Sairaaloiden uudisrakentaminen on arkea monelle
sairaanhoitopiirille tänä päivänä. Rakennuskannan uudistumisen ohella
organisaatioilla on ainutlaatuinen mahdollisuus uudistaa toimintamalleja sekä
prosesseja. Yksi tärkeä osa toimintamallien tarkastelusta kohdistuu
henkilöstöresurssien kohdistamiseen oikeaan aikaan ja oikeaan paikkaan.
Uskallan sanoa aihetta tutkineena, että henkilöstöresurssien joustava käyttö
terveydenhuoltoalalla on haasteellinen kohde etenkin, kun aiheeseen liitetään
vielä toimintatapojen kokonaisvaltainen muutos.
Eräs hoitotyön esimies vastasi minulle heidän uusia
tiloja kiertäessämme kysymykseeni: ”Miten muutto ja muutos vaikuttivat teidän
toimintatapoihinne?”. Hetken hiljaisuus. ”Tapahtui ehkä se pahin eli ei mitään.
Vanhat tavat siirtyivät uusien seinien sisälle. Yrittäkää te valmistautua
paremmin”. Sama kysymys tutustuessani englannissa uuteen sairaalaan (Royal
Derby Hospital, NHS). Ja vastaus: ”Älkää vaan rakentako yhden hengen huoneita,
henkilöstö ei riitä mitenkään”. Ensimmäisen vastauksen osasin arvata, mutta
toista jäin pohtimaan. Mikä tekee muutoksesta haastavan?
Nopean
kirjallisuushaun perusteella tarvetta yhden hengen potilashuoneiden
rakentamista muun muassa perustellaan sairaalainfektioiden estämisen
näkökulmasta. Yhdenhengen huoneet estävät infektioiden leviämistä, joskin aihetta
tulisi tutkia myös lisää. Yksityisyyden tarpeeseen viitataan erityisesti
ikääntyneiden ja saattohoitoon
kohdistuneessa tutkimuksessa. Lasten ja nuorten kohdalta tutkimusta löytyy
vähemmän, poissulkien vastasyntyneiden perhehuoneisiin liittyvä tutkimus. Yhden
hengen huoneiden on todettu edistävän perhekeskeistä hoitoa myös vanhempien
lasten kohdalla. Toisaalta perhekeskeisyydellä viitataan vanhempien vastuunottoon
mm. lapsen perushoidosta eli roolituksesta, kuka vastaa mistäkin tehtävästä
lapsen hoidossa. Aikuisten kohdalla useamman hengen potilashuoneiden on todettu
tarjoavan turvallisuuden tunteen sekä potilaille että hoitajille ja miksipä
tämä ei olisi yleistettävissä myös lapsiin ja nuoriin.
Henkilöstöresurssien käyttö uudessa toimintamallissa
on haaste. Henkilökunnan näkökulmasta yhden hengen huoneet hankaloittavat potilaiden
valvontaa ja henkilökunnan tiimityötä. Siirtymisen useamman potilaan huoneista
yhden hengen huoneisiin on todettu tilapäisesti mm. lääkevirheiden
lisääntymiseen, tämä tosin liittyy todennäköisemmin työtapojen muuttumiseen,
kuin yhden hengen huoneisiin.
Miten hoitotyön esimiehenä valmistaudut tähän
muutokseen? Potilasvalvontaa voidaan helpottaa edistyneellä tekniikalla, mutta
lasten sairaanhoidossa se ei korvaa aikuista. Tiimityön koettu vaikeutuminen on
merkittävä haaste, koska tällä viitataan myös koettuun työhyvinvointiin.
Parityöskentely ja tiimityöskentely ovat hajanaisempia, kun potilaita ei enää
sijoitella samaan huoneeseen. Ohjaatko pyytämään apua ja konsultaatiota kollegalta
mobiiliappsilla vai luotko sujuvan tavan lyhyille neuvonpidoille työn lomassa?
Miten opiskelijoita ohjataan ja uusia työntekijöitä? Hoitotyön esimiehen on
merkittävä tehtävä valmistautumisessa tähän muutokseen.
Lasten ja nuorten klinikan kirurgisella vastuualueella
Turussa, tehtiin T3-sairaalaan toiminnanmuutoksen tähtäävä uudistus; hoitajien
kirjauspisteet sijoitettiin potilashuoneisiin. Perinteinen kanslia hajautettiin
kahteen rauhallisemman kirjaamisen tilaan. Käytössä ei vielä ole
mobiililaitteita kirjaamiseen, mutta jo merkittävä kulttuurin muutos on
harjoitella kirjaamista ”potilaan vierellä”. Tulevaisuudessa potilashoitoon
liittyvät työtehtävät, myös kirjaaminen, olisi suoritettava mahdollisimman
pitkälle alusta loppuun samassa pisteessä. Ei ole aikaa eikä resursseja siirtyä
erilliseen tilaan kirjaamaan potilaiden välillä. Eikä niitä perinteisiä
kanslioita uuteen sairaalaan ole juurikaan edes suunniteltu.
Muutos oli haastava ja osin kipeäkin ratkaisu. Vanhoja
tapoja toimia on vaikea muuttaa ja muutoksen hyötyä ei esimiehellä ole aina
online osoittaa tai edes luvata. Tavoitteitakin on välillä vaikea kuvata,
puhumattakaan sujuvasta informaatiosta. Kootusti, hoitajien tulee olla lähellä
potilasta ja helposti saavutettavissa. Työtehtävät on keskittävä mahdollisimman
pitkälle yhteen paikkaan. Muutoksen ja toimintatapojen kehittäminen on niin
haastavaa, etten jättäisi sitä harjakaisiin mietittäväksi.
Hoitotyön esimiehille, mutta myös hoitotyöntekijöille mietittäväksi
jätän myös sen, millä me julkisen palvelusektorin tuottajat kilpailemme
SOTE-muutoksessa? Oma vastaukseni on laadukkaan, tehokkaan ja ajantasaisen
hoidon lisäksi palvelukulttuurilla ja tässä meillä on vielä kehitettävää!
Outi Tuominen, sh, TtM, tohtorikoulutettava
Turun yliopisto, hoitotieteen laitos
ouantu@utu.fi
The latest
Tweets from Outi Tuominen
Aiheesta kiinnostuneille, lähteitä kootusti
aihealueittain:
Sairaalainfektiot:
Yksityisyys:
Potilaiden, perheiden ja/tai henkilökunnan näkökulma:
Sairaalalogistiikka:
Kiitos herättävästä tekstistä. Aikalailla huimaa tämä vauhti ja mietityttää, osaako sitä lainkaan valmistautua muutokseen!
VastaaPoistaKiitos postauksesta! Todella mielenkiintoista luettavaa. Uudistuksia tosiaan tehdään kokoajan. Ystäväni kertoi että heilläkin tosiaan remontoidaan sairaalaa tällä hetkellä, lääkehuone ja muut uudistetaan sekä myös potilashuoneet ja muutkin niin että saadaan hyöty irti parhaalla mahdollisella tavalla. Ottaa kyllä toki aina aikansa myös tottua kaikkiin muutoksiin.
VastaaPoistaMeillä on myös sairaala täällä meidän kunnalla, ja siihen on alkamassa uudisrakentaminen. Toivotaan, että lopputulos on laadukas. Nykyisessä on todella huono sisäilma ja ilmeisesti muutenkaan ei ole tarpeeksi tilaa. On mukava nähdä sitten lopputulos. https://www.ap-remontit.fi/huoneistoremontit
VastaaPoista