansalaisen etu.
Kirjoittajan tiedot:
Hanna von Gerich
Sh/Th/TtM, Väitöskirjatutkija
Turun yliopisto, hoitotieteen laitos
hmvoge(at)utu.fi
Lähteet:
1.
Sosiaali-
ja terveysministeriön asetus potilasasiakirjoista 2009/298. Annettu
Helsingissä 30 päivänä maaliskuuta 2009. Saatavilla: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20090298
2. Akhu-Zaheya L, Al-Maaitah R, Bany
Hani S. Quality of nursing documentation: Paper-based health records versus
electronic-based health records. J Clin Nurs. 2018 Feb;27(3-4):e578-e589. doi:
10.1111/jocn.14097
3. Byrne MD, Fong H, Danks JK. A Survey
of Perianesthesia Nursing Electronic Documentation. J Perianesth Nurs.
2018 Apr;33(2):172-176. doi: 10.1016/j.jopan.2016.02.008
4. Vehko,
T., Ikonen, J., Kyytsönen, M., Koponen, S., Kinnunen, U.-M., & Saranto, K.
(2023). Tietojärjestelmät lähihoitajien työn tukena eri toimintaympäristöissä:
kokemuksia tuotemerkeittäin 2022. Finnish Journal of EHealth and EWelfare. 2013;15(2), 199–218.
https://doi.org/10.23996/fjhw.125395
5. von Gerich
H, Moen H, Block LJ, Chu CH, DeForest H, Hobensack M, Michalowski M, Mitchell
J, Nibber R, Olalia MA, Pruinelli L, Ronquillo CE, Topaz M, Peltonen LM.
Artificial Intelligence -based technologies in nursing: A scoping literature
review of the evidence. Int J Nurs Stud. 2022;127:104153. doi:
10.1016/j.ijnurstu.2021.104153.
6. von Gerich H, Moen H, Peltonen LM. Identifying nursing sensitive
indicators from electronic health records in acute cardiac care-Towards
intelligent automated assessment of care quality. J Nurs Manag. 2022
Nov;30(8):3726-3735. doi: 10.1111/jonm.13802
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.