Tohtorikoulutettaville suunnatut kesäkoulut ovat yhtä varma
kesän merkki kuin taivaalla lentävät haarapääskyt ja laitumelle kirmaavat lehmät.
Tänä kesänä pääsin ensimmäistä kertaa itse mukaan kesäkouluun ja halusin tässä blogitekstissä
kertoa kokemuksistani ja kesäkoulujen tarkoituksesta yleisesti.
Kesäkuun ensimmäinen viikko tarjosi terveystieteiden
tohtorikoulutettaville erityisen hienoja mahdollisuuksia, kun kaksi
kansainvälistä hoitotieteellistä verkostoa järjestivät kesäkoulun, ICoNS (International Collaboration of Nurse
Scholars) Espanjassa Lleidassa ja Baltic
Sea Region Network Saksassa Lübeckissä. Lisäksi osa laitoksemme tohtorikoulutettavista,
allekirjoittanut mukaan lukien, osallistui Suomen Kivuntutkimusyhdistyksen
ensimmäiseen kesäkouluun Vihdissä. Kotoisesta sijainnista huolimatta myös tämä
kesäkoulu oli hyvin kansainvälinen ja osallistujia oli kymmenestä eri
kansallisuudesta.
Turun yliopiston hoitotieteen ja tulevaisuuden teknologian laitoksien tohtoriopiskelijat ohjaajansa kanssa Suomen kivuntutkimusyhdistyksen kesäkoulussa |
Yhtenä kesäkoulujen tärkeimpänä tarkoituksena on edistää
tohtorikoulutettavien kansainvälistä verkostoitumista, joka on tärkeää
tutkijana kasvamisen ja tulevan tutkijan uran kannalta. Kesäkouluissa aikaa ja
mahdollisuuksia verkostoitumiseen tarjoutuu enemmän kuin esimerkiksi konferensseissa.
Kesäkoulussa vietetään yleensä useampia päiviä ja päivät koostuvat opetuksen
lisäksi usein pienryhmätyöskentelystä ja muista tehtävistä – vapaa-ajan ohjelmaa
unohtamatta! Kesäkouluissa on myös mahdollisuus harjoitella oman tutkimuksen
esittämistä asiantuntijayleisölle, keskustelua ja kysymysten esittämistä muiden
esityksistä. Alkuvaiheen tohtorikoulutettaville voi olla vaikeaa esimerkiksi
kiteyttää tutkimuksensa annettuun aikaraamiin, kuten huomasimme omassa
kesäkoulussa.
Omat oivallukseni kesäkoulussa liittyi epävarmuuteeni omasta
osaamisestani aloittelevana tohtorikoulutettavana ja tutkimukseni esittämisestä
muiden asiantuntijoiden ja tutkijoiden joukossa. Sain kuitenkin huomata, että
erilaisista asiantuntijataustoista huolimatta kaikki tohtorikoulutettavat
painivat samojen ongelmien parissa, ja toisaalta jokainen on oman tutkimuksensa paras
asiantuntija. Lisäksi sain valtavasti uutta tietoa kivusta ja kipututkimuksen
perusteista. Nyt tiedän taas paremmin, mitä en vielä tiedä!
Kuten Lotta kertoi omassa kirjoituksessaan tohtorikoulutettavan työn
erityispiirteistä, ei myöskään loman pitäminen omasta tutkimustyöstä ole aivan
yksinkertaista. Viettäkäämme kesällä siis lomankaltaista aikaa, kukin parhaaksi
katsomallaan tavalla ja ajalla. Oma kesäni kuluu kipuaiheisten artikkelien parissa.
Kirjoittajan tiedot
Riitta Mieronkoski
ft, TtM, tohtorikoulutettava
Turun yliopisto, hoitotieteen laitos
ritemi@utu.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.