Terveydenhuollon digitalisaatio on menossa kovalla vauhdilla
eteenpäin. Digitalisaation mahdollisuuksia korostetaan poliittisissa
linjauksissa ja siihen liittyen on käynnissä useita hankkeita, joiden on
tarkoitus tuoda digitaaliset terveyspalvelut sekä terveydenhuollon asiakkaiden,
omaisten että ammattilaisten ulottuville (lue hankkeista lisää täältä).
Myös tarjolla olevien digitaalisten innovaatioiden määrä on hurjassa kasvussa.
Tästä osoituksena oli muun muassa viime viikolla järjestetty startup-tapahtuma SLUSH, jossa digiterveys oli tututtuun tapaan
vahvasti esillä. Myös aihetta koskevan tutkimuksen määrä on jatkanut kasvuaan.
Entä käyttöönotto?
Digitaalisten innovaatioiden ja sitä koskevan tutkimuksen
kasvavasta määrästä ja niihin liittyvästä kiinnostuksesta huolimatta uusimmat
digiterveyden ratkaisut näkyvät vielä vähän terveydenhuollossa, etenkin
julkisella sektorilla. Tulevan sote-uudistuksen uumoillaan vauhdittavan
digitalisaatiokehitystä, mutta käyttöönoton edistäminen edellyttää myös vähäisen
hyödyntämisen taustalla vaikuttavien syiden tarkastelua ja niihin huomion
kiinnittämistä.
Digitalisaatiokehitys
haastaa tutkimuksen ja koulutuksen
Tutkimus tarjoaa mahdollisuuden lisätä ymmärrystä digitaalisten innovaatioiden käyttöönottoon vaikuttavista tekijöistä. Perinteisesti digitaalisia innovaatioita koskeva tutkimus on kuitenkin painottunut innovaatioiden kehittämiseen ja vaikutusten arviointiin, jonka lisäksi tarvitaan myös implementaatioprosesseja tarkastelevaa tutkimusta. Digitaalisten
innovaatioiden implementaatiota eli käyttöönottoa voidaan lähestyä tutkimuksella hyödyntäen esimerkiksi olemassa
olevia tutkimusnäytön ja interventioiden käyttöönottoa tarkastelevia
malleja (ks. esimerkiksi Harvey & Kitson 2016). Nämä mallit ohjaavat suuntaamaan
tutkimusta ja kiinnittämään huomioita käyttöönottoon vaikuttavien tekijöiden moninaisuuteen. Tällaiset mallit ovat hyödyllisiä,
vaikkakaan ne eivät ole kehitetty spesifisti digitaalisia interventioita
silmällä pitäen. Esimerkiksi Harveyn ja Kitsonin (2016) PARISH-malli ohjaa
tarkastelemaan implementaatiota neljästä eri osa-alueesta käsin: 1) itse innovaation ominaisuuksien näkökulmasta, 2) niiden näkökulmasta, kenelle innovaatio on
tarkoitettu käytettäväksi tai 3) siitä näkökulmasta, mihin ympäristöön se on tarkoitettu ja 4) miten
se on tarkoitettu käytettäväksi. Malli osoittaa, että käyttöönottoa tulee tarkastella
niin loppukäyttäjän kuin myös organisatoristen ja poliittisten tekijöiden
näkökulmista.
PARISH-mallissa esitettyjen tekijöiden ohella digitaalisten innovaatioiden
käyttöönotossa voi esiintyä vielä spesifisti niihin liittyviä osin
tunnistamattomiakin haasteita. Tällaisia voivat olla esimerkiksi jo tunnistetut laitteiden
käyttöön ja huoltoon liittyvät teknisen tuen tarpeet terveydenhuollossa. Myös näitä
haasteita ja niihin liittyviä ratkaisuja voidaan tunnistaa
implementaatioprosesseja tarkastelevalla tutkimuksella. Aihetta koskevan tutkimuksen lisäksi kovaa vauhtia etenevä
digitalisaatiokehitys haastaa myös koulutuksen pysymään vauhdissaan mukana.
Ajantasaista koulutusta digitaalisten innovaatioiden mahdollisuuksista ja
käytöstä tarvitaan niin ammatillisissa oppilaitoksissa, yliopistoissa kuin
terveydenhuollon ammattihenkilöiden täydennyskoulutuksessakin.
Digitalisaation tarjoamien mahdollisuuksien ohella vaateet terveydenhuollon vauhdissa mukana pysymisen takaamiseksi ovat moninaiset. Haasteiden ja ratkaisujen löytämisen lisäksi halua ja resursseja löydettyjen ratkaisujen toteuttamiselle myös tarvitaan käyttöönoton ongelmakohtien taklaamiseksi. Paukkuja näihin kannattaa laittaa, jotta terveydenhuolto pysyy digitalisaation matkassa mukana ja saa siitä optimaalisen hyödyn irti.
Digitalisaation tarjoamien mahdollisuuksien ohella vaateet terveydenhuollon vauhdissa mukana pysymisen takaamiseksi ovat moninaiset. Haasteiden ja ratkaisujen löytämisen lisäksi halua ja resursseja löydettyjen ratkaisujen toteuttamiselle myös tarvitaan käyttöönoton ongelmakohtien taklaamiseksi. Paukkuja näihin kannattaa laittaa, jotta terveydenhuolto pysyy digitalisaation matkassa mukana ja saa siitä optimaalisen hyödyn irti.
Kirjoittajan tiedot:
Heidi Parisod
terveydenhoitaja, TtM, tohtorikoulutettava
Turun yliopisto, hoitotieteen laitos
s-posti: heidi.parisod(at)utu.fi
ResearchGate:
http://www.researchgate.net/profile/Heidi_Parisod/
P.S. Yhtenä ajantasaisen tiedon koulutuskanavana toimii tämä
blogi, josta löytyy jo nyt paljon
luettavaa ja tietoa digiterveyden saralta jaettavaksi muillekin omassa
työyksilössä. Antoisia lukuhetkiä!
Lähteet:
Harvey G,
Kitson A. 2016. PARIHS revisited: from heuristic to integrated framework for
the successful implementation of knowledge into practice. Implementation
Science 11, 33.
Mediuutiset 2017. Vauvojen värinäpatja voitti Slushissa
äitiyspakkauksen inspiroiman startup-kisan. Saatavissa: http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/vauvojen-varinapatja-voitti-slushissa-aitiyspakkauksen-inspiroiman-startup-kisan-6690151
Penny RA,
Bradford NK, Langbecker D. 2017. Registered Nurse and Midwife Experiences of Using Videoconferencing in
Practice: a Systematic Review of Qualitative Studies. Journal of Clinical
Nursing, [Epub ahead of print].
Shin EH, Cummings E, Ford K. 2017. A qualitative study of new graduates' readiness to use nursing
informatics in acute care settings: clinical nurse educators' perspectives. Contemporary Nurse 25, 1-13. [Epub ahead
of print]
STM 2016. Digitalisaatio terveyden ja hyvinvoinnin tukena.
Sosiaali- ja terveysministeriön digitalisaatiolinjaukset 2025. Sosiaali- ja terveysministeriön
julkaisuja 2016.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.