Kuva: Turun ammattikorkeakoulu 2023 |
Pahoinvoinnin lisääntyessä väkivaltainen
ääriajattelu eli ekstremismi ja radikalisoituminen lisääntyvät myös
suomalaisessa korkeakoulutuksessa. Väkivallan eri muodoille kuten vihapuheelle
ovat alttiita niin opiskelijat kuin koko henkilöstö, mutta erityisesti
haavoittuvassa asemassa olevat ja työyhteisöjen erityisryhmät. Suomi on monella
tapaa ollut poikkeus eurooppalaisena toimijana, sillä meillä on esiintynyt
suhteellisen vähän erilaisia ääriryhmittymiä verraten isompiin maihin.
Turvallisuustyö on keskittynytkin pitkälle ehkäisevään eli preventiiviseen
työhön, eikä tietoa ole useinkaan avoimesti saatavilla aiheen arkaluontoisuuden
vuoksi.
Viime aikoina työn kuormittavuuteen
liittyvät tekijät ja opiskelijoiden kokema psyykkinen pahoinvointi ovat
haastaneet myös korkeakoulut pohtimaan uusia toimintamalleja psyykkisen turvallisuuden
tukemiseksi lain rinnalle. Psyykkistä kuormittuneisuutta esiintyy yli puolella
opiskelijoista. Suomalaisista korkeakouluopiskelijoista seitsemän prosenttia kertoo kokeneensa kiusaamista opiskelutovereidensa,
ja viisi prosenttia koulun henkilökunnan taholta. Vaikka kiusaamisen motiiveista on saatavilla
tietoa rajoitetusti, voidaan osan sen syistä olettaa liittyvän uhrien kroonisiin sairauksiin,
vammaisuuteen tai mielenterveyteen.
Eurooppalaisessa kehittämishankkeessa
CHECKIT HE – ”Countering Hate and Extremism on Campus – Knowledge Innovation
and Training in HE” selvitetään korkeakouluissa esiintyvää ekstremismiä ja
ääriajattelua. Hankkeen tavoitteena on vastata vihaan ja ääriliikkeisiin
korkeakoulujen kampuksilla rakentamalla valmiuksia, tietoja ja taitoja sekä
yhdistämällä alan innovatiivisia hankkeita ja käytäntöjä.
CHECKIT HE -hanke auttaa Euroopassa
toimivia korkeakoulujen opettajia, henkilökuntaa, päättäjiä ja
opiskelijaliittoja keskeisinä kohderyhminä lisäämään osallisuutta, haastamaan
vihaa ja ääriliikkeitä sekä tekemään kampuksista turvallisempia ja
yhdenvertaisempia paikkoja kaikille. Hankkeen tulokset valmistuvat vuoden 2023
aikana. Hankkeesta on jo julkaistu muun muassa Turun ammattikorkeakoulussa
Koskisen ja Härmä-Ortion terveysalan opinnäytetyö 2022.
Korkeakouluympäristö ei pääasiassa
sovellu erityisryhmille
Yksi keskeinen CHECKIT HE -hankkeen löydös on, että meiltä puuttuu edelleen tapaustutkimuksia vihapuheesta ja verkkokiusaamisesta liittyen työyhteisöjen erityisryhmiin, kuten vammaisiin, kroonisia sairauksia sairastaviin ja mielenterveysongelmista kärsiviin. Usein julkisuudesta keskustellaan juuri aggression tekijään liittyvistä mielenterveyshaasteista, mutta vihan kohteena oleva jää usein vähemmälle huomioille. Myös aihetta käsittelevät tutkimukset liittyvät valtaosin kiusaavan henkilön ominaisuuksiin sen sijaan, että tarkasteltaisiin ongelmaa kiusaamisen ilmiön tai vihapuheen kohteen ja aseman kautta. Kehittämishankkeen viestinä onkin, että tietoa tarvittaisiin erityisesti vihapuheen arvioimiseksi kokonaisuutena ja korkeakouluissa tehtävän kehittämistyön kohdistamiseksi erityisryhmiin, jotta työyhteisöjä voidaan rakentaa joustaviksi.
