Päivittäin
luemme väestön ikääntymisen aiheuttavan terveyspalveluille, hoitajien osaamiselle,
työvoiman tarpeelle ja monelle muullekin asialle yhtä ja toista seurausta.
Näinhän se on. Vaikka tulevaisuudessa suurin osa vanhuksista on toivottavasti yhä
terveempiä ja toimintakykyisempiä, tarvitaan lisää hoitajia kuitenkin vähintään
tukemaan vanhusten kotona asumista. Epäilemättä hoitajia tarvitaan jonkin
verran myös vanhainkoteihin ja muihin tuettuihin asumismuotoihin.
Mutta
kuka hoitaa isoäitiäni? kysyi yksi paljon siteerattu australialainen tutkimus
otsikossaan jo vuonna 2001. Niinpä. Sittemmin useat tutkimukset ympäri maailmaa
ovat tarkastelleet opiskelijoiden aikeita työskennellä vanhusten hoidossa
valmistumisensa jälkeen. Lähes poikkeuksetta tulokset ovat olleet
huolestuttavan samankaltaisia: ala ei kiinnosta uravaihtoehtona. Suomessa ei
ole tehty laajamittaisia kartoituksia opiskelijoiden aikeista työskennellä
vanhusten hoidossa, mutta tehtyjen tutkimusten mukaan ei meidän tilanteessakaan
ole paljon hurraamista.
Meillä
on pyritty varmistamaan hoitajien riittävä määrä myös vanhusten hoidossa
lisäämällä aloituspaikkoja niin lähi- kuin sairaanhoitajakoulutuksessa. Mutta
riittääköhän tämä? Kansainvälisissä tutkimuksissa on tunnistettu tekijöitä alan
heikkoon vetovoimaisuuteen, jotka kaipaisivat kehittämistä houkuttelevuuden
lisäämiseksi. Keskeisimmät tekijät voidaan tiivistää kolmeen: yhteiskuntaan,
koulutukseen ja käytännön hoitotyöhön liittyviin tekijöihin.
Yhteiskuntaan
liittyen eri hoitotyön alueita arvostetaan eri tavoin ja media osaltaan
vahvistaa näitä näkemyksiä. Näkemys hoitamisesta parantamiseen tähtäävänä,
teknologian avittamana edistyksellisenä toimintana lisää yleistä arvostusta
esimerkiksi tehohoitotyötä kohtaan, jonka katsotaan edellyttävän erityistä
osaamista. Vastaavasti vanhusten hoitamiseen yhdistetään keskeisesti
persoonalliset hoivaamisominaisuudet, minkä seurauksena osaamiseksi katsotaan
riittävän alalle soveltuva luonteen laatu. Näin ollen opiskelijoita
kiinnostaakin urana enemmän eksoottinen ”curing” kuin tavallinen ”caring”.
Yhteiskunnan asenteisiin vaikuttaminen on kuitenkin iso ja aikaa vievä tehtävä.
Erilaisten näkemysten tunnistaminen ja median välittämiin viesteihin omalla
panoksellaan vaikuttaminen voisivat olla eräitä keinoja saada aikaa muutosta.
Koulutukseen liittyen valmistuvat
opiskelijat kertovat heidän tietojensa ja taitojensa olevan riittämättömiä
vanhusten hoidossa toimimiseen. Samoin opettajien vanhusten hoidon osaaminen
voisi olla vahvempaa ja etenkin mielenkiinto alaa kohtaan suurempaa. Kokemukset
ohjatusta harjoittelusta eivät suinkaan ole merkittävyydeltään vähäisimpiä. Usein
vanhusten hoidossa suoritettu ensimmäinen ohjattu harjoittelu jää usein
opiskelijoiden mieliin lähinnä pesemisenä ja pukemisena, eikä alalle
hakeutuminen tämän takia innosta. Koulutuksen suhteen onkin paljon tehtävissä,
sillä kohtuullisen pitkän koulutuksen aikana ehtii tapahtua paljon oppimista ja
asenteiden muokkaantumista, jos tavoitteet ja keinot ovat ”oikeat”. Koulutukseen
kaivataan siis ainakin tuloksekkaiksi todettuja opetusratkaisuja. Ja kenties
täydennyskoulutusta opettajille?
Käytännön hoitotyöhön liittyen opiskelijat
ovat toisinaan kokeneet esimerkiksi vanhusten hoidon laadun kyseenalaiseksi,
työmäärät kohtuuttomiksi ja kouluttautumismahdollisuudet heikoiksi. Näistä
seikoista johtuen he eivät hakeudu alalle. Työolojen kehittäminen on
tunnistettu myös meillä Suomessa keskeiseksi kohteeksi alan vetovoimaisuuden
lisäämiseksi. Etenkin hoitotyön johtamisen
vahvistamisen kautta voidaan osaltaan lisätä esimerkiksi hoitajien
työhyvinvointia ja osaamista.
Vanhusten hoidon kiinnostamattomuus
uravalintana on siis monitahoinen ongelma, jossa edellä mainitut tekijät tiukasti
toisiinsa kietoutuneita. Yhden tekijän kehittäminen ei siis yksin riitä, vaan
kaikkien suhteen tarvitaan useita yhdessä ja erikseen toteutettavia
ponnisteluja. Eikä aikaakaan ole yhtään hukattavaksi, sillä urapolun pitäisi
viedä opiskelijoita vanhusten hoitoon jo tänään.
Kirjoittajan tiedot:
Sanna Koskinen
sairaanhoitaja, TtM, tohtorikoulutettava
Hoitotieteen tohtoriohjelma ja hoitotieteen valtakunnallinen
tohtorikoulutusverkosto
Turun yliopisto, hoitotieteen laitos
s-posti: smtkos(at)utu.fi
Kirjoituksen pohjana käytetty kirjallisuus:
Happell B, Brooker J. 2001. Who will look after my grandmother? Attitudes of student nurses toward the care of older adults. Journal of Gerontological Nursing 27, 12–17.
Hirvonen R, Nuutinen P, Rissanen S, Isola A. 2004. Miksi vanhustyö ei kiinnosta? Sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden asenteet vanhuksia kohtaan ja heidän käsityksensä suomalaisesta vanhustyöstä koulutuksen eri vaiheissa. Hoitotiede 16, 235–246.
Koskinen S, Hupli M, Katajisto J, Salminen L. 2012. Graduating Finnish nurse students’ interest in gerontological nursing – A survey study. Nurse Education Today 32, 356‒360.
Neville C, Dickie R, Goetz S. 2014. What’s stopping a career in gerontological nursing?: Literature review. Journal of Gerontological Nursing 40, 18‒27.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.