Kirjoitan
tämän kertaisen blogikirjoitukseni 1.-2.10.2015 pidetyn Nordic Business Forumin
pääpuhujasta John Maxwellista ja hänen ajatuksistaan johtajuudesta. John Maxwell
on johtajuusguru, joka on työskennellyt johtajuuden parissa 40 vuotta,
kirjoittanut aiheesta useita kirjoja ja toimii edelleen aktiivisesti
johtajuuskouluttajana. Hänen lähestymistapansa,
karismansa ja ennen kaikkea luentonsa sisältö olivat ajankohtaiset ja
syvempään pohdintaan innoittavat myös terveysalan lähiesimiehelle.
Luennossaan
Maxwell korosti sitä, ettei johtava asema vielä tee kenestäkään johtajaa.
Johtajuutta voidaan ajatella tasoilla 1-5. Ensimmäisellä tasolla olet saanut
tittelin ja tämän tason johtajaa seurataan lähinnä siksi, että on pakko. Työntekijät
suorittavat tehtävänsä minimitasolla ja heillä on aina kiire kotiin. He
peruuttavat aamulla parkkiruutuihin, jotta kotiinlähtö sujuisi mahdollisimman
nopeasti. Esimies sen sijaan ihmettelee, miten he onnistuvat tekemään sen joka
päivä yhtä nopeasti.
Toisella
tasolla johtaja on hyvä kuuntelija, jota työntekijät haluavat seurata, vaikka heidän ei ole pakko. Kolmannen tason johtaja on onnistunut
tekemään jo jotain sellaista, mikä innoittaa alaiset seuraamaan häntä.
Neljännellä tasolla työntekijät seuraavat johtajaa sen perusteella, mitä
johtaja on henkilökohtaisesti tehnyt heidän hyväkseen. Neljännellä tasolla
johtajan rekrytointitaidot korostuvat ja hänellä on ”oikea työntekijä, oikeaan
aikaan, oikeassa paikassa”. Kun johtaja saavuttaa viidennen tason, häntä
seurataan sen vuoksi, mitä hän johtajuudellaan edustaa.
”Kukaan
ei synny johtajaksi”, vastasi Maxwell yleisöstä esitettyyn kysymykseen,
”kaikki syntyvät vauvoiksi.” Tämä varmasti lohduttaa jokaista esimieheksi
haluavaa tai esimiehisyydessään vielä kehittyvää. Kuitenkin jokaisen on tehtävä
töitä kehittymisensä eteen. Jokainen yritys, organisaatio ja yksikkö on johtajansa
näköinen. Johtajuuden ongelmat on usein helppo havaita ja tiedostaa, vaikka
ongelman nimeäminen voi olla vaikeaa. Tasolle yksi jäävän esimiehen ura on
varmasti haasteellinen.
Jos
esimies ei kehity, ei työyksikkökään kehity. Vien ajatusta vielä hieman
pidemmälle. Jokaisessa yksikössä on työntekijöitä, joilla on potentiaalia
kehittyä esimiehinä. Tasolle yksi jääneen esimiehen rinnalle nousee helposti
epävirallisia johtajia. Aluksi näitä epävirallisia johtajia voi jopa hyödyntää.
Mutta jos työntekijät alkavatkin seurata epävirallista johtajaa tämän noustessa
tasolle kaksi, voi ongelmien kierre olla edessä. Epävirallinen johtajuus ei tällöin
ole ainut ongelma, vaan myös tuottavuus ja työtyytyväisyys jäävät tasolle yksi.
Uskon jokaisen Nordic Business Forumissa läsnä olleen johtajuudesta
kiinnostuneen tai sitä työkseen tekevän sisäistäneen Maxwellin keskeisen
sanoman: kehity.
Kannustan
jokaista terveydenhuollon esimiestä kouluttautumaan, ottamaan haasteet vastaan
positiivisena mahdollisuutena ja työskentelemään sen eteen, että työntekijät
haluavat omasta tahdostaan seurata heitä ja ehkä myös heidän jalanjälkiään.
Haasta itsesi ja mieti, miksi työyhteisössäsi esiintyy ongelmia, sitouttamattomuutta,
haluttomuutta ja niin edelleen. Toisin sanoen, millä tasolla johdat?
Outi Tuominen
Sairaanhoitaja, TtM,
tohtorikoulutettava
Turun yliopisto,
hoitotieteen laitos
Lähteet:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.