Moni on ehkä törmännyt verkko-opintotarjontaa
selaillessaan sanaan MOOC. Termi MOOC tulee sanoista Massive Open Online Course,
joka on laajalle opiskelijajoukolle suunnattu, pääsääntöisesti kaikille avoin
verkkokurssi (Stracke ym. 2019).
MOOCit ovat yksi avoimen verkko-opetuksen muoto ja ne tarjoavat yksilölle
joustavan tavan kartuttaa omaa osaamista. Yksittäiset MOOCit ovat usein
ilmaisia, vapaasti opiskeltavissa ja niitä voi suorittaa oman aikataulun
mukaisesti riippumatta ajasta ja paikasta. Useimpiin MOOCeihin voikin kirjautua
missä päin maailmaa tahansa verkkoyhteyden avulla. Mikäli MOOCeista kuitenkin
haluaa saada opintopisteet, todistuksen ja suoritusmerkinnän, täytyy monissa
yliopistoissa kirjautua kurssille ja mahdollisesti maksaa myös avoimen
yliopiston opintomaksu.
Kansainvälisesti
MOOCeja on tarjottu 2000-luvun alkupuolelta lähtien (Stracke ym. 2019), mutta erityisesti koronapandemian
myötä niiden suosio ja tarjonta ovat kasvaneet huimasti (Meet & Kala 2021).
Suomessa parhaillaan meneillään oleva jatkuvan oppimisen uudistus
edellyttää korkeakouluja avaamaan opetustarjontaansa (Valtioneuvosto 2020). Kaikille
avoimet MOOCit ovatkin oivallinen tapa lisätä jatkuvan oppimisen uudistukseen
sisältyvää koulutuksen saavutettavuutta ja vähentää siten koulutukseen
osallistumisen eriarvoisuutta. Yksilölle MOOCit puolestaan tarjoavat erinomaisen
mahdollisuuden jatkuvaan oppimiseen, jota tulevaisuuden työelämä edellyttää. Työelämän
kannalta MOOCeihin liittyvää tutkimusta tarvitaan kuitenkin lisää esimerkiksi
siitä, miten MOOCin suorittamisen myötä saatu osaaminen edistää yksilön
työllistymismahdollisuuksia ja urapolkuja (Meet & Kala 2021). Turun yliopistossa MOOCeja tarjoaa
kaikille esimerkiksi Sote-akatemia, jolla on vankkaa osaamista MOOCien
suunnittelusta ja toteutuksesta.
MOOCeihin
mahtuvat mukaan lähes aina kaikki halukkaat, sillä osallistujamäärä on
useimmiten rajoittamaton. MOOCeissa voikin olla jopa satojatuhansia opiskelijoita, kun taas tavanomaisella
verkko-opintojaksolla puolestaan osallistujamäärä on yleensä rajattu. Suuren
osallistujamäärän vuoksi on oleellista, että MOOC rakennetaan sellaiseksi, että
se pyörii itsekseen, eikä opettajan työpanosta tarvita arviointiin ja
palautteen antamiseen. Oppimistehtävät voidaan rakentaa oppimisanalytiikkaa
hyödyntäen esimerkiksi H5P-työkalun avulla, joka soveltuu interaktiivisten
videoiden ja erilaisten tehtäväelementtien luomiseen. Suoritustapana MOOCeissa on
usein monivalintatentti, joka toimii useimmiten automaattisen tarkastuksen
avulla. (Huhtanen 2019.) Rajoittamattoman osallistujamäärän vuoksi MOOCeissa ei
voida käyttää suoritustapana esimerkiksi esseitä tai kirjallisia ryhmätöitä,
jotka vaatisivat opettajan työpanosta arvioinnissa ja palautteen annossa. MOOCin
rakentaminen vaatiikin asiantuntemusta ja osaamista sen toimintatavasta, suunnittelusta,
käsikirjoituksesta ja toteutuksesta. On hyvä muistaa myös, että MOOCin luominen
edellyttää sellaisten oppimisalustojen ja –työkalujen käyttöä, jotka ovat
lisenssivapaita (Huhtanen 2019).
MOOCit ovat mainio tapa osaamisen lisäämiseen, kun opiskeltavasta aiheesta
halutaan saada perusosaamista. Sen sijaan opiskeltavan aiheen syventämiseen
MOOCit eivät välttämättä sovellu. (Huhtanen 2019.) Syksyllä 2022 hoitotieteen
laitoksen opinto-ohjelmaan tulee ensimmäinen, kahden opintopisteen laajuinen
MOOC, jonka aiheena on moniammatillisen yhteistyön perusteet. Kyseinen MOOC – jonka
suunnittelussa hoitotieteen laitos on myös mukana − tulee osaksi terveystieteiden maisterin (TtM)
tutkinnon opetussuunnitelmaa ja se kuuluu Sote-akatemian tarjontaan. Luonnollisesti
tämä MOOC tulee olemaan tarjolla myös avoimesti kaikille kiinnostuneille, kuten
MOOCien luonteeseen kuuluu; antamalla opiskelumahdollisuuden kaikille ja
kaikkialla.
Reetta Mustonen
sh, TtM, tohtorikoulutettava
Turun yliopisto, hoitotieteen laitos
ramust@utu.fi
LinkedIn @Reetta Mustonen
LÄHTEET
Huhtanen A. 2019.
Verkko-oppimisen muotoilukirja. Käytännön työkaluja laadukkaan verkko-oppimisen
muotoiluun. https://fitech.io/app/uploads/2019/09/Verkko-oppimisen-muotoilukirja-v-1.4.1-web.pdf.
10.4.2022.
Meet K & Kala D. 2021.
Trends and Future Prospects in MOOC Researches: A Systematic Literature Review
2013–2020. Contemporary Educational Technology, 2021 13(3), ep312.
Stracke C, Downes S, Conole
G, Burgos D & Nascimbeni F. 2019. Are MOOCs Open Educational Resources? A
literature review on history, definitions and typologies of OER and MOOCs. Open Praxis 11 (4),
331–341. 2019 Open Education Global Conference Selected Papers.
Valtioneuvosto. 2020.
Osaaminen turvaa tulevaisuuden: Jatkuvan oppimisen parlamentaarisen uudistuksen
linjaukset. Valtioneuvoston julkaisuja 2020:38. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-610-5. 12.4.2022
Kuvalähde: Pixabay
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.