Haastattelin sydänleikattuja potilaita osana
väitöskirjatutkimustani. En kirjoita tässä nyt varsinaisia tutkimustuloksiani,
koska ne ovat vielä julkaisemattomia. Haluan kuitenkin tuoda esiin muutamia haastattelujen
aikana tekemiäni huomioita.
Aika moni potilas edelleen kertoi kokeneensa leikkauksen
jälkeen kovaa kipua. Jos kivunhoito on onnistunutta, näinhän ei pitäisi olla.
He kuvasivat kipuaan melko raflaavin termein kuten ”lähes sietämätön”, ”en oo
ikinä tämmöstä kipua tuntenu vielä” tai ”et iso jyrä on vetäny yli”. Toki myös
moni potilas kertoi, ettei ollut leikkauksen jälkeen kokenut kipua ollenkaan ja
suurin osa kertoi myös kipulääkkeiden auttaneet ja kivunhoidon olleen hyvää.
Osa potilaista oli myös kokenut muita asioita kuin leikkauskipu
häiritsevinä sairaalahoidon aikana. He saattoivat myös kuvata näitä asioita jopa
häiritsevämpinä kuin varsinainen haavakipu. Ummetus oli yksi tällainen vaiva,
jonka useampi potilas kuvasi vaivanneen sairaalahoidon aikana niin paljon, että
siitä aiheutunut kipu oli voimakkaampaa kuin haavakipu. Lisäksi jotkut tilat
sairaalassa oli koettu hyvin rauhattomia ja hoitajien ”kalkatus” oli häirinnyt
nukkumista. Myös sairaalan ilmastointi ja huonot sängyt koettiin häiritsevinä.
Eräs oli kokenut, että häntä hoitanut hoitaja ei ”oikein ollut työnsä päällä,
vaan olisi ollut parempi olla jossakin toisenlaisessa työssä.” Joku taas
kuvasi, että hoitaja ei ollut vastannut mitään hänelle, vaikka hän oli kuinka
yrittänyt puhua. Toinen taas koki, että hoitaja oli ”lässyttänyt ja puhunut
hänelle kuin vähä-älyiselle”. Suurin osa potilaista kuitenkin koki, että hoito
oli erinomaista ja että sekä hoitajat että lääkärit olivat olleet ihania ja
osaavia.
Hyvin erilaiset asiat koettiin helpottavan oloa tai lisäävän
kipua sairaalahoidon aikana. Osa koki, että liikkuminen auttoi kipuun, osa taas
kuvasi, että oli pakko olla ihan vaan paikallaan. Osa halusi olla omissa
oloissaan ja koki, ettei jaksanut mitään aktiviteetteja tai sosiaalista
kanssakäymistä. Toiset taas kokivat kipua helpottavana sen, että sai ajatukset
muualle kivusta, esimerkiksi keskustelemalla hoitajan tai omaisten kanssa. Joku
ei kokenut tarvitsevansa hoitajan kosketusta, toinen taas koki hieronnan
auttavan kipuihin. Osa kertoi, että kipulääkkeitä on vaikea saada, toinen taas
sanoi, että lääkettä saa aina kun tarvitsee. Eräs koki, että haluaa riittävästi
vahvoja lääkkeitä, jotta olisi kivuton ”vaikka sitten pikku-ukot juokseekin
seinällä”. Toinen taas koki, ettei halua vahvoja lääkkeitä kun ”menee sekaisin
kuin seinä-kello”.
Mutta mikä näitä kaikkia potilaita yhdistää? Vaikka he
kokevat erilaiset asiat häiritsevänä tai kipua helpottavana, he kaikki haluavat
tulla kohdatuiksi yksilöinä. Me kaikki olemme ihmisinä erilaisia, niin myös
potilaina. Tämä tulisi hoitotyössä aina huomioida; kohdata jokainen potilas yksilönä
ja ottaa huomioon juuri hänen yksilölliset tarpeensa ja ominaisuutensa. Pitäisi
muistaa se, että se mikä toimii toiselle, voi toiselle ollakin häiritsevää. Potilaskeskeisyydestä ja potilaskeskeisestä
hoidosta puhutaan paljon, mutta muistammeko huomioida sen oikeasti jokaisessa
potilaskohtaamisessa?
Kirjoittajan tiedot:
Kristiina Heikkilä
Sairaanhoitaja, TtM, tohtorikoulutettava
Turun yliopisto, hoitotieteen laitos
kemheik@utu.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.