Olen viime vuosina pyrkinyt tarkastelemaan analyyttisesti sitä, miten me ihmiset järjestämme havaintojamme maailmasta, miten näistä havainnoista syntyy tietoa ja tiedettä sekä mitkä asiat vaikuttavat siihen, että määrittelemme jonkin asian olevan totta. Olen useampaan kertaan törmännyt termiin sosiaalinen konstruktionismi ja tähän käsitteeseen tutustuminen avarsi mieltäni siitä, miten tiedon rakentumista ja totuuden määritelmiä voidaan tarkastella yhteisöjen ja kulttuurien sisällä ja välillä. Se myös on antanut minulle mahdollisia vastauksia siihen, miksi seksuaalisuuteen ja sukupuoleen liittyy edelleen vaihtelevia käsityksiä esimerkiksi alkuperäiskansojen ja länsimaisen kulttuurin välillä ja myös länsimaisen kulttuurin sisällä. Seksuaalisuus ja sukupuoli ovat pitkään olleet normi-latautuneita asioita länsimaalaisessa yhteiskunnassa. Esimerkiksi vain muutamassa Euroopan maassa henkilön on juridisesti mahdollista määrittää sukupuolekseen muu kuin mies tai nainen eli kolmannen sukupuolen (engl. non-binary), kun taas Amerikan alkuperäiskansojen keskuudessa sukupuolen moninaisuus on yleisempää ja third-spirit nähdään osana normaalia sukupuolen ilmaisua.
Kuvaan tässä tekstissä aluksi, mitä tarkoitan sosiaalisella
konstruktionismilla tietoa, tiedon rakenteita ja todellisuutta tarkastelevana
ajattelutapana. Sen jälkeen kuvaan tutkimusesimerkin kautta, miten sosiaalinen
konstruktionismin kautta voidaan hahmottaa hoitotyötä, hoitotyön tietoa ja sen
rakentumista sosiaalisessa vuorovaikutuksessa.
Tekstin tavoitteena on jakaa lukijoille havaintojani siitä,
miten tieto on rakentunut ja rakentuu yhä siinä kulttuurissa ja ajassa, jossa
elämme sosiaalisina olentoina toistemme kanssa.
Sosiaalinen konstruktionismi
Sosiaalinen konstruktionismi on tieteenfilosofinen
ajattelutapa, jonka mukaan tieto, tietorakenteet ja todellisuus rakentuvat
sosiaalisessa ja kielellisessä vuorovaikutuksessa (kirjoitus, keskustelu,
tarinankerronta). Vuorovaikutus tapahtuu aina jossakin kulttuurissa, jonka
jäsenet rakentavat yhdessä tietoa ja todellisuutta ja näiden tuottaminen
tapahtuu aina jossakin tietyssä ajassa, jolloin tietoon liittyy historiallinen
elementti. Esimerkiksi länsimaalainen tiede perustuu pitkälti tiedeyhteisön
saavuttamaan yhteisymmärrykseen vaikkapa fysiikan laeista tai sairauksien
hoidosta. Tämä yhteisymmärrys tuottaa todellisuudella myös rajoja siitä, mikä
on sosiaalisesti hyväksyttyä tietoa tai mikä määritellään olevan totta.
Esimerkiksi homoseksuaalisuutta tarkasteltiin melko pitkään
länsimaissa seksuaalisuuden suuntautumisen muotona, joka ei ollut normaalia tai
luonnollista, vaan ainoastaan heteroseksuaalisuus nähtiin normaalina ja
luonnollisena seksuaalisena suuntautumisena. Tämä käsitys rakentui
tieteenalojen, erityisesti lääketieteen ja psykologian, sekä kirkon ja
oikeuslaitoksen välisestä yhteisvaikutuksesta ja yhteisymmärryksestä. Tämä
näkyi homoseksuaalisuuden patologisointina ja määrittelynä luonnottomaksi tai
rikokseksi, jotka sosiaalisen konstruktionismin mukaan ovat tiedon ja
todellisuuden rakentumiseen liittyviä valtasuhteita. Valtasuhteet tuottavat
eriarvoisuutta yhteiskunnan jäsenille, kuten homoille tai lesboille, jotka
eivät voineet elää seksuaalisen suuntautumisen mukaista elämää ilman, että
valintaan liittyi riskejä.
