Finnairin Blue Wings –lehti kirjoitti tärkeästä aiheesta artikkelissaan
”Too much info, not enough wonder”. Kyseessä on ilmiö nimeltä FOMO “Fear of
moving out” social media, joka tarkoittaa syvällistä huolta siitä, että muilla
on mahdollisesti antoisia kokemuksia eikä itse pääse niistä osalliseksi.
FOMOlle on tunnusomaista halu olla jatkuvasti selvillä siitä, mitä muut
tekevät. (Przybylski et al. 2013.) Moni bloggari ja muukin kirjoittaja on viime
aikoina kertonut ilmiöstä mielipiteensä. Nimittäin ”FOMO social media” hakusanat
antoi Googlessa 24.1.2019 tulokseksi 2 420 000 osumaa, “Fear of moving out
social media” peräti 209 000 000 osumaa. Pelkäämme tänä päivänä
todella paljon jäävämme ulkopuolelle jostain tärkeästä. Myös me suomalaiset,
sillä hakusanat ”Paitsi jäämisen pelko somessa” antoi sekin Googlessa 80 200
osumaa.
Osumia selatessa huomasi selkeästi, että ilmiö kiinnostaa
laajasti eri yhteiskunnan alueita. Paitsi jäämisen pelosta sosiaalisessa
mediassa oli kirjoitettu eri kirjoittajien blogien lisäksi mm. Tieteen
kuvalehdessä, Insinööri-lehdessä ja Kodinkuvalehdessä. Siitä oli keskusteltu
MTV:n uutisissa, yleisradiossa ja Iltalehden palstalla. Aina ei kyseessä
kuitenkaan ole ollut paitsi jäämisen pelko sosiaalisen median maailmasta,
Googlen osumien suuri luku hiukan hämäsi. Artikkeleissa paljastui pelon
kohteeksi myös somessa keskusteltu tilanne paitsioon jäämisestä jääkiekossa tai
seuran puute baari-illan jälkeen.
FOMO ilmiöstä sosiaalisessa mediassa on tehty myös
tieteellistä tutkimusta. Tietokannoista etsittäessä Web of Science antoi
tuloksen 102 artikkelia, kun aiheeksi kirjoitti ”Fear of Missing out” OR FOMO.
Artikkeleista 38 oli julkaistu vuonna 2018. PubMed/Medline antoi kaksi osumaa,
mutta Cochrane library ei tuntenut kumpaakaan käsitettä. Tutkimuksissa
yleisimmin kohteena olivat nuoret ja nuoret aikuiset erityisesti Euroopassa
mutta myös Latinalaisessa Amerikassa, mutta tutkittavina olivat myös akateemiset
opettajat, yliopisto-opiskelijat ja lapsi-aikuinen suhde. Tutkimuksissa
tarkasteltiin mm. FOMOn yhteyttä uneen, ahdistukseen ja masennukseen tai
teknologian käyttöön ja monen asian tekemiseen yhtä aikaa (multitasking).
Muista aiheista mainittakoon FOMOn prevalenssi ja dynamiikka, älypuhelimen
käytön rajoittamisen yhteys henkilön kokemaan eristäytymiseen ja miten FOMO
ennustaa ongelmallista sosiaalisen median käyttöä ja huomion kiinnittämistä
älypuhelimeen tai vastaavaan laitteeseen seuralaisten kustannuksella
(phubbing).
Palataan vielä Blue Wings lehden artikkeliin. Siinä molemmat
kirjoittajan haastattelemat asiantuntijat kanadalainen kirjailija Christina
Crook ja tanskalainen psykologi Svend Brinkmann varoittavat meitä koko ajan
etsimästä jotain enemmän, sillä tällainen etsiminen ei lopu ikinä. Kumpikaan ei
pidä täydellistä sosiaalisesta mediasta poistumista tarpeellisena, mutta he
nostavat esille käsitteen JOMO eli Joy of Missing Out. Teknologia on oleellinen
osa nykypäivän elämää, mutta meidän pitää tietoisesti päättää, missä määrin
sitä käytämme.
Tavataan mieluummin kasvokkain tai sitten somessa
Riitta Danielsson-Ojala
sh, TtM, tohtoriopiskelija,
Turun
yliopisto, Hoitotieteen laitos
Lähteet:
Bird, T. Too much info, not enough wonder. Blue Wings 1/2019.
Przybylski, A.K., Murayama, K., DeHaan, C.R. and Gladwell, V., 2013.
Motivational, emotional, and behavioral correlates of fear of missing out. Computers in Human Behavior, 29(4), pp.1841-1848.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.