Palveluohjauksen osaajille
on kysyntää
Suomessa pieni osa väestöstä käyttää suurimman osan
kaikista sote-palveluista ja heistä lähes kaikilla palvelujen tarve on monialainen. Paljon palveluja
tarvitsevat asiakkaat voivat olla lähtökohtaisesti muita heikommassa asemassa
vähäisten voimavarojensa vuoksi ja heillä on usein monimuotoisia haasteita
elämän useilla osa-alueilla. Runsaan ja monialaisen palveluntarpeen voivat
aikaansaada esimerkiksi pitkäaikainen sairaus, ikääntyminen, mielenterveys- ja
päihdeongelmat, työttömyys tai yhteiskunnasta syrjäytyminen. Sosiaali- ja
terveysalan alan ammattilaisten osaaminen ei ole kuitenkaan täysin riittävää vastaamaan
paljon palveluja tarvitsevan väestön tarpeisiin ja osaamisvajetta on muun
muassa palveluohjausosaamisessa, palveluiden koordinoinnissa ja niiden
yhteensovittamisessa. Ammattilaisten palvelujärjestelmän tuntemus ja paljon palveluja
tarvitsevien tunnistaminen eivät myöskään ole aina riittävällä tasolla.
Turun yliopiston hoitotieteen laitos on vastannut
palveluohjauksen osaamisvajeeseen tarjoamalla yliopistotasoista ammatillista
täydennyskoulutusta palveluohjauksesta. Koulutuksen tavoitteena on
laajentaa sosiaali- ja terveysalalla työskentelevien ammattilaisten
palveluohjausosaamista niin ammattilaisen kuin asiakkaankin näkökulmasta. Palveluohjauksen täydennyskoulutus
(30 op) on Opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) rahoittama, sosiaali ja
terveysalan ammattilaisille tarkoitettu maksuton täydennyskoulutus. Täydennyskoulutuksen
tarkoituksena on lisätä laajasti ja monipuolisesti ammattilaisten palveluohjauksen
osaamista ja vahvistaa kattavasti asiantuntijuutta. Opinnot voivat tuoda jopa
uusia mahdollisuuksia opintokokonaisuuden suorittaneiden ammattilaisten työurille.
Sosiaali- ja terveysalan
ammattilaisten palveluohjausosaamisen lisäämisestä hyötyvät sosiaali- ja
terveydenhuollon asiakkaat. Koronaviruskriisillä tulee olemaan pitkäkestoisia
vaikutuksia ihmisten hyvinvointiin ja sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden
tarpeisiin, etenkin muita heikoimmassa asemassa olevilla ryhmillä. Poikkeustilanne
on lisännyt entisestään erityisesti haavoittuvassa asemassa olevien asiakkaiden
terveydellisten, taloudellisten ja sosiaalisten haasteiden aiheuttamaa
monialaista palveluiden tarvetta ja tämän myötä ammattilaisten tarvetta vahvaan
palveluohjausosaamiseen ja palvelujärjestelmän tuntemiseen.
Opintoja suoritetaan joustavasti
Opinnot suoritetaan monimuoto-opiskeluna ja tänä vuonna
alkaneita opintoja voi suorittaa joustavasti vuosien 2020–2021 aikana.
Opintojen suorittamiseen kuuluu verkkoluentoja, itsenäistä opiskelua,
dialogisia etätehtäviä ja asiantuntijuuden jakamiseen tähtäävää verkkokeskustelua
sekä yksi lähiopetuspäivä per lukukausi. Pääasiassa verkkopohjaiset opinnot
tarjoavat joustavan ja mielekkään tavan opiskeluun, kun opintoja voi työstää
eteenpäin oman aikataulun ja omien mahdollisuuksien mukaan. Etätehtävien ja
verkkokeskustelujen tavoitteena on antaa laajasti valmiuksia
palveluohjausosaamisen monipuoliseen soveltamiseen osana asiakas- ja
potilastyötä. Verkkoluentojen toteuttajat ovat monialaisia
huippuasiantuntijoita esimerkiksi sote-alan, sivistystoimialan ja työhyvinvointialan
käytännön kentiltä, sekä muun muassa asiakas- ja potilasohjaukseen,
digitaalisiin menetelmiin ja palveluohjauksen kehittämiseen ja vaikuttavuuteen
liittyvän tutkimuksen saralta.
Tällä hetkellä täydennyskoulutuksessa on ilmoittautuneita opiskelijoita
jo lähes 190 ja opintosuorituksia on kirjattu reilusti yli kaksi sataa
opintopistettä. Koossa on upea, monialainen ryhmä tulevia palveluohjauksen
asiantuntijoita!
Täydennyskoulutus sisältää 10
moduulia, joista johdantomoduuli (1 op) on kaikille pakollinen.
Johdantomoduulin suoritettuaan opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa 3 op laajuisia
moduuleja omaan tahtiinsa, oman kiinnostuksensa ja mahdollisuuksiensa mukaan.
Opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa myös koko 30 op laajuinen kokonaisuus,
jolloin opintoihin sisältyy harjoitustyö ja loppuseminaariin osallistuminen. Opintoihin on tällä hetkellä jatkuva
ilmoittautuminen ja täydennyskoulutukseen voi ilmoittautua osoitteessa www.utu.fi/palveluohjaus.
Lisätietoja opinnoista: utu.fi/palveluohjaus tai
ramust@utu.fi
Kirjoittajan tiedot:
Reetta Mustonen
sh, TtK
Turun yliopisto, Hoitotieteen laitos
LinkedIn @Reetta Mustonen
Lähteet
Hänninen K. 2007. Palveluohjaus.
Asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. Sosiaali- ja terveysalan
tutkimus- ja kehittämiskeskus.
Koivisto J & Tiirinki H. (toim.) 2020. Monialaisten palvelutarpeiden
tunnistamisen ja ennakoinnin toimintamallit ja työkalut – väliraportti.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Työpaperi 4/2020.
Lukersmith S, Michael Millington
M, Salvador-Carulla L. 2016. What
is Case Management? A Scoping and Mapping Review. International Journal
of Integrated Care 16(4) 1–13.
Pixabay. Kuvalähde.
Suominen S. 2019. Palveluohjaaja
pitää langat käsissään. Lääkärilehti 74(23), 1515-1517.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.