Minulta on monesti kysytty mitä
teen työkseni. Vastaus on samaan aikaan yksinkertainen ja monimutkainen.
Yksinkertaisesti vastaus on, että teen työkseni väitöskirjaa.
Monimutkaisemmasta vastauksesta ajattelin kirjoittaa tämän päivän
blogitekstini. Kirjoitan terveystieteilijän lasit päässä, joten
tohtorikoulutettavan työ voi olla muilla tieteenaloilla erilaista.
Tohtorikoulutettavana voi
työskennellä työsuhteessa, apurahalla tai omakustanteisesti. Olen onnellisessa
asemassa, koska saan tehdä tohtorikoulutettavan työtä päätoimisesti
työsuhteessa yliopistoon. Pääasiallinen tehtäväni on siis
tehdä väitöskirjaa. Väitöskirjan tekeminen on tutkimuksen tekemistä, siitä
kirjoittamista ja kirjoitusten julkaisua (tai sen yrittämistä) kansainvälisissä
vertaisarviointiprosessin omaavissa tiedelehdissä. Väitöskirjatutkimukseen
kuuluu yleensä useita tutkimuskokonaisuuksia, joita viedään enemmän tai
vähemmän päällekkäin eteenpäin useassa yksikössä, kaupungissa ja/tai maassa.
Tutkimusprojektin toteuttamiseen
kuuluu perusteellinen aiheen kirjallisuuteen tutustuminen, tutkimussuunnitelman
valmistelu ja perehtyminen valitun tutkimusasetelman metodiikkaan. Ennen
aineistonkeruuta valmistellaan tarvittavat lupapaperit eettiseen toimikuntaan
ja tutkimusorganisaatioihin. Lisäksi valmistellaan tutkimustiedotteet,
suostumuslomakkeet, haetaan luvat haluttujen mittareiden käyttöön, haetaan
rahoitusta ja valmistellaan kaikki tutkimuksessa käytettävä materiaali tai
esimerkiksi interventio. Tutkimuksesta tiedottaminen, kouluttaminen,
tutkittavien rekrytointi ja muut tutkimukseen liittyvät käytännön asiat ja
koordinointi kuuluu projektista riippuen usein tohtorikoulutettavan tehtäviin. Tutkimus
on kuitenkin ennen kaikkea yhteistyötä, vaikka lopulta artikkelikäsikirjoitusten
ensimmäiset versiot kirjoitetaankin itsekseen koneella naputtaen.
Yliopistolla on kolme tehtävää:
tutkimus, opetus ja yhteiskunnallinen vuorovaikutus. Omaan väitöskirjaan
liittyvien tutkimusprojektien lisäksi tohtorikoulutettava saattaa olla osallisena
myös muissa tutkimusprojekteissa. Opetuskokemusta tohtorikoulutettava saa
käsitykseni mukaan vaihtelevasti eri yksiköissä ja yliopistoissa. Meillä
tohtorikoulutettava voi hakea opettamaan, ja yleensä halukkaille
opetuskokemusta kertyykin. Tohtorikoulutettavien opetus koostuu usein
seminaareista, kandi- ja maisteriopiskelijoiden ohjaamisesta ja yleensä omasta
tutkimusaiheesta pidettävistä luennoista. Tohtorin tutkintoon kuuluu myös 60
opintopistettä omia opintoja.
Yhteiskunnallista vuorovaikutusta
voi toteuttaa monella tavalla. Tämän blogin pitäminen on yksi tapa, samoin
kirjoittaminen ammattilehtiin tai aikakauslehtiin omaan tutkimusaiheeseen
liittyvistä yhteiskunnallisista kysymyksistä. Yhteiskunnalliseen
vuorovaikutukseen kuuluu myös luennointia ja yhteistyöverkostojen luomista ja
ylläpitämistä. Kansainvälisyyttä tohtorikoulutettava toteuttaa olemalla osa
oman aiheen kansainvälistä tutkijayhteisöä, julkaisemalla kansainvälisesti,
osallistumalla konferensseihin ja tapaamisiin sekä mahdollisesti tutkija- tai
opettajavaihtoihin.
Tohtorikoulutettavan työ on työ
siinä missä muutkin työt, vaikkei ehkä ihan tavallisimmasta päästä. Työ on
todella innostavaa, haastavaa ja koukuttavaakin samaan aikaan. Tässä työssä ei
vain valitettavasti saa olla kovin pitkään - yleensä viimeistään neljän vuoden
lähestyessä kysellään väitöspäivää.
