Sujuvat hoitoprosessit terveysalan organisaatiossa
edellyttävät rajallisten voimavarojen optimaalista käyttöä. Päivittäisen
toiminnan ohjauksesta ja toimintaprosessien sujuvuudesta ovat vastuussa
toimintaa johtavat sairaanhoitajat ja lääkärit. Heiltä edellytetään paljon
nopeaa päätöksentekoa, joka tapahtuu “tässä ja nyt”. Sairaanhoitajien ja
lääkäreiden päätöksenteko liittyy eri asioihin, mutta usein juuri toiminnan
ohjaukseen liittyvä päätöksenteko edellyttää sekä sairaanhoitajan, että
lääkärin osallisuutta. Toiminnasta vastaavien sairaanhoitajien tiedontarpeet
koskevat esimerkiksi henkilöstöä ja materiaaliresursseja, kun taas lääkäreiden
tiedon tarpeet enemmän liittyvät potilaiden hoitoon. (Lundgrén-Laine ym. 2011.)
Terveysalan organisaation päivittäisessä johtamisessa
korostuvat siis kolme asiaa: potilaiden tarpeet, henkilöstövoimavarat sekä
materiaalivoimavarat. Toimintaa johtavat ammattilaiset tarvitsevat näihin
liittyviä oleellisia tietoja päätöksentekonsa tueksi ja tiedot tulisi saada
välittömästi, erityisesti sellaisissa ympäristöissä, joissa tilanteet muuttuvat
jatkuvasti ja äkillisesti. Olemassa olevat tietojärjestelmät eivät kuitenkaan
tue päätöksentekijöitä riittävästi (Kontio ym. 2012, Murtola ym. 2013) ja
käytännössä tieto on hajallaan useassa paikassa kuten tietojärjestelmissä,
liimalapuilla ja muistin varassa (Kontio ym. 2012, Lundgrén-Laine ym. 2011,
Murtola ym. 2013).
Tiedon hallintaa hankaloittavat jatkuva tietotulva, joka
vaikeuttaa oleellisen tiedon löytämistä sekä tietojärjestelmien tiedon
integroinnin haasteet. Tiedon pirstaleisuus lukuisissa eri sijainneissa
aiheuttaa haasteita tiedon hankintaan ja syntetisointiin. Tämän vuoksi
päivittäisestä toiminnasta vastaavat ammattilaiset voivat käyttää jopa
toistakymmentä tietojärjestelmää yhden työvuoron aikana (Tuomivaara &
Eskelinen 2012).
Todellisuudessa tiedon hallinta ei aina ole vaivatonta tai
sujuvaa. Tiedon hankintaan kuluu turhaa aikaa, hankittu tieto voi olla
virheellistä ja joskus oleellista tietoa ei ole lainkaan saatavilla.
Ammattilaiset kokoavat itselleen manuaalisesti tiedonhallintatyökaluja, joissa
he yhdistävät itselleen oleellisia tietoja eri lähteistä. Esimerkiksi
tehohoidossa tällaisen työkalun kokoamiseen voi kulua jopa yli 40 minuuttia
työvuorosta (Gurses ym. 2009). Tiedon hallinnan haasteet heijastuvat
toimintaprosesseihin ja tiedon hallinnan pullonkauloja löytyy yksiköiden
sisällä, yksiköiden välillä ja ammattiryhmien välillä.
Tällä hetkellä toimintaa johtavat ammattilaiset joutuvat
usein näkemään vaivaa saadakseen oleellisen tiedon päätöksentekonsa tueksi ja
he tarvitsevat kehittyneempää tiedon hallintaa. Sairaalassa päivittäisen
toiminnan johtamisen tiedon hallinnan tutkimus on kansainvälisesti vielä vähäistä
(Murtola ym. 2013). Tiedon hallintaa kehittämällä voidaan tukea päivittäisen
toiminnan johtamisesta vastaavien ammattilaisten päätöksentekoa ja näin
välillisesti edistää toimintaprosesseja. Päätöksentekoa voidaan tukea
reaaliaikaisella tiedolla ja jaetulla tilannetietoisuudella yksikön sisällä ja yksiköiden
välillä. Päivittäisen toiminnan johtamisen tiedon hallintaa tuleekin tutkia ja
kehittää loppukäyttäjien, eli toiminnasta vastaavien sairaanhoitajien ja
lääkäreiden tarpeisiin perustuen. Tämä edellyttää kliinikoilta osallisuutta ja
myös motivaatiota osallistua tiedon hallinnan kehittämiseen. Toimintaa
johtavien ammattilaisten tarpeiden perusteella kehitetyt tietojärjestelmät edistävät
tiedon hallintaa ja tukevat päätöksentekoa ja sujuvia toimintaprosesseja.
Laura-Maria Peltonen
sh, TtM, tohtorikoulutettava
Hoitotieteen laitos
Lääketieteellinen tiedekunta
Turun yliopisto
lmemur(at)utu.fi
Lähteet
Gurses, A.P., Xiao, Y. & Hu, P. 2009. User designed
information tools to support communication and care coordination in a trauma
hospital. Journal of Biomedical Informatics 42, 667–677.
Kontio, E., Lundgrén-Laine, H., Kontio, J., Korvenranta, H.
& Salanterä, S. 2012. Information Utilization in Tactical Decision Making
of Middle Management Health Managers. Computers, Informatics, Nursing 30(10), 511–567.
Lundgrén-Laine, H., Kontio, E., Perttilä, J., Korvenranta,
H., Forsström, J. & Salanterä, S. 2011. Managing daily intensive care
activities: An observational study concerning ad hoc decision making of charge
nurses and intensivists. Critical Care 15(4), R188.
Murtola, L-M., Lundgrén-Laine, H. & Salanterä, S. 2013.
Information systems in hospitals: a review article from a nursing management
perspective, International Journal of Networking and Virtual Organisations 13 (1),
81–100.
Tuomivaara, S. & Eskelinen, K. 2012. Sosiaali- ja
terveydenhuollon esimiesten kokemuksia tietotekniikan hyödyllisyydestä
työssään: Tietotekniikan mahdollisuudet käytännön sosiaali- ja terveydenhuollon
johtamis- ja esimiestyössä -hankkeen loppuraportti. Työterveyslaitos. Helsinki.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.