Kun tutkimuksista julkaistaan tietoa, keskitytään useimmiten
tuloksiin. Sehän se yleisöä yleensä kiinnostaa ja tärkeää tietysti onkin. Tutkijayleisöä
joskus menetelmätkin kiinnostavat, ja on syytäkin kiinnostaa, koska vain sellaisia
tuloksia voidaan saada, millaisia kyseiset menetelmät mahdollistavat (ja
silloinkin riippuen siitä, miten niitä menetelmiä on käytetty ja tulkittu).
Hyvin harvoin kuitenkaan näkee julkaisua tai kuulee
esitystä, jossa keskityttäisiin itse tutkimusprosessiin eli siihen, mitä
erilaisia vaiheita siinä on ollut ja miten
niitä mainittuja menetelmiä on käytetty ja miten se on vaikuttanut tutkijaan. Varsinkin
kvalitatiivisessa tutkimuksessa tästä olisi tärkeä kuulla, sillä siinä tutkija
on se instrumentti, joka analyysin suorittaa. Ja toisin kuin kvantitatiivisessa
tutkimuksessa, tämän instrumentin muuttuminen tutkimusprosessin aikana on
suotavaa – tai jopa välttämätöntä laadukkaan lopputuloksen saamiseksi.
Yksi hienoimmista lukemistani artikkeleista kertoo hyvin
tarkkaan aineistonkeruuprosessista, joka teki tutkijoiden lähtöoletuksia näkyväksi
ja myös muutti niitä. Davisin, Watsonin ja Cunningham-Burleyn artikkeli (2000) kertoo
etnografisen tutkimusprosessin kenttätyöstä, jonka oli suunniteltu kestävän 6-8
viikkoa, mutta joka kestikin viisi kuukautta. Artikkeli kuvaa oivallisesti
sitä, miten virheiden tunnistamisella ja tunnustamisella voidaan saada aikaan
todella laadukasta tutkimusta.
Olen viime aikoina miettinyt omaa tutkimusprosessiani ja
sen merkitystä lopputulosten kannalta. Prosessi on muuttanut monta asiaa minussa.
Moni virheellinen tai vähintäänkin rajoittunut ajatukseni on muuttunut
lukemisen, tutkimuseettisten valintojen, aineistonkeruuprosessin, analyysin
tekemisen ja lasten kohtaamisen kautta.
Kerron näistä pohdinnoistani kaikille avoimella ja
ilmaisella Turun
yliopiston hoitotieteen laitoksen Studia
Generalia -yleisöluennolla 12.10.2016 otsikolla Lapsinäkökulman etsiminen muuttaa tutkijaa. Jos tämä ja muut päivän
luennot kiinnostavat, ilmoittaudu mukaan 3.10. mennessä. Saliin mahtuu 160
ensimmäiseksi ilmoittautunutta. Tästä
linkistä näkyy päivän ohjelma, paikka sekä aikataulu, ja tästä pääsee ilmoittautumaan.
Sairaanhoitaja, TtM,
tohtorikoulutettava
Turun yliopisto, hoitotieteen
laitos
Puheenjohtaja, Lastenneurologian
hoitajat ry s-posti:pj.lane.ry(at)gmail.com
Twitter
(suomeksi)
Twitter (englanniksi)
Oma blogi lapsista, lastenneurologisesta hoitotyöstä ja sen tutkimisesta.
LinkedIn
ResearchGate
Twitter (englanniksi)
Oma blogi lapsista, lastenneurologisesta hoitotyöstä ja sen tutkimisesta.
ResearchGate
Lähde:
Davis,
J., Watson, N. & Cunningham-Burley, S. 2000. Learning the Lives of disabled
Children. Developing a Reflexive Approach. In P. Christensen & A. James:
Research with Children. Perspectives and Practices, 201-224. Routledge
Falmer. London / New York.
Avainsanat: tutkimus, tutkimusprosessi, tutkija, kvalitatiivinen tutkimus, hoitotiede, vammaistutkimus, lapsuudentutkimus, lapsinäkökulma
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.