Psykiatristen osastojen toimintaa kehitettäessä on tärkeää ottaa huomioon yksilöt, joita niiden toiminta koskettaa. Psykiatrinen hoito ja sen sisältö koskettavat sekä hoidossa olevia potilaita, omaisia että luonnollisesti hoitoa toteuttavaa henkilökuntaa. Kun toiminnan kehittämiseen otetaan mukaan ne, joita toiminta koskee, puhutaan käyttäjälähtöisestä kehittämisestä. Perinteisesti psykiatrista hoitoa ja sen menetelmiä kehitettäessä ei olla kuitenkaan totuttu ottamaan mukaan potilaita ja omaisia, henkilökunnan näkemysten huomioinnin jäädessä usein myös uupumaan. Miksi tämä kuitenkin olisi tärkeää ja mitä tulisi huomioida?
Ottamalla
huomioon käyttäjien näkemykset voidaan edistää uusien menetelmien sopivuutta ja
hyväksyttävyyttä käyttötarkoitukseensa sekä käyttöympäristöönsä (Scariot ym.
2012). Vaikka uusi menetelmä olisi käyttökelpoinen, mutta siinä ei ole
huomioitu käyttäjiä, se ei välttämättä koskaan saavuta sille asetettua
tavoitteita (Forssel & Vuokko 2007). Toimintaa ja menetelmiä kehitettäessä
on tärkeää ottaa huomioon kohderyhmän kehittämisehdotukset ja tarpeet (Hogan
& Logan 2004), sekä oltava tietoinen käyttäjien odotuksista menetelmää ja
sen sisältöä kohtaan (Koivunen 2009). Tärkeää on myös huomioida tulevilta
käyttäjiltä vaadittavat taidot uutta menetelmää koskien (Scariot ym. 2012).
Käyttäjälähtöistä
kehittämistä on hyödynnetty aiemmin mielenterveystyössä erityisesti erilaisten
sähköisten palvelujen, kuten esimerkiksi tietosivustojen (Dirmaier et al. 2016),
terveyspelien (Cheek et al. 2015), erilaisten mobiilisovellusten (Whiteman ym.
2017, Schlosser ym. 2016) ja internet välitteisten psykoterapioiden
kehittämisessä (Rizzo et al. 2010). Psykiatristen
sairaaloiden toiminnan kehittäminen käyttäjälähtöisesti on kuitenkin ollut
vähäisempää. Positiivisia kokemuksia psykiatristen sairaaloiden toiminnan
kehittämisestä yhteistyössä potilaiden ja henkilökunnan kanssa on kuitenkin
olemassa. Toimintaa on onnistuneesti kehitetty muun muassa koskien hoitajien
työhyvinvointia ja hoidon laatua kehittämällä uusi työmenetelmä hoitajille väkivaltaisen
potilaan kohtaamiseen ja riskien arvioimiseen. (Välimäki ym. 2013.)
Myös
tällä hetkellä Turun yliopiston hoitotieteen laitoksella on menossa professori
Maritta Välimäen johtama kansallinen hanke, jossa psykiatristen osastojen
toimintaa kehitetään käyttäjälähtöisesti. Avainasemassa hankkeessa on
potilaiden, omaisten ja henkilökunnan yhteistyö psykiatrisen hoidon
kehittämisessä. Hankkeessa pureudutaan erityisesti erilaisten haastavien
tilanteiden syntyyn ja niiden käsittelyyn. Haastavia tilanteita pyritään ennaltaehkäisemään
kehittämällä osastojen toimintaa, osastoympäristöä ja osastojen ilmapiiriä.
Hankkeessa
tehdyillä laajoilla potilaiden, omaisten ja henkilökunnan haastatteluilla
pyrittiin nimeämään konkreettisia kehittämiskohteita ja -ideoita psykiatristen
osastojen toimintaan. Tähän mennessä saadut tulokset osoittavat, että
potilailla, omaisilla ja henkilökunnalla on arvokasta kokemustietoa haastavista
tilanteista hoidossa, jota voidaan hyödyntää hoidon kehittämisessä ennaltaehkäisyn näkökulmasta.