CHECKIT HE -hankkeen selvitys
korostaa kiusaamisen ja ääri-ilmiöiden vaikutusta työssäjaksamiseen.
Erityisesti syrjinnän on todettu olevan todellinen uhka Euroopan
korkeakouluissa. Työyhteisöt eivät myöskään keskustele erityisryhmien tarpeista
kuten mielen kuormittavuuden tuomista haasteista tarpeeksi avoimesti. Tämä vaikuttanee osaltaan siihen, että
kroonisesti sairaat opiskelijat keskeyttävät muita useammin opiskelunsa.
Parhaiden käytäntöjen malleja on esitelty edistämään vammaisuuden, kroonisten
sairauksien ja mielenterveyden positiivista käsittelyä kampuksella lakiin
perustuvien toimintaohjelmien rinnalle. Haasteena on kuitenkin yleinen
kiinnostus ja hyvien käytäntöjen konkreettinen toteuttaminen korkeakouluissa.
Erilaisuus tulisikin nähdä korkeakoulutuksen voimavarana.
Tukea ja aiheesta lisätietoa saa myös Turun yliopiston Mielen päällä -hankkeesta: https://sites.utu.fi/mielenpaalla/
Joonas Korhonen, lehtori Turun ammattikorkeakoulu; väitöskirjatutkija, Hoitotieteen laitos, Turun yliopisto
Olli Toivonen, lehtori, Turun ammattikorkeakoulu, Sosiaali- ja kasvatusalan osaamisalue
Kirjallisuutta
Koskinen, E & Härmä-Ortio, I. 2022. Hate speech and discrimination towards disability, chronic illness and mental health status in higher education: CHECKIT HE -research and development project. https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121830711
Ministry of
Education and Culture 2022. Report: Higher education institutions need to pay
attention to equality for staff members belonging to ethnic minorities. Press
release. Saatavilla: https://valtioneuvosto.fi/en/-/1410845/report-higher-education-institutions-need-to-pay-attention-to-equality-for-staff-members-belonging-to-ethnic-minorities (15.2.2023)
OPH 2022a.
Finnish National Agency for Education. Psyykkinen turvallisuus. Saatavilla:
https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/psyykkinen-turvallisuus (15.2.2023)
Parikka S, Holm N, Ikonen J, Koskela T, Kilpeläinen H &
Lundqvist A. 2021. 2021 -tutkimuksen
perustulokset 2021. Saatavilla: www.terveytemme.fi/kott (15.2.2023)
Saresma T, Pöyhtäri R, Knuutila A, Kosonen H, Juutinen M,
Haara P, Tulonen U, Nikunen K & Rauta J. 2022. Verkkoviha – vihapuheen
tuottajien ja levittäjien verkostot, toimintamuodot ja motiivit.
Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2022:48. Saatavilla:
Verkkoviha
: Vihapuheen tuottajien ja levittäjien verkostot, toimintamuodot ja motiivit
(valtioneuvosto.fi) (15.2.2023)
Stevanović, A., Božić, R., & Radović, S. 2021. Higher education students'
experiences and opinion about distance learning during the Covid-19 pandemic. Journal
of computer assisted learning, 37(6), 1682–1693. https://doi.org/10.1111/jcal.12613
Terveyden ja
hyvinvoinnin laitos 2022. Väkivaltainen
ekstremismi ja ääriajattelu. Saatavilla: https://thl.fi/fi/web/vakivalta/vakivallan-muodot/radikalisoituminen-ja-ekstremismi (15.2.2023)
Ministry of
Education and Culture 2022. Report: Higher education institutions need to pay
attention to equality for staff members belonging to ethnic minorities. Press
release. Retrieved from: https://valtioneuvosto.fi/en/-/1410845/report-higher-education-institutions-need-to-pay-attention-to-equality-for-staff-members-belonging-to-ethnic-minorities (15.2.2023)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.