Numeerinen kipumittari on varmasti tuttu kaikille hoitotyötä
tekeville ja kipua hoitaville ammattilaisille. Se on myös maailmanlaajuisesti eniten
käytetty menetelmä akuutin kivun voimakkuuden arvioinnissa ja kivunhoidon
suunnittelun pohjana. Aiemmin ei kuitenkaan ole tutkittu sitä, miten potilaat
päätyvät tiettyyn numeeriseen arvoon arvioidessaan kipuaan ja mitkä tekijät tähän
prosessiin vaikuttavat. Tätä prosessia on nyt tutkittu tuoreessa tänä vuonna
ilmestyneessä tutkimuksessa (Van Dijk ym. 2016). Aiemmin on jo tiedetty, että kivun kokeminen
on hyvin yksilöllistä, eikä numeerinen kipumittarikaan ole kivun voimakkuuden arviointimenetelmänä
välttämättä täysin luotettava, koska numeerinen arvo tarkoittaa eri asiaa
jokaiselle potilaalle ja vielä eri asiaa hoitaville ammattilaisille. Osa
potilaista on aiemmassa tutkimuksessa (Van Dijk ym. 2012) arvioinut kipunsa
olevan arvoilla 4-6 siedettävää, eivätkä he ole kokeneet tarvitsevansa vahvoja
kipulääkkeitä. Kun taas osa potilaista on ilmoittanut samojen arvojen (4-6)
olevan sietämätöntä kipua ja tarvitsevansa ylimääräistä lääkitystä. Tämä tekee
hyvin hankalaksi yhtenäisten, numeerisiin arvoihin perustuvien
kivunhoito-ohjeistusten laatimiseen, mikä kuitenkin usein on yleinen käytäntö
akuutin kivun hoidossa.
Nyt siis tässä tuoreessa tutkimuksessa on saatu mielenkiintoisia
tuloksia siitä, mitkä tekijät vaikuttavat siihen, mihin numeeriseen arvoon
potilaat kivun voimakkuutta arvioidessaan päätyvät. Ensinnäkin potilaat kokivat
vaikeana numeerisen arvon määrittämisen, koska he kokivat oman kipukokemuksensa
olevan niin ainutlaatuinen, että sitä on vaikea kuvata numeerisesti. He
kokivat, että on hankalaa kertoa toiselle kuinka voimakasta heidän kokemansa
kipu on. Heidän oli vaikea suhteuttaa kipunsa ”pahimpaan mahdolliseen kipuun”,
koska he ajattelivat, etteivät he ole sellaista kipua ikinä tunteneet. Lisäksi
potilaat kokivat, etteivät he ”rohkene” käyttää sellaisia arvoja kuin 9 tai 10,
koska ne ovat niin korkeita, ettei sellaista kipua voi edes kuvitella.
Henkilökohtaisten tekijöiden havaittiin olevan yksi
numeerisen arvon määrittämiseen vaikuttava tekijä. Potilaat käyttivät aiempia
kipukokemuksiaan vertailukohtana pohtiessaan sopivaa numeroarvoa kivulleen.
Tällöin ne, joilla oli aiempia voimakkaita kipukokemuksia, arvioivat nykyisen
kivun helpommin lievemmäksi kuin ne, joilla ei ollut aiempia kipukokemuksia. Toisaalta
osa sellaisista potilaista, joilla oli aiempia voimakkaita kipukokemuksia,
esimerkiksi kroonista kipua, kokivat, että he eivät siedä enää yhtään lisää
kipua. Niinpä he arvioivat helpommin nykyisen kivun hyvinkin voimakkaaksi. Henkilökohtaisiin
tekijöihin liittyi myös se, että potilaat olivat ankaria itseään kohtaan ja kokivat,
ettei kipua saa valittaa. He myös kokivat, että kipu kuuluu asiaan leikkauksen
jälkeen ja koska se on ohimenevää, ylimääräisiä kipulääkkeitä ei kannata ottaa.
Lisäksi he kokivat ylpeyttä siitä, että heillä on korkea kipukynnys ja he
pystyvät sietämään paljon kipua.
Lisäksi numeerisen arvon määrittämiseen havaittiin
vaikuttavan se, että potilaat arvioivat mielessään numeerisen arvon
ilmoittamiseen liittyvät odotettavissa olevat seuraukset, sekä toivotut että
ei-toivotut seuraukset sekä hoitohenkilökunnan mahdollisen arvostelun tai
tuomitsemisen. Potilaat ajattelivat, että hoitaja saattaa tuomita heidät heidän
ilmoittamansa arvon perusteella. Lisäksi potilaat pohtivat, mitä
kivunhoitomenetelmää tai kipulääkettä käytetään, jos ilmoittaa jonkin tietyn
arvon. Osa potilaista halusi täyttää hoitohenkilökunnan odotukset ja pohti,
mikä olisi sosiaalisesti hyväksyttävä vastaus. Havaittiin, että potilas ensin
pohtii mielessään, mikä numeerinen arvo kuvaa hänen kipuaan ja tämän jälkeen
hän pohtii siitä koituvia seuraamuksia ja mukauttaa sitten vastauksensa näiden
pohdintojen perusteella.
