Terveysalan tiedonhallinta
takkuilee ajoittain, vaikka tieto- ja viestintäteknologia kehittyy huimaa
vauhtia. Hoitotyön tiedonhallinnan edistämiseksi on kehittynyt hoitotyön
informatiikka (nursing informatics),
joka voidaan määritellä erikoisalana, jossa integroituvat hoitotiede, tietojenkäsittelytiede
ja informaatiotiede[1, 2]. Erikoisalan tavoitteena on hallita ja
välittää dataa, informaatiota ja tietoa hoitotyössä, sekä tukea potilaiden,
hoitohenkilöstön ja muiden palvelun tarjoajien päätöksentekoa kaikissa
rooleissa ja ympäristöissä. Tämä tuki mahdollistuu tietorakenteiden,
informaatioprosessien ja tieto- ja viestintäteknologian avulla.[2]
On selvää, että jokaisella
hoitotyön ammattilaisella tulee olla riittävä tiedonhallinta ja tieto- ja
viestintäteknologian osaaminen toimiakseen terveysalalla. Hoitotyön
informatiikan eri tasojen asiantuntijoille on määritelty
kompetenssivaatimuksia, joista esimerkkinä mainittakoon AMIA:n[3],
TIGER:n[4] ja CASN:n[5] vaatimukset. Hoitotyön
informatiikan asiantuntijuutta voidaan kuvata eri tavoin. Staggers ym. [6]
määritteli hoitotyön informatiikan asiantuntijuuden neljään tasoon.
Tasolla 1 on aloitteleva
sairaanhoitaja, joka omaa perustavanlaatuista tiedonhallinta ja tieto- ja
viestintäteknologiaosaamista sekä osaamista tietojärjestelmien ja käytettävissä
olevien tietojen hyödyntämisestä kliinisessä ympäristössään. Tasolla 2 on
kokenut sairaanhoitaja, joka hyödyntää taitavasti tiedonhallintaa ja tieto- ja
viestintäteknologiaa tukeakseen oman alueensa kliinistä toimintaa. Tason 2
sairaanhoitaja pystyy analysoimaan tietoa ja tekemään johtopäätöksiä löydösten
perusteella. Hän osallistuu tietojärjestelmien kehittämiseen yhdessä
informatiikan asiantuntijoiden kanssa.
Tasolla 3 on informatiikan
asiantuntija, joka on vähintään kandidaatin tutkinnon suorittanut
sairaanhoitaja. Hän on perehtynyt tiedonhallintaan ja tieto- ja
viestintäteknologiaan. Tämän tason asiantuntija pystyy integroimaan hoitotiedettä,
tietojenkäsittelytiedettä ja informaatiotiedettä. Toisaalta, yhdysvaltalaisen
sairaanhoitajayhdistyksen ANA:n[1] mukaan hoitotyön informatiikan
asiantuntijuus (informatics nurse
specialist) edellyttää vähintään maisterin tutkinnon tasoista hoitotyön informatiikan
koulutusta, kun taas hoitotyön informatiikan sairaanhoitajalle (informatics nurse) riittää ammattitutkinnon
lisäksi informatiikan kokemus.
Staggersin ym.[6] asiantuntijamäärityksen
tasolla 4 on informatiikan innovaattori, jolla on koulutuksellisesti valmius tehdä
tiedonhallintaan ja tieto- ja viestintäteknologian liittyvää tutkimusta ja tuottaa
teoriaa. Nämä asiantuntijat johtavat hoitotyöhön liittyvää tieto- ja
viestintäteknologian tutkimusta ja kehitystä. He tarkastelevat kriittisesti tiedonhallintakäytäntöjä
ja kehittävät ratkaisuja ongelmakohtiin. Heillä on laaja osaaminen
tiedonhallinnasta ja tieto- ja viestintäteknologiasta sekä ymmärrys järjestelmien, tieteenalojen ja tulosten keskinäisistä riippuvuuksista.
Hoitotieteen informatiikan
asiantuntijat kehittävät käytännössä hoitotyön tiedonhallintaa laajasti
terveysalalla. Alan tunnetun yhteisön mukaan (AMIA)[7] hoitotyön
informatiikan asiantuntijat toimivat tieto- ja viestintäteknologian kehittäjinä,
opettajina, tutkijoina, tietohallintojohtajina, ohjelmistokehittäjiä,
implementoinnin konsultteina, poliittisten linjausten alustajina ja yrittäjinä.
Esimerkkinä mainittakoon yksi maailmalla nopeasti yleistyvä asema terveysalan
organisaatioissa, joka on hoitotyön tietohallintojohtaja (chief nursing informatics officer, CNIO). Aseman yleistymisen
taustalla on selkeä tarve teknologian strategisen ja operatiivisen tason ohjaukselle
laadukkaiden ja tehokkaiden terveyspalveluiden turvaamiseksi[8, 9].
Hoitotyön informatiikalla on
valmius ratkaista hoitotyön tiedonhallinnan haasteita laajalti terveysalalla.
Tämä edellyttää riittävän osaamisen turvaamisen hoitotyön informatiikan
koulutuksella hoitoalan kaikilla eri tasoilla ammattitutkinnosta
jatko-opintoihin asti. Lisäksi kaikissa hoitotyön organisaatioissa tulisi
varmistaa hoitotyön informatiikan asiantuntijuus kliinisestä hoitotyöstä
strategiseen johtamiseen asti.
Laura-Maria Peltonen
sh, TtM, tohtorikoulutettava
Hoitotieteen laitos
Lääketieteellinen tiedekunta
Turun yliopisto
lmemur(at)utu.fi
Lähteet
1 American
Nurses Association (ANA). (2014). Scope
and standards of nursing informatics practice. 2nd edition. American Nurses
Association.
2 Staggers, N., & Thompson, C. B.
(2002). The evolution of definitions for nursing informatics. Journal of the American Medical
Informatics Association, 9(3), 255-261.
3 Kannry, J. ym. (2016). The Chief
Clinical Informatics Officer (CCIO). Journal
of the American Medical Informatics Association, 23(2), 435-435.
4 Gugerty, B., & Delaney, C.
(2009). TIGER Informatics Competencies
Collaborative (TICC), Final Report, Technology Informatics Guiding
Educational Reform (TIGER) Initiative, 2009.
5 Canadian Association of Schools of
Nursing (CASN). (2012). Entry-to-Practice Nursing Informatics
Competencies. http://www.casn.ca/2014/12/casn-entry-practice-nursing-informatics-competencies/
6 Staggers, N., Gassert,
C. A., & Curran, C. (2002). A Delphi study to determine informatics
competencies for nurses at four levels of practice. Nursing research,
51(6), 383-390.
7 American Medical Informatics Association (AMIA). (2016). Nursing
informatics https://www.amia.org/programs/working-groups/nursing-informatics
8 Mitchell M.B., 2013. The rise of the CNIO. Executive insight. http://healthcare-executive-insight.advanceweb.com/Archives/Article-Archives/The-Rise-of-the-CNIO.aspx
9 AONE Position Paper: Nursing Informatics Executive Leader. (2012) http://www.aone.org/resources/informatics-executive-leader.pdf
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.