Tunnetaitojen
tärkeydestä vallitsee laaja yksimielisyys niin psykologian, terveys-, sosiaali-,
kasvatus-, kuin terapia-alankin ammattilaisten kesken. Tunnetaidot ovat nykyisin
osana peruskoulun opetussuunnitelmaa ja ne mainitaan myös yhtenä tärkeimmistä
tulevaisuuden työelämätaidoista. Tunnetaitojen puute taas liittyy usein niin
mielenterveys- kuin sosiaalisiinkin ongelmiin. Tunteet ovat keskeisessä
roolissa kaikessa siinä miten ihminen asiat kokee ja mitä hän eri asioista
kokemustensa perusteellä päättää. Mutta mitä nämä tunnetaidot lopulta ovat?
Tunnetaidot
koostuvat useasta eri osa-alueesta. Tiivistettynä voisi todeta tunnetaitojen
olevan kykyä tiedostaa omat tunteensa ja niiden vaikutuksen omaan toimintaan
sekä käyttää tunteita tarkoituksenmukaisesti eri tilanteissa. Laajemmin
kuvailtuna tunnetaitojen kokonaisuus syntyy kyvystä havaita ja tunnistaa
tunteet, ymmärtää tunteiden merkityksiä ja sisältöjä sekä ilmaista ja hallita
tunteita. Näiden taitojen myötä saamme työkaluja niin omaan elämänhallintaamme kuin
pysyvien ja toimivien ihmissuhteiden luomiseen.
Tunnetaitojen
perusta luodaan jo lapsuudessa, vanhemman ja lapsen riittävän turvallisessa
kiintymyssuhteessa, jossa vanhempi mallintaa ja vahvistaa lapsen tunnetaitoja
arjen eri tilanteissa. Aikuinen nimeää tunteita lapselle, opettaa lapsen
huomaamaan tunteita eri tilanteisiin liittyen, auttaa lasta ymmärtämään
tunteisiin liittyviä kokemuksia, sallii lapsen ilmaista omat tunteensa, ja
auttaa lasta säätelemään voimakkaita tunnekokemuksia. Lapsi oppii aikuisen
avulla keinoja hallita stressaavia tilanteita ja oppii miten toimia
vuorovaikutuksessa toisen kanssa. Kaiken tämän myötä lapsi oppii samalla
tunteisiin liittyvää sanastoa, mikä on myös tärkeää, jotta lapsi alkaa
hahmottamaan tunteisiin liittyviä asioita.
Tunteet tuottavat
meille tietoa, jota voimme hyödyntää niin omassa elämässämme ja ajattelussamme kuin
vuorovaikutussuhteissa toisten kanssa. Riittävän hyvät tunnetaidot auttavat
näkemään asioissa monia eri perspektiivejä, ne auttavat ongelmanratkaisussa ja
päätöksenteossa, muutostilanteiden ja stressin hallinnassa. Tunnetaidot auttavat
käyttäytymään vastuuntuntoisesti sekä hyödyntämään tunteita oman itsemme motivoimisessa
erilaisten itselle tärkeiden päämäärien hyväksi. Sosiaalisissa suhteissa
tunnetaidot näkyvät kykynä empatiaan, toisen kuuntelemiseen, toisten oikeuksien
kunnioittamiseen, herkkyytenä käsitellä empaattisesti ja kunnioittavasti
toiselle ihmiselle tärkeitä uskomuksia, sekä kykynä auttaa tarvittaessa myös toista
ihmistä tämän tunteiden säätelyssä. Kaikki taitoja, joiden tarpeen me
aikuisetkin tunnistamme niin päivittäisessä työympäristössämme kuin vaikkapa sosiaalisessa
mediassa tarvittavana osaamisena.
Käytämme
tunnetaitoja sekä tietoisesti että vaistomaisesti. Tunnetaidot eivät tarkoitakaan
pelkästään sanallista viestintää, vaan tunnetaidot tulevat esille myös
ilmeissä, eleissä, asennossa, kosketuksessa, äänenpainossa tai tekemisessä tai
tekemättä jättämisessä. Kaikesta tästä emme ole välttämättä kovin tietoisia. Tunnetaidot
ovat yhteydessä myös yleiseen kognitiiviseen suoriutumiseen, jotta pystymme
omaksumaan ja oppimaan uutta. Kiinnostus ja oppimisen ilo, molemmat aktiivisia
ja positiivisia tunnetiloja, ovat hyödyllisiä oppimisen kannalta. Nämä ovat tärkeitä
taitoja lapselle koulussa, mutta yhtä hyvin myös aikuiselle nykypäivän
vaativassa ja jatkuvasti muuttuvassa työympäristössä.
Tunteet ja
tietoisuus eivät ole toistensa vastakohtia vaan muodostavat tiiviin
kokonaisuuden: tunteet herättävät tietoisen ajattelumme tarjotessaan ensin
signaalin asioista, joihin meidän tulisi syystä tai toisesta kiinnittää
huomiota. Kun olemme tietoisia tunteistamme ja niiden vaikutuksesta meihin,
pystymme käyttämään hyödyksemme tunteiden tarjoamaa tietoa oman
käyttäytymisemme säätelyssä oman hyvinvointimme edistämiseksi.
Kirjoittaja:
Maija Salokivi
Väitöskirjatutkija, FM, musiikkiterapeutti
Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos
Jyväskylän yliopisto
Lähteet:
Bosacki, S. L.
(2008). Children’s emotional lives: Sensitive shadows in the classroom. Peter
Lang Publishing.
Carr, A. (2016).
The handbook of child and adolescent clinical psychology. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315744230
Isokorpi, T. 2004.
Tunneoppia parempaan vuorovaikutukseen. Jyväskylä: PS-kustannus.
Nummenmaa, L.
(2010). Tunteiden psykologia. Tammi.
Kokkonen, M. &
Siponen, U. (2005). Sosioemotionaaliset taidot terveystiedon tavoitteina.
Teoksessa Peltonen, H. & Kannas, L. (toim.) Terveystieto tutuksi – ensiapua
terveystiedon opettamiseen. Helsinki: Opetushallitus.
Organisation for
Economic Co-operation and Development (OECD). 2018. Future of Education and Skills.
Salokivi, M.,
Salanterä, S. & Ala-Ruona, E. (2021) Scoping review and concept analysis of
early adolescents’ emotional skills: Towards development of a music therapy
assessment tool, Nordic Journal of Music Therapy, DOI: 10.1080/08098131.2021.1903977
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.