Potilaat siis saattoivat ilmoittaa joko matalampia tai
korkeampia numeerisia arvoja, koska ennakoivat henkilökunnan reaktioita. Osa
potilaista pelkäsi olevansa vaivaksi, jos he ilmoittavat liian korkean arvon,
erityisesti jos he näkivät, että hoitajilla on kiire. Osa myös pelkäsi, että
hoitajat ajattelevat heidän liioittelevan kipuaan. Potilailla oli ristiriitaisia
ajatuksia kipulääkkeistä. Osa ajatteli, että kipulääkkeet ovat haitallisia. He
toivoivat saavansa lääkettä vain, jos se on aivan välttämätöntä. Sen sijaan osa
potilaista koki, että heidän kipuaan ei oteta tosissaan. He havaitsivat, että tietyllä
numeerisella arvolla sai lääkettä ja toisella ei, joten jos he kokivat
tarvitsevansa kipulääkettä, he saattoivat ilmoittaa korkeamman arvoin kuin mitä
ajattelivat kivun oikeasti olevan.
Tämä tutkimus on tehty Hollannissa ja vain pienellä ryhmällä
potilaita, joten tuloksia ei voida suoraan siirtää suomalaiseen hoitoympäristöön.
Etenkin kun tiedetään, että myös kulttuuri vaikuttaa kivun kokemiseen ja sen
ilmaisemiseen. Kuitenkin voidaan todeta, että jotta optimaalinen kivunlievitys
voidaan saavuttaa, tulee potilaan ja hoitohenkilökunnan välinen kommunikaatio
olla toimivaa ja potilaan kivun voimakkuus tulee ymmärtää oikealla tavalla. Tähän
ei varmastikaan päästä pelkällä kivun numeerisella arvioinnilla vaan kipua
tulee arvioida kokonaisvaltaisemmin. Potilailla on myös oikeus siihen, että
heitä kuunnellaan tuomitsematta ja heidän kipunsa otettaan tosissaan.
Kirjoittajan tiedot:
Kristiina HeikkiläSh, TtM, tohtorikoulutettava
Turun yliopisto, Hoitotieteen laitos
kemheik@utu.fi
Lähteet
Van Dijk
JFM, Van Wijck AJM, Kappen TH, Peelen LM, Kalkman CJ, Schuurmans MJ. 2012
Postoperative pain assessment based on numeric ratings is not the same for
patients and professionals: a cross-sectional study. International Journal of
Nursing Studies 49(1),65–71.
Mielenkiintoinen tutkimus, kiitos kun jaoit! Hoitotieteessä on todella tärkeää tehdä ja lukea tällaisia tutkimuksia, joissa mennään numeroiden taakse ja yritetään kuunnella ja ymmärtää ihmistä. Siihenhän hyvä hoitotyö perustuu. Sitä tieteenkin pitäisi edistää.
VastaaPoistaKiinnostava tutkimus tosiaan, joka tuo esiin kokemuksiin perustuvan subjektiivisuuden hyvin. Eikös kipumittarin lukemaa olisi kuitenkin tarkoitus suhteuttaa potilaan aikaisempiin arvioihin kivustaan ja esimerkiksi sopia, minkälaisia menetelmiä käytetään eri tasoisessa kivussa juuri tämän henkilön kohdalla? Itsestäni olisi vaikea ymmärtää niinkin monimutkaisessa asiassa kuin ihmisten kokemuksissa esimerkiksi jonkin lukkoon lyödyn numeraalisen arvon rajana pitämistä kipulääkitykselle. Aina pitää kuunnella, kysellä ja sopia. Lisäksi sovittua pitää muuttaa tarvittaessa, koska ihminen tuskin etukäteen pystyy kaikkia tekijöitä arvioimaan.
VastaaPoistaJuuri näin! Eli silloin kun kivunhoito on yksilöllistä ja potilaslähtöistä, numeerinen arvo suhteutetaan aiempiin arvoihin ja niissä tapahtuneisiin muutoksiin eikä niin, että kaikille kivunhoito on samaa johonkin tiettyyn numeroon perustuen.
VastaaPoistaMielenkiintoista tietoa. Pelkät numerot ilman lisäselityksiä on tosi vaikeita hahmottaa. Itse olen tykännyt mittareista, joissa on numeroiden lisäksi jotain selitystä mukana. Silloin on helpompi arvioida, mihin kohtaan oma kokemus asettuu.
VastaaPoista