Turun
yliopistollisen keskussairaalan käytävillä on viime aikoina pyörinyt joukko korkeakouluopiskelijoita
kartoittaen sairaalan päivittäistä toimintaa. Kartoitus on toteutettu kahdella
eri toimialalla ja sen aikana henkilökunta on saanut tuoda esiin ajatuksia ja
kehittämistarpeita. Näistä tarpeista on opiskelijoiden ja hankkeesta vastaavan
tutkijan kanssa etsitty liiketoimintapotentiaalia. Kartoitukseen on
osallistunut myös innovaatiolähettiläs, joka on palkattu sairaalaan yliopistosairaalat
innovaatioalustana -hanketta* varten.
Hänen tulee tuntea sairaalan arki sekä toimintatavat, ymmärtää
tutkimustyötä sekä koordinoida toimintaa, jotta päivittäisestä toiminnasta syntyneitä tarpeita voidaan esitellä
yrityksille liiketoimintaideoina.
Innovaatiotoiminta
sairaalassa on vielä hivenen uutta ja vaikka kirjallisuudessa tunnetaan useita
nimikkeitä toimintaa koordinoivalle lähettiläälle, ei vakiintunutta
tehtävänkuvaa toistaiseksi ole. Kehittämistarpeiden eteenpäin vieminen sekä
uuden toiminnan jalkauttaminen olisivat varmasti lähinnä tehtävää. Tällä
hetkellä jatkuvan muutoksen läpivienti osastolla on herkästi lisätty osastonhoitajan
tai lähiesimiehen työtehtäviin muun johtamistyön ohella. Voidaanko ajatella,
että henkilökunta pidetään innovatiivisena työssään, jos ideoiden kehittämiseen
olisi oma taho ja toimintamalli, lähiesimiehen ja osastolla olevan
aloitelaatikon lisäksi?
Kirjallisuudessa
esitetään tietoja ja taitoja, joita innovaatiolähettiläältä odotetaan tehtävän
hoitamisessa sairaalaympäristössä. Innovaatiolähettiläältä
toivotaan tutkimusmenetelmällistä osaamista yhtälailla kuin kliinisiä taitoja
ja hoitotyön tuntemusta. Lähettilään on pyrittävä pitämään henkilökunta
innovatiivisena positiivisella asenteella ja osaltaan ylläpitää muutosta
tukevaa kulttuuria. Toisaalta häneltä odotetaan poikkitieteellisyyttä ja
ymmärrystä tulkita eri alojen tarpeita ja tapoja ilmaista asioita.
Kirjallisuuden
mukaan innovaatiolähettilään persoona on viimekädessä avaintekijä uuden
toiminnan hyväksymisessä osaksi päivittäistä toimintaa. Innovaatiolähettiläs siis
toimii yhdessä sairaalan, yliopiston ja yritysten kanssa. Näiden kolmen
ympäristön ymmärtäminen ja tunteminen tekee työstä haasteellisen mutta samalla
ennen kaikkea mielenkiintoisen.
Eriikka
Siirala, sh, TtM
Tiimipäällikkö
VSSHP,
tutkimuspalvelut
Turun
yliopisto, hoitotieteenlaitos
eriikka.siirala(at)tyks.fi
Lähteet
McCormack B,
Rycroft-Malone J, DeCorby K, Hutchinson A, Bucknall T, Kent B, Schultz A,
Snelgrove-Clarce E, Stetler C, Titler M & Wallin L. (2013). A realist
review of interventions and strategies to promote evidence-informed healthcare:
a focus on change agency. Implemention science. 8:107.
Stefancyk A,
Hancock B & Meadows M. (2013). The Nurse Manager. Change Agent, Change
Coach? Nursing Administration Quarterly. 37(1), 13–17.
Weberg D.
(2009). Innovation in healthcare. A concept analysis. Nursing
Administration Quarterly. 33(3), 227–237.
*YSI
Yliopistosairaalat innovaatioalustana -hankeen tarkoituksena on kehittää
toimintamalli, jonka avulla sairaalasyntyisistä innovaatioista saadaan
kehitettyä uutta liiketoimintaa. Turussa keskitytään toiminnasta kumpuaavaan
reaktiiviseen innovaatioiden löytämiseen. Valikoiduissa toimintayksiköissä
kartoitetut innovaatiot tuodaan toimialasta kiinnostuneiden yritysten käyttöön.
Hanke
toteutetaan Turku Science Park Oy:n koordinoimana. Muita kumppaneita ovat Turun
yliopisto ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri sekä Oulun yliopisto ja
Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri.
YSI-hanke
jatkuu vuoden 2017 loppuun saakka ja on osa Suomen kuuden suurimman eli ns.
kuutoskaupunkien 6Aika-ohjelmaa. Rahoituksesta vastaavat Euroopan
Aluekehitysrahasto (EAKR) ja Uudenmaan liitto rahoittajaorganisaationa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.