Opiskelijoiden
terveydestä ja jaksamisesta on ollut keskustelua eri medioissa.
Terveystieteiden maisterinopinnot tehdään usein työn ja ohella,
elämäntilanteessa, jossa työelämässä on oltu jo vuosia ja työn rinnalla arjessa
saattaa olla lapsia, ikääntyneitä omaisia, kunnostusta vaativia taloja tai
kesämökkejä. Nämä kaikki vaativat aikaa ja huolenpitoa.
Työhyvinvoinnin
haasteet ja uupuminen eivät liity vain opiskelijoiden vaan myös tutkijoiden
työelämään. Yliopistojen jatko-opiskelijoiden, tutkijoiden ja muun henkilökunnan
kokema uupumus ovat monessa maassa nousseet uutisaiheiksi. Yliopistoja kuvataan
usein kilpailullisiksi työyhteisöiksi. Olen jopa kuullut nuoren
jatko-opiskelijan toteavan, että hän ei halua väitöskirjan jälkeen jatkaa
yliopistossa, sillä kokee, ettei ole riittävän kilpailuhenkinen. Mutta mitä
käy, jos yliopistolle jäävät yksilöinä kilpailevat ja yhteistyötä arvostavat
lähtevät muualle?
Jatko-opiskelijat
tekevät opintoja usein epävarmoilla rahoituksilla. Myös esimerkiksi
konferenssien osallistumismaksut ja matkakulut maksetaan ensin omasta rahasta
ja haetaan jälkeen päin (ja toivottavasti saadaan) esimerkiksi eri säätiöiltä.
Rahoitusta myönnetään suoritusten ja niissä sijoittumisen perusteella. On siis
helppoa sortua ajattelemaan, että toisen saama rahoitus tai onnistuminen on
itseltä pois. Mutta voisiko ajattelutapaa muuttaa? Voisiko olla niin, että
opiskelija- tai tutkijakollegan saama rahoitus mahdollistaa sen, että hänellä
olisi aikaa lukea ja kommentoida myös sinun tekstiäsi tai apurahakemusta? Mitä
enemmän laitoksemme julkaisee, sitä enemmän laitoksella on mahdollisuus saada
rahoitusta.
Margaret
Heffernan tiivisti ongelman noin vuosi sitten The Guardianille antamassaan
haastattelussa toteamalla, että mitä enemmän akateemista työtä tekevät kilpailevat,
sitä vähemmän ihmiset jakavat ideoitaan. Hänen ehdotuksensa oli luoda
yliopistoihin kulttuuri, jossa korostuu ystävällisyys, avoimuus ja
vastavuoroisuus.
Välillä on
hyvä pysähtyä kysymään, mitä me kaikki akateemisessa ympäristössä työskentelevät
voimme tehdä?
Meille
tarjoutui tähän oiva mahdollisuus seminaariryhmässämme, kun pääsimme Turun
yliopistosäätiön avustuksella työskentelemään Villa Tammekaniin viikon verran
väitöskirjojemme parissa. Päivien aikana jaoimme ajatuksia tutkimuksen merkityksestä,
lasten harrastukista, ihmissuhteista ja Florence Nightingalesta. Vaikka
tutkimus ja kirjoittamisprosessi ovat osin yksinäistä työtä, auttaa ryhmän
tuki. Viikon aikana ideoita jaettiin ja tekstejä kommentoitiin. Viikon ytimessä
olivat juurikin ystävällisyys, avoimuus ja vastavuoroisuus.
Jos olet
lukenut kirjoituksen tänne asti, ehdotan sinua miettimään, mikä auttaa sinua
jaksamaan opinnoissa tai tutkimustyössä sekä miten voit auttaa ihmisiä
ympärilläsi jaksamaan ja ideoimaan?
Kirjoittaja:
Maria Ameel
sh, vtm, tohtorikoulutettava
Turun yliopisto,
Hoitotieteenlaitos
makaam@utu.fi
Maria Ameel
sh, vtm, tohtorikoulutettava
Turun yliopisto,
Hoitotieteenlaitos
makaam@utu.fi
Lähteitä:
https://www.theguardian.com/education/2018/nov/29/margaret-heffernan-the-more-academics-compete-the-fewer-ideas-they-share
https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/opetus-ja-opiskelu-yliopistossa/opiskelija-ei-juuri-sauhuttele-mutta-murehtii
https://www.theguardian.com/higher-education-network/2018/may/18/academia-exploitation-university-mental-health-professors-plagiarism
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.