Terveydenhuollon digitalisaation myötä teknologia näyttelee jatkuvasti
suurempaa roolia hoitoalan arkipäivässä. Sairaanhoitajaliiton
vuonna 2015 tekemän kyselyn mukaan yli 90% vastanneista hoitajista kertoi
käyttävänsä teknologisia apuvälineitä työssään. Useimmiten teknologia helpottaa
ja selkeyttää työtä tuoden mukanaan luotettavuutta ja tehokkuutta. Toisaalta
hoitajat voivat kokea teknisten laitteiden olevan ristiriidassa hoitotyön
perimmäisen vaatimuksen, vuorovaikutteisen hoidon kanssa (Zhang ym, 2014).
Terveydenhuollon laitteiden ja tarvikkeiden kehitys on kansallisesti
lailla (629/2010)
säädeltyä. Valmistaja on velvollinen antamaan selkeää, joko tieteelliseen
kirjallisuuteen tai kliinisiin laitetutkimuksiin perustuvaa näyttöä laitteen
hyödyllisyydestä ja riskittömyydestä ennen laitteen pääsyä markkinoille (Valvira).
Myös hoitotyössä lisääntyvien laitteiden kliininen arviointi keskittyy laitteen
ominaisuuksiin, suorituskykyyn ja haittavaikutuksiin. Yksi keskeinen
riskitekijä terveydenhuollon laitteiden turvallisessa käytössä, on kuitenkin
myös laitteen käyttäjä. Virhetapahtumat, kuten vahingossa tai huonosta
koulutuksesta johtuen tapahtuneet käyttövirheet tai jopa laitteen tahallinen
väärinkäyttö voivat joissain tapauksissa aiheuttaa vakavaakin vaaraa. Tutkimusten
mukaan hoitajien asennoitumiseen laitteiden käyttöön vaikuttaa siihen saatu
koulutus, laitteen käytettävyys ja hoitajaan liittyvät tekijät, kuten
teknologian käyttökokemus ja hoitajan ikä (Kaye 2017, Strudvik 2015).
Jotta laitteet toimisivat mahdollisimman tehokkaasti ja turvallisesti
hoitotyön arjessa, käytettävyyden lisääminen on keskeisessä roolissa laitteiden
kehittämisessä. Erilaisten laitteiden ja ohjelmistojen lisääntyessä ja
henkilökunnan vaihtuessa on erityisen tärkeää, että laitekehityksessä
huomioidaan teknisten ominaisuuksien lisäksi se, että laite on miellyttävä ja
helppo käyttää sekä se, että laitteen käyttö tuntuu mielekkäältä. Laitteen
tulee mukautua osaksi hoitajien työtä niin, että sen käyttö koetaan
helpotukseksi, ei ylimääräiseksi rasitteeksi.
Hoitajien vastuulla on potilaan tarpeiden kokonaisvaltainen
huomioiminen. Viimeaikainen keskustelu hoito- ja hoivatyön laadusta ja
eettisistä periaatteista muistuttaa siitä, että hoitotyö ei ole vain samojen
tehtävien toistamista päivästä toiseen vaan siihen liittyy keskeisinä
elementteinä vuorovaikutus ja asiakaskeskeisyys. Kaikessa toiminnassa tulisi
pystyä ottamaan huomioon potilas tai asiakas yksilönä – tähän ammattitaitoinen
henkilökunta on koulutettu. Teknologian tulisikin tukea hoitajia myös työn
vuorovaikutteisessa osuudessa. Jos teknologiaa kehitetään keskittyen laitteen
teknisiin ominaisuuksiin ja suorituskykyyn, voi tämä osuus jäädä huomiotta.
Terveydenhuollon arki on täynnä tehtäviä, joiden suorittamisessa
teknologiasta voisi olla apua. Teknologian kehitys lähtee liikkeelle tarpeen
määrittelystä ja tuon tarpeen tunnistavat parhaiten työn asiantuntijat. Jotta
kehitettävät laitteet olisivat tietoturvallisia, mahdollisimman miellyttäviä ja
houkuttelevia käyttää, ja ottaisivat sekä potilaiden, että hoitajien tarpeet
huomioon, tulisi hoitotyön asiantuntijoiden osallistua aktiivisesti laitteiden
suunnitteluun, testaamiseen ja käyttöönottoon. Parhaat innovaatiot saavat usein
alkunsa arkisen aherruksen lomassa ja ne toteutetaan yhdessä, monen alan
asiantuntijoiden yhteistyönä.
Kirjoittaja:
Hanna-Maria Matinolli
Projektitutkija, TtT, Sh
Turun yliopisto, hoitotieteen laitos
Lähteet:
Kaye SP. Nurses'
attitudes toward meaningful use technologies: An Integrative Review. Comput
Inform Nurs. 2017. 35(5): 237-247. doi: 10.1097/CIN.0000000000000310
Strudwick G.
Predicting nurses’ use of healthcare technology using the technology acceptance
model. Comput Inform Nurs. 2015. 33(5): 189–198.
Zhang W,
Barriball LK, While AE. Nurses’ attitudes towards medical devices in health
care delivery: a systematic review. J Clin Nurs 2014.
23: 2725–39.
Photo by Júnior
Ferreira on Unsplash
Mielenkiintoinen postaus. Kiitos tästä. Meidänkin tuttava on puhunut näistä kehitystöistä, tosin he ovat teollisuusalalla. On mielenkiintoista vuosien varrella nähdä kehitys niin monella eri osa-alueella. https://mecaplan.fi/yritys/
VastaaPoistaTekninen tiedonhallinta ja kunnossapitoratkaisut on nykypäivänä huipputärkeä osa-alue niin terveydenhoidossa, ravintola-alalla kuin teollisuudessakin. Onneksi ammattiosaajien apua sentään on hyvin tarjolla. https://www.vitec-alma.com/tuotteet/maintalma-ja-eam-ratkaisut/
VastaaPoista