Kunnan tehtävänä on edistää asukkaidensa
hyvinvointia ja terveyttä
Tämä Kuntalaissa (410/2015)
säädetty tehtävä ei kuitenkaan ole niin yksinkertainen, sillä kunnat painivat
tänä päivänä monenlaisten haasteiden, kuten väestön ikärakenteen muutoksen,
terveys- ja hyvinvointierojen kasvun ja jatkuvien säästöpaineiden sekä sote-uudistuksen
mahdollisten vaikutusten kanssa. Sote-uudistuksen toteutumisen jälkeenkin hyvinvoinnin
ja terveyden edistämisen tehtävä jäänee kuitenkin kuntien hoidettavaksi. Siten
terveyden- ja hyvinvoinnin edistämistyön toteuttaminen edellyttää kunnilta
entistä parempaa suunnitelmallisuutta, kunnan alueen väestön tarpeiden
tunnistamista ja kuntatoimijoiden moniammatillista ja eri hallinnonalojen
välistä yhteistyötä.
Lähde:www.flickr.com |
Vuonna 2011 voimaan
tullut Terveydenhuoltolaki (30.12.2010/1326) velvoittaa kuntia seuraamaan asukkaittensa
terveyttä, hyvinvointia ja niihin vaikuttavia tekijöitä väestöryhmittäin ja
raportoimaan siitä vuosittain kunnanvaltuustolle. Kunnan tulee myös laatia
kerran valtuustokaudessa laaja hyvinvointikertomus ja päivittää sitä
vuosittain.
Mikä Hyvinvointikertomus on?
Hyvinvointikertomus on
hyvinvointijohtamisen työkalu, joka toimii käytäntöön pantuna kuntalaisten
terveyden ja hyvinvoinnin perustana. Se on tiivis kuvaus kunnan toteuttamasta
hyvinvointipolitiikasta, kuntalaisten terveydestä ja hyvinvoinnista sekä niihin
vaikuttavien tekijöiden muutoksista. Lisäksi
hyvinvointikertomus pitää sisällään kuvauksen palvelujärjestelmän toimivuudesta
ja kunnan kyvystä vastata hyvinvointitarpeisiin, sekä ehkäisevän työn
kustannuksista ja mahdollisista vaikutuksista.
Sähköinen hyvinvointikertomus
Osa kunnista on siirtynyt
käyttämään sähköistä hyvinvointikertomusjärjestelmää (www.hyvinvointikertomus.fi), josta kuntakohtaiset seuranta- ja
raportointitiedot ovat julkisesti luettavissa. Järjestelmä tarjoaa
kuntatoimijoille strukturoidun pohjan, joka ohjaa hyvinvointikertomuksen
laadintaa. Hyvinvointikertomuksen laadinnassa voidaan hyödyntää järjestelmän
laajaa tilasto- ja indikaattoripankkia (Sotkanet.fi), mikä mahdollistaa kuntakohtaisen
ja väestöryhmittäisen hyvinvointi- ja terveystiedon vertailun.
Miten hyvinvointikertomustyötä voitaisiin kehittää
palvelemaan entistä paremmin kuntapäättäjiä ja muita terveyden- ja
hyvinvoinninedistämistyötä tekeviä?
Turun yliopiston
hoitotieteen laitoksen tutkijat toteuttivat vuonna 2015 yhteistyössä Lounais-Suomen
aluehallintoviraston kanssa kartoituksen Lounais-Suomen alueen kuntien
hyvinvointikertomusten laadintatavoista ja sisällöistä. Kartoitus kohdistettiin
ko. alueen kuntien (N=47) valtuustokaudelle 2013–2016 laadittuihin laajoihin
hyvinvointikertomuksiin ja mukaan otettiin kaikki heinäkuuhun 2015 mennessä
toimitetut kertomukset (n=18). Mukana kartoituksessa oli siten sekä sähköiseen
hyvinvointikertomusjärjestelmään (n=10) että aluehallintovirastoon muussa
muodossa toimitettuja hyvinvointikertomuksia (n=8).
Kartoituksen perusteella kuntien
laatimat hyvinvointikertomukset vaihtelivat rakenteeltaan; osa näistä painottui
enemmän kuntalaisten terveys- ja hyvinvointitiedon kuvaamiseen, toisissa taas painotettiin
toteutettujen ja suunniteltujen, kunnan hyvinvointitarpeisiin vastaavien
toimenpiteiden kuvaamista. Huomionarvoista oli se, että kertomuksissa kuvatuista
terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi suunnitelluista toimenpiteistä lähes
joka kolmas oli kuvattu niin yleisellä tasolla, että niiden kohteena olevaa
väestöryhmää ei ollut tunnistettavissa. Lisäksi havaittiin, että jo
toteutuneita toimenpiteitä oli kuvattu laajasti, mutta vain harvassa
hyvinvointikertomuksessa (n=7) näiden vaikutuksia kuntalaisten terveyteen ja
hyvinvointiin oli arvioitu.
