Terveydenhuollon ammattilaisilla on velvollisuus huolehtia
ammattitaitonsa ajantasaisuudesta, ja työnantajalla on puolestaan velvollisuus
tarjota mahdollisuus täydennyskoulutukseen. Täydennyskoulutuksella tarkoitetaan
koulusta, jolla syvennetään tai täydennetään ammatillista osaamista.
Täydennyskoulutus ei ole tutkintoon johtavaa koulutusta, mutta uuden osaamisen avulla voi pätevöityä jopa uusiin tehtäviin. Täydennyskoulutusta järjestävät esimerkiksi ammattikorkeakoulut, yliopistot sekä yksityiset
koulutustahot. Täydennyskoulutuksen kesto vaihtelee yhden päivän seminaarista
usean lukukauden kestäviin koulutuksiin. Digitalisaation mukana myös useat
täydennyskoulutukset ovat siirtyneet lähiopetuksesta verkko-opintoihin. Yksi
syy tähän on varmasti järjestäjälähtöinen, sillä verkko-opintojen resurssit
ovat helpommin hallittavissa kustannuksia myöten. Useat osallistujat kuitenkin
toivoisivat mahdollisuutta ryhmäytymiseen ja aitoon kontaktiin opettajien ja
muiden osallistujien kanssa. Voidaanko kuitenkin ajatella, että
täydennyskoulutuksen järjestäminen verkossa voi olla myös opiskelijalähtöistä ja
tarjota mahdollisuuksia aitoon vuorovaikutukseen?
Tutkimusten mukaan sairaanhoitajien asenteet täydennyskoulutuksen
järjestämisestä verkko-opintoina ovat pääosin positiivisia. Yksi positiivisena
nähty asia on matalampi kynnys lähteä mukaan täydennyskoulutukseen, varsinkin jos edellisistä
opinnoista on jo enemmän aikaa. Lisäksi verkko-opinnot onnistuvat helpommin
työn ohessa kuin läsnäoloa vaativat. Verkko-opinnot joustavat enemmän myös
erilaisten elämäntilanteiden ja perhetilanteiden mukaan. (Karaman, 2011). Käytännön näkökulmien lisäksi verkko-opinnot
voivat lisätä opiskelijan itseohjautuvuutta ja vastuunottoa omasta oppimisesta ja
tarjota jopa enemmän oppimismahdollisuuksia kuin perinteinen luento-opetus. Verkko-opinnoissa
käytössä olevan sähköisen oppimisalustan käyttäjälähtöisyydellä on vaikutusta
verkko-opiskelijoiden motivaatioon ja saavutettuihin oppimistuloksiin. Hyvä verkkoalusta on visuaalisesti miellyttävä
ja helppokäyttöinen. Sen tulee mahdollistaa vuorovaikutus muiden käyttäjien
kanssa ja tarjota innovatiivisia menetelmätyökaluja. Erilaiset oppistyylit on
mahdollista huomioida tarjoamalla erilaisia tehtäviä ja tietolähteitä. Sähköinen
oppimisalusta helpottaa opettajien ja opiskelijoiden yhteydenpitoa ja helpottaa esimerkiksi ennakkotehtävien antamista ennen uusia opintojaksoja. Myös
ihmisten, joiden on haasteellista osallistua keskusteluun kasvotusten
esimerkiksi ujouden takia, voi olla helpompi osallistua keskusteluun verkossa. (Amandu, Muliira, & Fronda, 2013).
Verkko-opetuksen toteuttaminen haastaa myös sen
suunnittelijat ja opettajat oppimaan uusia menetelmiä ja pitämään näkökulmat
tuoreina. Verkko-opintojen ei tarvitse olla vain suorituksiin
tähtäävää yksinpuurtamista vaan opiskelijat
voivat omalla aktiivisuudellaan luoda yhdessä enemmän kuin opettaja pystyisi yksin
antamaan. Uudet menetelmät voivat olla myös miellyttäviä kokemuksia: Miltä
kuulostaa esimerkiksi luennon kuunteleminen podcastinä lenkkipolulla tai osallistuminen
reaaliaikaiseen ja etäohjattuun pienryhmätyöskentelyyn virtuaalisissa huoneissa?
Kirjoittaja:
Riitta Mieronkoski
ft, TtM, tohtorikoulutettava
Turun yliopisto, hoitotieteen laitos
Linkedin @Riitta Mieronkoski
Lähteet:
Amandu, G. M., Muliira,
J. K., & Fronda, D. C. (2013). Using Moodle E-learning Platform to Foster
Student Self-directed Learning: Experiences with Utilization of the Software in
Undergraduate Nursing Courses in a Middle Eastern University. Procedia -
Social and Behavioral Sciences, 93, 677–683.
https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.09.260
Karaman, S. (2011).
Nurses’ perceptions of online continuing education. BMC Medical Education,
11(1). https://doi.org/10.1186/1472-6920-11-86
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.