Maailma on muuttunut
globalisaation myötä entistä moninaisempaan suuntaan. Tämä näkyy esimerkiksi eri
maiden väestön kulttuurien sisäisenä kirjona ja erilaisten kansallisuuksien
esiintymisenä. Uutisoinnissa on ilmennyt viime aikoina huolta siitä, millainen
tämän päivä Suomi on suomalaisille, elämmekö yhä hyvinvointivaltiossa ja
kulttuurien ja kansallisuuksien lisääntyminen on voinut tuottaa hämmennystä.
Terveydenhuollon ammattilaiset käyvät työssään läpi melkoisia muutoksia
sote-uudistuksen, mutta myös terveyspalveluita käyttävien ihmisten
moninaisuuden lisääntymisen myötä. Viimeksi mainittuun tilanteeseen ei
välttämättä hoitajalla ole valmiita työvälineitä, jolloin yksilölähtöisen ja
yhdenvertaisen hoitotyön toteuttaminen voi vaikeutua esimerkiksi uskontoon,
kulttuuriin, kieleen, vammaisuuteen, tai yhteiskuntaluokkaan johtuvista syistä.
Kuvaan tässä blogistekstissä sitä, miten intersektionaalisuus ja sen yhdistäminen
hoitotyöhön voivat tuoda ratkaisun siihen, että meidän hoitajien olisi helpompi
ymmärtää yhä moninaisempia potilaita joita kohtaamme työssämme.
Kuva: Pixabay |
Intersektionaalisuus on
lähtöisin englanninkielen sanasta intersectionality,
ja sen juuret ovat 1970-luvun amerikkalaisessa feminismissä. Feminismille
tyypillisen sukupuolten välisten erojen,
vallan ja eriarvoisuuden tarkastelun lisäksi intersektionaalisuus ottaa
huomioon muut identiteetit ja erot, jotka luovat ihmisten välille eriarvoisuutta
yhteiskunnassa. Näitä identiteettejä ovat esimerkiksi yhteiskuntaluokka, ikä, seksuaalisuus, uskonto, etnisyys/ihonväri ja vammaisuus.
Intersektionaalisuuden mukaan ihmisellä voi olla useita identiteettejä, jotka
risteävät ja vaikuttavat sekä lomittain että yhdessä ihmisen asemaan
yhteiskunnassa. Tämä voisi käytännön hoitotyössä tarkoittaa esimerkiksi
potilasta, joka on nainen, pienituloinen, tummaihoinen, ja joka kulkee
pyörätuolissa. Tässä esimerkissä ilmennän niitä ihmisryhmiä, jotka kokevat yhä eriarvoisuutta
(esim. heikommat oikeudet, syrjintä) suomalaisessa yhteiskunnassa. Hoitajan ja
potilaan välisessä kohtaamisessa tärkeintä intersektionaalisuuden näkökulmasta
on se, että hoitaja tunnistaa ihmisten erilaisia identiteettejä ja niiden
vaikutuksia yhteiskunnalliseen asemaan, jolloin kohtaamiseen liittyvät
ennakkoluulot voivat vähentyä. Samalla kohtaaminen voi olla enemmän oletuksista
vapaata ja yksilölähtöistä.
Miten sitten
intersektionaalisuutta voitaisiin levittää hoitajien tietoon? Intersektionaalisuuden
käsite voitaisiin esitellä jo hoitotyön peruskoulutuksen aikana, jolloin
opiskelijat oppisivat ymmärtämään ihmisten moninaisuutta ja erilaisia
identiteettejä suhteessa asemaan ja yhdenvertaisuuteen. Intersektionaalisuuden
pohjalta voidaan myös kehittää case-tapauksia, joita käytettäisiin keskustelun
pohjana niin perus- kuin täydennyskoulutuksessa. Keskustelun kautta hoitajien tietoisuus
yhdenvertaisuuskysymyksistä ja ymmärrys siitä, miten erilaisia potilaita he
voivatkaan kohdata, lisääntyisi. Intersektionaalisuus on myös tärkeä huomioida hoitotyön
tutkimuksessa, koska moninaisuuden lisääntyessä esimerkiksi interventioiden tulisi
pystyä soveltumaan erilaisten potilaiden kohtaamiseen ja hoitoon.
Intersektionaalisuus on
mielestäni tätä päivää, ja sen avulla voidaan toteuttaa hoitotyötä niin kuin hoitajiksi
opiskellessa olemme oppineet: yhdenvertaisesti, yksilölähtöisesti ja potilaan
oikeuksia kunnioittaen.
Lähteet:
Corus, C., & Saatcioglu, B. (2015). An
intersectionality framework for transformative services research. Service
Industries Journal, 35(7), 415–429.
Holmström, I. K.,
Kaminsky, E., Höglund, A. T., & Carlsson, M. (2017). Nursing students’ awareness of inequity in healthcare — An
intersectional perspective. Nurse Education Today, 48,
134–139.
Muntinga, M. E.,
Krajenbrink, V. Q. E., Peerdeman, S. M., Croiset, G., & Verdonk, P. (2016).
Toward diversity-responsive medical education: taking
an intersectionality-based approach to a curriculum evaluation. Advances
in Health Sciences Education, 21(3), 541–559.
Saresma, T., Rossi, L.
& Juvonen, T. (2010). Käsikirja sukupuoleen. Tampere:
Vastapaino.
Kirjoittajan tiedot:
Minna
Laiti
Röntgenhoitaja, TtM, Tohtorikoulutettava
Turun yliopisto
Hoitotieteen laitos
mianlai(at)utu.fi
Röntgenhoitaja, TtM, Tohtorikoulutettava
Turun yliopisto
Hoitotieteen laitos
mianlai(at)utu.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.