Suomessa on noin 120 000
muistihäiriöistä kärsivää ihmistä. Heistä 85 000 sairastaa keskivaikeaa
tai vaikeaa muistisairautta. Muistisairaus ei koske enää pelkästään
ikääntyneitä, vaan myös työikäisistä noin 10 000 sairastaa lievää muistin
alenemaa. Uusia muistisairausdiagnooseja tehdään Suomessa vuosittain
13 000. Muistisairauden oireet vaikuttavat ihmisten väliseen
kanssakäymiseen ja kommunikointiin. Kun muisti heikkenee, ihmisen on usein myös
vaikea ymmärtää ja tuottaa puhetta. Sairaus vaikeuttaa ohjeiden ymmärtämistä ja
sanojen löytämistä. Esineille ja asioille ei tahdo löytyä nimiä. Viime päivien
tapahtumat eivät muistu mieleen. Samoja asioita kerrataan ja toistetaan.
Muistisairaan on työlästä selviytyä
arkipäivän toiminnoista. Sovitut tapaamiset unohtuvat ja vuorokausirytmi voi
keikahtaa nurinpäin. Raha- ja kauppa-asioista on vaikea selvitä, samoin
pukemisesta, riisumisesta, peseytymisestä ja ruokailuista. Sairaus saattaa
muuttaa myös ihmisen persoonaa. Aikaisemmin rauhallinen ja maltillinen henkilö
saattaa muuttua kärttyisäksi ja kärsimättömäksi. Toisaalta luonteeltaan
äkkinäinen ja kiivas henkilö voi muuttua ystävälliseksi ja sävyisäksi. Kaikki
tämä aiheuttaa levottomuutta ja ahdistusta muistisairaassa sekä hämmennystä ja
ihmetystä hänen läheisissään.
Muistisairausdiagnoosin saaneen ihmisen
kohtaaminen herättää erilaisia tunteita. Päällimmäisenä on usein epävarmuus.
Miten suhtautua, mistä puhua? Osaanko, loukkaanko? Muistisairaan kohtaamiseen
löytyy tutkimuksista ja kirjallisuudesta ohjeita, jotka sopivat yleisemminkin
huomaavaiseen ja ystävälliseen kanssakäymiseen ihmisten kanssa.
Ihmisten välinen kanssakäyminen perustuu
vuorovaikutteiseen kommunikaatioon, joka on yritystä jakaa ymmärrys ja saavuttaa
yhteinen käsitys asiasta. Kommunikaatio on moniulotteista – se on enemmän kuin
pelkän viestin välittämistä sanoin. On hyvä pitää mielessä, että ilmeemme,
eleemme ja äänenpainomme muodostavat yli 90 prosenttia sanomastamme. Sanojen
osuus on vain seitsemän prosenttia. Sanat jäävät vaille merkitystä, jos muu
kehon kielemme on ristiriidassa niiden kanssa.
Kommunikoiminen ei onnistu, jos
keskustelutilanne ei tunnu turvalliselta. Muistisairaan ihmisen kohdalla tämä
merkitsee ainakin seuraavia tekijöitä:
Lähesty muistisairasta ihmistä
edestäpäin ja varmista, että hän näkee sinut. Anna jokin merkki läsnäolostasi
ennen keskustelun aloittamista. Se, että kumarrut muistisairaan puoleen,
merkitsee riittävää läheisyyttä. Katsekontaktin, ilmeiden, eleiden ja mahdollisesti
kevyen kosketuksenkin avulla voi tehostaa viestiä. On tärkeää minimoida
häiritsevät ympäristötekijät. Näitä ovat esimerkiksi melu, muut äänet tai usean
asian hoitaminen samanaikaisesti. Muistisairaan kohtaaminen edellyttää
keskittymistä yhteen asiaan kerrallaan.
Keskustelutilanteessa äänen voimakkuus
pitää olla tilanteeseen sopiva. Äänen
taso – matala tai korkea – korostavat ilmaistavaa asiaa, samoin puheen nopeus
ja sävy. Vaikka sanat ovat vain tuon seitsemän prosenttia viestinnästä, on
niiden valinnalla ja esittämisellä sitäkin merkittävämpi osuus. Se, mitä sanoja
valitaan ja painotetaan, ilmentävät kiinnostusta puheena olevaan asiaan ja
korostavat sanoman tärkeyttä. Selkokielen käyttäminen, hitaasti puhuminen sekä
lyhyet ja helpot lauseet auttavat ymmärtämistä.
