Minne ovat hoitotieteen teoriat kadonneet?
Tätä pohdittiin Nursing Science Quarterlyn pääkirjoituksessa muutama vuosi
sitten (Rizzo Parse 2016). Se sai meidät pohtimaan itseämme hoitajina. Milloin
viimeksi käytimme tietoisesti teoriaa työssämme tai tutustuimme uuteen
teoriaan? Ja etenkin, mitä tapahtuu hoitotyölle, jos sivuutamme hoitotieteen
teoriat käytännön työssä?
Muistutellaan aluksi mieleen, mistä
hoitotyö on rakennettu. Se perustuu kiinnostukselle ihmisestä yksilöllisenä
kokonaisuutena sekä hänen terveydestään ja hoitamisestaan eri ympäristöissä.
Kuulostaa varmasti tutulta tai jopa itsestään selvältä, sillä juuri näitä
ilmiöitä hoitotieteen teoriat ovat aina pyrkineet kuvaamaan. Peplau, Rogers,
Eriksson ja monet muut hoitotieteen teoreetikot ovat omalla työllään
sanoittaneet sekä luoneet sen yhteisen ja uniikin hoitotyön ytimen, joka
edelleen kantaa ja yhdistää meitä hoitajia ympäri maailman.
Mihin sitten tarvitsemme teorioita tänä
päivänä? Hoitamisessa tarvitaan tietoa ihmisestä, kulttuurista, yhteiskunnasta
sekä näiden välisistä suhteista. Lisäksi tarvitaan tietoa ihmisen terveydestä,
sairaudesta ja niiden hoitamisesta. Saatavillamme on tietoa enemmän ja
nopeammin kuin koskaan aiemmin. Hoitajina olemme osa moniammatillista yhteisöä,
joka toimii yli tieteenalojen, mutta mihin me hoitajat perustamme päätöksemme?
Miten näemme yksilön kaiken tämän hoitamisessa tarvittavan ja siihen saatavilla
olevan tiedon takana? Hoitotieteen teoriat tarjoavat meille vastauksia. Ne ovat
tutkittua tietoa, joihin hoitotyön päätöksenteon voi perustaa. Ennen kaikkea,
ne johtavat ihmisen kokonaisuuden huomioon ottavaan hoitamiseen.
Ajatellaan vaikka äitiyttä. Hoidamme ja
tuemme äitejä monessa elämänvaiheessa: raskauden ja synnytyksen aikana,
äitiyden ensi metreillä sekä lapsen kasvun aikana. Tätä työtä tukemaan Ramona
T. Mercer on kehittänyt teorian Becoming a Mother, joka sopii käytettäväksi lastaan odottavien ja lapsen saaneiden äitien ja
perheiden hoitotyössä. Teoria kuvaa jo nimessään, että kyseessä
on prosessi; kukaan ei synny äidiksi. Se mallintaa äidin roolin kehittymistä
raskausajasta alkaen aina synnytyksen jälkeiseen vuoteen saakka, jonka aikana
äitiyden identiteetti saavutetaan ja äiti kokee olevansa roolissaan pystyvä.
Teorian pohjalta on kehitetty mittareita ja menetelmiä, joilla äidiksi
kasvamista voidaan arvioida ja tukea. Se auttaa ymmärtämään äidiksi kasvamisen
monitahoista prosessia ja ohjaa meitä hoitotyön ammattilaisia
havaitsemaan oikeanlaisen tuen ja ohjauksen tarpeen, myös silloin kun kaikki ei
mene niin kuin äiti oli sen ajatellut. Hoitotyössä Mercerin teoria toimii siten
ajattelua ohjaavana perustana, joka johtaa yksilölliset tarpeet huomioivaan
hoitamiseen. Yksilöllisyyteen, jossa jokaisella äidillä on yhtäläinen
mahdollisuus kasvaa tuetusti ja turvallisesti äidiksi.
Alussa pohdimme, kuinka meidän käy, jos
sivuutamme hoitotieteen teoriat käytännön työstä. Nykypäivänä jokainen meistä
on oman työnsä johtaja. Teemme hoitajina jopa satoja päätöksiä päivässä.
Saatamme olla mukana hektisessä tiimityössä tai hoitaa potilasta aivan yksin.
Tähän kaikkeen tarvitsemme teorioita. Jotta kohdistamme katseemme oikeisiin
asioihin, kysymme oikeat kysymykset ja puhumme samaa kieltä kollegoidemme
kanssa. Ja jotta se kaikkein tärkein, ihminen, ei unohdu. Joku viisas on joskus
sanonut, että hoitotyö ilman teoriaa on vain nippu toimenpiteitä. Sellaista
hoitotyötä tuskin toivomme.
Kirjoittajat:
Nadja
Delcos, kätilö, sh, TtK, TtM-opiskelija
Turun
yliopisto, hoitotieteen laitos
s-posti:
nasdel@utu.fi
Päivi
Oinonen, kätilö, sh, TtK, TtM-opiskelija
Turun
yliopisto, hoitotieteen laitos
s-posti:
pajooi@utu.fi
Kuva: CCO Pixapay
Alligood
M.R. 2014. Philosophies, Models and Theories: Critical Thinking Structures.
Nursing Theory-E-Book: Utilization & Application. Elsevier Health Sciences,
40–52.
Lauri
S. & Elomaa L. 2001. Hoitotieteen
perusteet. 3.–4. painos. Juva: WS Bookwell Oy.
Meighan
M. 2014. Mercer’s Becoming a Mother Theory in Nursing Practice. Teoksessa
Nursing Theory: Utilization & Application. Edited by Alligood M.R. Fifth
edition. St. Louis: Elsevier.
Meighan
M. 2018. Maternal Role Attainment – Becoming a mother. Teoksessa Nursing
Theorists and their work. Edited by Alligood M.R. Ninth edition. St. Louis:
Elsevier.
Mercer
R.T. 2004. Becoming a Mother Versus Maternal Role Attainment. Journal of
Nursing Scholarship, 36(3), 226–231.
Raudonis
B.M. & Acton G.J. 1997. Theory‐based nursing practice. Journal of Advanced Nursing,
26(1), 138–145.
Rizzo
Parse R. 2016. Where have all the Nursing theories gone? Nursing Science
Quarterly, 29(2), 101–102.
Yancey
N. 2015. Why Teach Nursing Theory? Nursing Science Quarterly, 28(4), 274 –278.
Mahtava aihe ja todella hyvä kirjoitus! Itsekin näin laadullisen tutkimuksen tekijänä ja uuden teoreettisen tiedon muodostajana olen jäänyt pohtimaan, miten saisimme parhaiten hoitotieteen teoriat otettua käyttöön käytännön työelämässä. Varsinkin suurten teorioiden soveltaminen on ymmärrettävistä syistä haasteellista hoitajille, koska teorian käsitteet voivat olla abstrakteja tavalla jota on vaikea liittää käytännön hoitotyöhön. Silti kaikilla hoitotieteen teorioilla on tärkeä rooli oppiaineemme tieteellisessä vahvistamisessa ja myöskin siinä, että voimme hahmottaa hoitotyötä myös laajemmalla tasolla.
VastaaPoistaHotuksen pitäisi napata tästä kiinni ja nostaa esille teorioita, jotka integroidaan saataville potilastietojärjestelmiin (kuten nytkin Hotus ja Käypä hoito linkkinä esim. Esko. potilastietojärjestelmässä). Myös OPS kehittämistyössä nämä pitäisi olla selkeästi esillä, myös opiskelijoille.
VastaaPoista