Kartoituksen perusteella
Lounais-Suomen alueen kuntien hyvinvointikertomustyö on hyvässä alussa. Nykyisellään
hyvinvointikertomustyö integroituu jo tiiviisti kunnan vuosittaiseen toiminnan
ja talouden suunnitteluun. Hyvinvointikertomuksia ja niiden laadintaa voitaisiin
silti kehittää edelleen pienillä muutoksilla, jolloin hyvinvointikertomus toimisi
aidommin hyvinvointijohtamisen työkaluna ja palvelisi näin vieläkin paremmin
kunnissa tehtävää terveyden- ja hyvinvoinninedistämistyötä.
Esimerkiksi hyvinvointikertomusten
rakenteellinen yhtenäisyys helpottaisi kuntien välistä vertailua ja tarjoaisi
siten kuntatoimijoille mahdollisuuksia ns. benchmarkkaukseen eli
vertailukehittämiseen. Jatkossa tähän tarjoutunee parempia mahdollisuuksia
kuntien siirtyessä entistä enemmän hyödyntämään strukturoitua ja julkista
sähköistä hyvinvointikertomusjärjestelmää. Kunnat voisivat myös toteutuneiden
toimenpiteiden kuvaamisen lisäksi nostaa esille niihin liittyviä
kehittämistarpeita sekä onnistuneita ja vaikuttavia ratkaisuja, joista myös
muut kunnat voisivat ottaa mallia. Myös kustannusvaikuttavuuden arviointi
palvelisi hyvinvointijohtamisen työtä, jolloin vaikuttavien ja
kustannustehokkaiden toimenpiteiden jatkaminen olisi kunnan talouden kannalta
kannattavaa, ja toisaalta niiden toimenpiteiden, joiden vaikuttavuudesta ei ole
näyttöä, jatkamista voisi realistisemmin arvioida. Hyvinvointikertomus olisikin
hyvä työkalu vaikkapa kuntien tarkastuslautakunnan työskentelyyn, arviointityön
tueksi. Lisäksi hyvinvointikertomuksiin sisällytettyjen suunniteltujen terveys-
ja hyvinvointitoimenpiteiden yksityiskohtaisempi kuvaus voisi ohjata vieläkin konkreettisemmin
kunnissa tehtävää työtä ja palvella kunnan kokonaisjohtamista.
Kuntapäättäjien ohella
hyvinvointikertomukset tarjoavat arvokasta tietoa myös kaikille muille terveyden-
ja hyvinvoinninedistämistyötä tekeville. Hyvinvointikertomukset kokoavat tietoa
kunnan terveys- ja hyvinvointitilanteesta sekä jo tehdyistä että suunnitteilla
olevista toimenpiteistä. Tätä arvokasta tietoa voitaisiinkin hyödyntää sekä
tutkimus- että kehitystyössä esimerkiksi suunniteltaessa kyseisen kunnan alueelle
kohdistettavia toimenpiteitä.
Heidi Parisod
th, TtM, tohtorikoulutettava,
Hoitotieteen laitos, Turun yliopisto
heidi.parisod(a)utu.fi
Anni Pakarinen
sh, TtM, tohtorikoulutettava,
Hoitotieteen laitos, Turun yliopisto
anni.pakarinen(a)utu.fi
Marjo Hamilas
Ylitarkastaja, terveyden ja
hyvinvoinnin edistäminen
Lounais-Suomen aluehallintovirasto
Sanna Salanterä
Kliinisen hoitotieteen professori,
Hoitotieteen
laitos, Turun yliopisto
Kirjoituksessa käytetyt lähteet:
Aluehallintovirasto.
2015. Lounais-Suomen alueen hyvinvointikertomus 2015. Satakunta ja
Varsinais-Suomi.
Kuntalaki 10.4.2015/410.
Saatavissa: www.finlex.fi
Pakarinen, Parisod &
Salanterä 2016. Lounais-Suomen alueen kuntien hyvinvointikertomukset –
analyysia nykytilanteesta. Esitys HYTE-alatyöryhmän järjestäytymiskokouksessa
18.1.2016.
Sotkanet.fi. Tilastotietoja
suomalaisten terveydestä ja hyvinvoinnista. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Saatavissa: https://www.sotkanet.fi/
Sähköinen
hyvinvointikertomus. Saatavissa: https://www.hyvinvointikertomus.fi
Terveydenhuoltolaki 30.12.2010/1326. Saatavissa: www.finlex.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.