Lääkärilehden
kolumnissa (Halonen 2015) kuvataan koskettavasti niitä tunteita, joita
ammattihenkilö voi kokea tehtyään vakavan hoitovirheen: ”On
iltoja, jolloin hän pakottaa itsensä nousemaan pintaan henkeä haukkoen. Hän
teki hoitovirheen 13 vuotta sitten vastavalmistuneena lääkärinä, ja edelleen
joinain iltoina, kun uni ei ota tullakseen, muisto tarraa otteeseensa. Se vie
kuin virran pyörre mukanaan, se ahdistaa, puristaa rintaa.”
Hoitovirheestä voi tulla osa uratarinaa, tapahtuma, joka muistuttaa ahdistavana
tunteena vielä vuosien jälkeen.
Hoitovirheet aiheuttavat inhimillistä kärsimystä
potilaalle ja omaisille. On esitetty arvioita, että virheen vuoksi Yhdysvalloissa
menehtyy vuosittain jopa 98 000 (Kohn ym. 1999) ja Belgiassa 3000
potilasta (Van Gerven 2013). Suomessa on puolestaan arvioitu, että potilaan
kuolemaan johtavia haittatapahtumia tapahtuu 700–1700 vuosittain. Kustannukset
näistä haittatapahtumista voivat nousta miljardiin euroon. (THL 2013.) Jopa puolet
terveydenhuollon ammattihenkilöistä kohtaa urallaan potilastyössä tapahtuneen
virheen ja siitä aiheutuvia seurauksia (Edrees ym. 2011).
Terveydenhuollossa työ on inhimillistä ja kaikkia
virheitä ei saada estettyä. Terveydenhuollon ammattihenkilö on työssään henkilökohtaisessa
vastuussa siitä mitä tekee ja mitä jättää tekemättä. Tämä kuuluu ammattiin.
Vastavalmistuneet ovat kuvanneet sitä, kuinka vastuun määrä on yllättänyt
työelämään siirtyessä (Flinkman ym. 2015). Vastuun kantamiseen kasvaa
vähitellen.
Hoitovirheistä uutisoidaan aika ajoin julkisuudessa.
Usein uutisoinnissa ja sitä seuraavassa keskusteluissa jää kuitenkin
huomioimatta se, millaiset seuraukset virheellä on terveydenhuollon
ammattihenkilöille itselleen ja hänen työyhteisölleen.
Seys ja kumppanit (2012) kuvaavat systemaattisessa
kirjallisuuskatsauksessaan, että hoitovirheen tapahtuessa terveydenhuollon
ammattihenkilöt kokevat syyllisyyden, häpeän, turhautumisen, vihan, pelon ja
stressin tunteita. Vakavissa tapauksissa ammattihenkilöllä voi kehittyä traumaperäinen
stressireaktio, johon liittyy sekä fyysisiä että psyykkisiä oireita. Tästä voi olla
seurauksena se, että ammattihenkilö ei enää halua työskennellä kyseisessä
organisaatiossa tai jopa lähtee ammatistaan. Ammattihenkilöstä tulee silloin hoitovirheen
toinen uhri (’second victim’).
Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioilla tulee
olla menettelytavat, joiden mukaan toimitaan, jos sattuu vakava virhe tai
vaaratilanne. Kun vakava hoitovirhe tapahtuu, valvovat viranomaiset ryhtyvät
selvittämään tapahtunutta. Ammattihenkilö antaa selvityksen tapahtuneesta. Myös
poliisitutkinta voi tulla kyseeseen. Tämä prosessi on erittäin raskas ja ammattihenkilö
tarvitsee siihen organisaationsa tukea.
Potilasta, hänen omaisiaan ja terveydenhuollon
ammattihenkilöä ei saa jättää yksin selviämään tapahtuneen kanssa.
Ammattihenkilö voi saada tukea esimieheltä, työterveyshuollosta, työsuojeluorganisaatiosta
tai ammattiliitosta. Yksittäisen ammattihenkilön lisäksi työyksikkö tarvitsee
apua tilanteesta selviämiseen (Seys ym. 2013). Virheen taustat on selvitettävä avoimesti
ja syyllistämättä henkilöstöä, jotta jatkossa voidaan välttyä samanlaisilta tapahtumilta.
Mervi Flinkman, sh, TtT, Työvoimapoliittinen
asiantuntija, Tehy ry
Lähteet
Halonen, M. (2015) Virhe 13 vuotta sitten. Lääkärilehti
45/2015. http://www.potilaanlaakarilehti.fi/laakarin-aani/han-teki-hoitovirheen-13-vuotta-sitten/#.Vkr01E3oufA
Viitattu 17.11.2015.
Kohn, T., Corrigan, J. M., & Donaldson, M. S. (Eds.). (1999). To err
is human:
Building a safer
health system. Washington, DC: National Academy Press.
Van Gerven E. 2013. Second
victims after adverse events: The need for an international approach. http://www.isqua.org/docs/edinburgh-powerpoint-presentations-2013/1045-a2--e-van-gerven-carrick-mon-second-victims-after-adverse-events.pdf?sfvrsn=2
Viitattu 17.11.2015.
THL. 2013. Vaaratapahtumat.
https://www.thl.fi/fi/web/laatu-ja-potilasturvallisuus/potilasturvallisuus/mita-on-potilasturvallisuus/potilasturvallisuuden-vaaratilanteet
Viitattu 17.11.2015.
Edrees, H. H., Paine, L. A., Feroli, E. R., & Wu, A. W. 2011. Health
care workers as second victims of medical errors. Polskie Archiwum Medycyny
Wewn 121, 101–108.
Flinkman, M. & Salanterä, S. (2015). Early career experiences and
perceptions - a qualitative exploration of the turnover of young registered
nurses and intention to leave the nursing profession in Finland. Journal of
Nursing Management 23(8), 1050-1057
Seys, D., Wu, A., Van Gerven, E., Vleugels, A., Euwema, M., Panella, M.,
Scott, S., Conway, J., Sermeus, W., Vanhaecht, K. (2012).
Health care professionals as second victims after
adverse events: a systematic review. Evaluation
& the Health Professions 36
(2), 135-162.
Seys, D., Scott, S., Wu, A., Van Gerven, E., Vleugels, A., Euwema, M.,
Panella, M., Conway, J., Sermeus, W., Vanhaecht, K. (2013). Supporting involved
health care professionals (second victims) following an adverse health event: a
literature review. International
Journal of Nursing
Studies 50 (5),
678-687.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.