Muistisairaalle tulee puhua niin kuin
kenelle tahansa aikuiselle, ei niin kuin lapselle. Anna muistisairaan miettiä
ja vastata. Älä painosta tai hoputa vastaamaan. Älä keskeytä äläkä arvaa, mitä
puhekumppanisi yrittää sanoa, vaan toista ja kertaa omin sanoin kuulemasi. Älä
korjaa mahdollisia ”virheitä” äläkä ryhdy väittelemään muistisairaan kanssa.
Keskeistä kommunikaatiossa muistisairaan kanssa on osoittaa arvostusta,
hyväksyntää ja ymmärrystä.
Muistisairas elää ajoittain maailmassa,
jonka tapahtumat ovat todellisia vain hänelle. Keskity muistisairaan viestinnän
- sanojen, huutamisen, toiminnan - välittämään tunteeseen. Rohkaise, lohduta,
tyynnyttele ja rauhoita. Vakuuta viestinnälläsi: ”Ei ole mitään hätää”. On
toisarvoista, ovatko asiat todellisia vai eivät. Tärkeintä on vastata
tunteeseen ja vakuuttaa, että kanat on ruokittu, lehmät on lypsetty, lapset
ovat saaneet ruokaa ja työt telakalla on hoidettu.
Kun sanat unohtuvat ja niiden
ilmaiseminen on vaikeaa, kommunikointiin voidaan löytää apuvälineitä tai muita
toimintamuotoja. Musiikki, laulu, kuvat ja lyhyet muistelemiset menneiltä
kaukaisilta vuosilta tuovat mielekästä sisältöä tähän päivään. Usein tutun
laulun sanat tai jokailtainen iltarukous osataan sanasta sanaan, vaikka muu
kommunikointi ei enää onnistuisi. Pienet lapset tai lemmikkieläimet herättävät
myös usein tunteita ja muistoja. Kommunikaatio muistisairaan kanssa vaatii
kärsivällisyyden lisäksi myös kekseliäisyyttä.
Kommunikaatio on ihmisten kohtaamista ja
vuorovaikutusta. Kommunikointi perustuu arvoille ja asenteille ja se on taito,
joka kehittyy harjoittelemalla. Rohkeus kyseenalaistaa ja uskallus reflektoida
omia arvoja ja asenteita antaa hyvät valmiudet kommunikointitaitojen opetteluun
ja oppimiseen.
Kirjoittaja:
Jaana
Koskenniemi
Sh, TtM,
tohtoriopiskelija
Turun yliopisto,
Hoitotieteen laitos
S-posti: jakako(at)utu.fi
Lähteet:
Blackhall
A, Hawkes D, Hingley D & Wood S. 2011. VERA framework: communicating with
people who have dementia. Nursing Standard 26(10): 35–39.
Clevenger
CK, Chu TA, Yang Z & Hepburn KW. 2012. Clinical care of persons with
dementia in the emergency department: A review of the literature and agenda for
research. Journal of the American Geriatrics Society 60(9): 1742–8.
Jootun D
& McGhee G. 2011. Effective communication with people who have dementia. Nursing
Standard 25(25): 40–46.
Roger K,
Guse L, Mordoch E & Osterreicher A. 2012. Social commitment robots and
dementia. Canadian Journal on Aging 31(1): 87–94.
Sugden-Best
F. 2002. Sourcebook for Assessing - Maintaining Communication, Speechmark
Publishing, London.
Traynor
V, Inoue K & Crookes P. 2011. Literature review: understanding nursing
competence in dementia care. Journal of Clinical Nursing 20(13-14), 1948–1960.
Tärkeä aihe ja hyviä, konkreettisia ohjeita. Ovatko nuo ohjeet käytännössä hyviksi havaittuja vai onko niistä tutkittuakin tietoa? Entä onko tietoa, toimiiko muistisairaiden kanssa esimerkiksi kuva- tai esinekommunikaatio paremmin kuin sanallinen, siis esimerkiksi haluamansa asian valitseminen kuvista?
VastaaPoistaKiitos kommentistasi. Tutkittua tietoa aiheesta on vähän. Tutkimukset keskittyvät pääasiassa ongelmiin, esim. miten muistisairaat ilmaisevat kipua, ei niinkään siihen, miten auttaa muistisairasta ilmaisemaan itseään. Kuvakommunikaatiosta lienee uusimpia Trahan ym. 2014 Training and maintenance of a picture based communication response in older adults with dementia.
PoistaSain kirjoituksestanne paljon tietoutta viestintään muistisairaan kanssa. Pohdintaan kuitenkin nousi kun muistisairas kaipaa edesmenneitä vanhempiaan toistuvasti ja haluaisi mm. soittaa heille - järkyttääkö totuudenmukainen tieto siitä että vanhemmat ovat kuolleet liikaa muistisairasta?
VastaaPoista