Jotta blogista ei puuttuisi
yhteiskunnallista sävyä, lopetan kirjoituksen harmitukseen tutkimuksen
määrärahojen leikkaamisesta. Tohtoriksi valmistuttua olisi vähintäänkin
järkevää, että tutkinnon suorittanut saisi tehdä työtä, jossa voisi käyttää
tutkinnon kartuttamaa osaamistaan. Näin myös yhteiskunta saisi parhaan
vastineen tohtorin kouluttamiseen käyttämilleen pelimerkeille.
Kirjoittajan tiedot:
Lotta Hamari
fysioterapeutti, TtM, tohtorikoulutettava
Turun yliopisto, hoitotieteen laitos
lotta.hamari@utu.fi
Lotta Hamari
fysioterapeutti, TtM, tohtorikoulutettava
Turun yliopisto, hoitotieteen laitos
lotta.hamari@utu.fi
Sain ihanilta kollegoiltani pyytämääni palautetta tekstistä ja haluaisin lisätä vielä muutaman asian tekstin jatkoksi. Haastatteluaineiston kimpussa työskentelevä kollegani kirjoitti, että eniten aikaa tohtorikoulutettavan työssä vie aineistonkeruu ja aineiston analysointi. Tämä vaihe jäi tekstissäni hieman ehkä ansaitsemaansa pienemmälle huomiolle, mutta näin se juuri on, että aineistonkeruu ja analysointi ovat kyllä isoimpien aikasyöppöjen joukossa tohtorikoulutettavan työssä. Toinen asia, mihin en tekstissä juurikaan pureutunut on, että jos on työsuhteessa yliopistoon, niin toki työyhteisön yhteiset asiat kuuluvat myös luonnollisena osana tohtorikoulutettavan työhön. Tällaisia ovat mm. strategiapäivät ja kokoukset, työyhteisön kehittäminen ja erilaisiin työryhmiin osallistuminen.
VastaaPoistaKiitos palautteesta ystävät!
Terveisin,
Lotta
Hei, kiitos inspiroivasta tekstistä! Haen tänä keväänä Turun yliopistoon opiskelemaan hoitotiedettä ja haaveena olisi tohtorin tutkinto. Mitä vaaditaan, että pääsee tohtorikoulutukseen ja kuinka vaikeaa sinne pääsy on? Tämän tekstin innoittamana lähden taas pänttäämään pääsykoekirjoja. :)
VastaaPoistaIhanaa, aurinkoista kevättä
Annika
Hei Annika,
VastaaPoistatsemppiä valintakokeeseen! :) Hoitotieteen laitoksella on ainutlaatuinen tutkijalinja, johon voivat hakeutua ne opiskelijat, jotka ovat erityisen kiinnostuneita tutkimuksesta ja joilla kenties haaveissa on tohtorintutkinto. Tutkijalinjalla opiskelija voi perehtyä tutkimuksen tekemiseen syvemmin ja aloittaa väitöstutkimustaan jo maisteriopintojen aikana. Jatko-opintoihin on oma hakuprosessinsa, jota voit tutkailla hoitotieteen laitoksen sivuilta http://www.utu.fi/en/units/med/units/hoitotiede/postgraduate/Pages/home.aspx
Vastaan mielelläni myös lisäkysymyksiin!
Yt. Hannakaisa Niela-Vilen, TtT, kätilö
Hoitotieteen tohtoriohjelman koordinaattori
Hoitotieteen laitos, Turun yliopisto
Kiitos paljon! Olenkin lukenut tuosta tutkijalinjasta ja se kuulostaa aivan mahtavalta. :) En malta odottaa ensi syksyä (olettaen tietenkin, että pääsen opiskelemaan).
PoistaYt, Annika
Mukava kuulla, että blogi innosti ja sait lisää virtaa pääsykokeisiin valmistautumiseen! Hyvä tutkimusaihe ja -suunnitelma ovat tärkeitä jatko-opintoihin hakiessa, ja tuo Hannakaisan mainitsema tutkijalinja oli tosi hyvä polku myös. Toivottavasti nähdään laitoksella!
VastaaPoistaPiti vain tulla kertomaan, että laitoksella nähdään syksyllä! :)
VastaaPoistat. Annika