Hankkeessa
on mukana 27 suljettua psykiatrista osastoa ympäri Suomen. Toimintaa kehitetään
12 osastolla ja vertailuosastoja on 15. Hanketta rahoittaa Suomen Akatemia ja
Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri.
Kirjoittajien tiedot:
Virve
Pekurinen, sh (AMK), TtM
Tohtorikoulutettava
Hoitotieteen
tohtoriohjelma (DPNurs)
Lääketieteellinen
tiedekunta
Turun
yliopisto
Minna
Anttila, TtT
Erikoistutkija
Hoitotieteteen
laitos
Turun
yliopisto
Tella
Lantta, sh (AMK), TtT
Erikoistutkija
Hoitotieteen
laitos
Turun
yliopisto; ja
School
of Nursing, Hong Kong Polytechnic University
Maritta
Välimäki, TtT
Professori
Hoitotieteen
laitos
Turun
yliopisto; ja
School
of Nursing, Hong Kong Polytechnic University
Lähteet:
Scariot CA, Heemann A & Padovani S.
2012. Understanding the collaborative-participatory design. Work 41, 2701–270.
Forssell A & Vuokko R. Käyttöönotto
kriisissä: Tietojärjestelmän osuus käyttöönoton aikana ilmeneviin ongelmatilanteisiin. Häyrynen
(toim.) Sosiaali- ja terveydenhuollon tietotekniikan ja tiedonhallinnan
tutkimuspäivät. Stakesin työpapereita 14/2007.
Koivunen M. 2009. Acceptance and use of
information technology among nurses in psychiatric hospitals. Turun yliopiston julkaisuja,
sarja D osa 837. Turun yliopisto, Hoitotieteen laitos. Väitöskirja.
Whiteman KL1, Lohman MC2, Gill LE3, Bruce ML2,
Bartels SJ2. Adapting a Psychosocial Intervention for Smartphone
Delivery to Middle-Aged and Older Adults with Serious Mental Illness.
Am J Geriatr Psychiatry.
2017 Jan 5. pii: S1064-7481(16)30336-0. doi: 10.1016/j.jagp.2016.12.007. [Epub
ahead of print]
Cheek
C1, Fleming T2, Lucassen MF2, Bridgman H3, Stasiak K2, Shepherd M4, Orpin P3.
Integrating Health Behavior Theory and Design Elements in Serious Games. JMIR
Ment Health. 2015 Apr 21;2(2):e11. doi: 10.2196/mental.4133. eCollection 2015
Apr-Jun.
Rizzo
AS1, Difede J, Rothbaum BO, Reger G, Spitalnick J, Cukor J, McLay R.
Development and early evaluation of the Virtual Iraq/Afghanistan exposure
therapy system for combat-related PTSD. Ann N Y Acad Sci. 2010 Oct;1208:114-25.
doi: 10.1111/j.1749-6632.2010.05755.x.
Schlosser
D, Campellone T, Kim D, Truong B, Vergani S, Ward C, Vinogradov S. Feasibility
of PRIME: A Cognitive Neuroscience-Informed Mobile App Intervention to Enhance
Motivated Behavior and Improve Quality of Life in Recent Onset Schizophrenia.
JMIR Res Protoc. 2016 Apr 28;5(2):e77. doi: 10.2196/resprot.5450.
Dirmaier
J, Liebherz S, Sänger S, Härter M, Tlach L. Psychenet.de: Development and
process evaluation of an e-mental health portal. Inform Health Soc Care. 2016;41(3):267-85. doi:
10.3109/17538157.2015.1008486. Epub 2015 Feb 24.
Välimäki
M, Lantta T, Anttila M, Pekurinen V, Alhonkoski M, Suvanne T, Laine A, Kannisto
K & Kontio R. 2013. Hoitajien työnhallinta
psykiatrisen potilaan väkivaltatilanteessa. Publications of Department of
Nursing Science, University of Turku. Research and reports. Series A:66. Turku.
Mahtavaa, että kokemustietoa hyödynnetään! Kokemusasiantuntijoitakin kaivattaisiin psykiatrisille osastoille.
VastaaPoista