Sosiaalisessa konstruktionismissa keskeistä on myös kysymys siitä,
miten ja millä ehdoilla totuutta voidaan määritellä, kun tiedon rakentuminen
tapahtuu sosiaalisessa vuorovaikutuksessa kulttuurisesti ja historiallisesti.
Sosiaalinen konstruktionismi esittää kriittisen huomion totuudesta
itsestäänselvyytenä, ja että tieto ei välttämättä ole objektiivista. Aiemmin
kuvaamani esimerkki homoseksuaalisuuden määrittelystä epänormaalina konkretisoi
mielestäni sitä, miten sosiaalinen yhteisö, kulttuuri ja aika vaikuttavat
käsityksiimme maailmasta. Nykyään monessa maassa ja kulttuurissa
homoseksuaalisuus nähdään normaalina seksuaalisen suuntautumisen muotona ja
seksuaalisuuden moninaisuus on tunnistettu myös muissa eläinlajeissa normaalina
esiintyväksi ilmiöksi. Toisaalta valitettava tosiasia on myös se, että
joissakin kulttuureissa homoseksuaalisuus määritellään yhä rikokseksi, joka voi
pahimmassa tapauksessa johtaa homoseksuaalisuudestaan ”kiinni jääneen” kuolemaan.
Näin ollen tieto ja käsitykset seksuaalisuudesta ovat mielestäni kulttuurisesti
ja historiallisesti rakentuneita sosiaalisia konstruktioita, jotka vaihtelevat
ja muovautuvat jatkuvasti.
Tutkimusesimerkki: Australialaisten hoitajien käsitykset
lasten ja nuorten mielenterveyshoitotyöstä ja siihen liittyvästä tiedosta
Rasmussen ym. (2014) Australiassa toteutetun tutkimuksen
tarkoituksena oli kuvata lasten ja nuorten mielenterveyteen erikoistuneen
vuodeosaston hoitajien käsityksiä omasta työstään ja roolistaan. Tutkimuksen
aineisto kerättiin ensin analysoimalla hoitajien työtä kuvaavia dokumentteja,
jonka jälkeen tutkijat haastattelivat hoitajia fokusryhmissä sekä yksilöittäin.
Tutkimuksen tavoitteena oli tarjota kattava ymmärrys mielenterveyshoitajien
roolista ja hoitajien tehtävistä lasten ja nuorten osastotyössä. Rasmussen ym.
hyödynsivät tutkimuksen teoreettisessa taustassa sosiaalista konstruktionismia,
jonka mukaan tietoa ja todellisuutta rakennetaan sosiaalisessa ja kielellisessä
vuorovaikutuksessa, jolloin todellisuudesta voidaan muodostaa useita tulkintoja.
Tutkimuksen tulosten mukaan hoitajien työ muodostui useasta
ammatillisesta kehitysvaiheesta. Tieto lasten ja nuorten mielenterveystyössä
rakentui hoitajien yhteisesti jakamasta tiedosta ja tietoa rakennettiin myös
vuorovaikutuksessa muiden ammattilaisten, asiakkaiden ja perheiden kanssa.
Lasten ja nuorten mielenterveystyö osastolla eli jatkuvassa muutoksessa
esimerkiksi erilaisten mielenterveyden häiriöiden ja asiakkaiden vaihtumisen
kautta. Hoitajien moniulotteinen työ tapahtui monikerroksisissa järjestelmissä,
joissa jokaisessa oli omat sosiaaliset olosuhteensa ja tieto. Hoitajat toimivat
siis useassa eri todellisuudessa, joissa kussakin heillä oli omat roolinsa.
Tutkimuksen johtopäätöksissä todettiin lasten ja nuorten
mielenterveyshoitotyön olevan monimutkainen todellisuus, jossa toimiakseen
hoitajat tarvitsevat ja käyttävät työssään moniulotteista tietoa ja omaksuvat
useita eri rooleja. Tiedon rakentuminen tapahtui myös vuorovaikutuksessa
useiden eri ryhmien välillä (hoitajat, muut ammattilaiset, asiakkaat, perheet)
eikä ainoastaan yksittäisen hoitajan toimesta, mutta kukin hoitaja loi omien
kokemusten, tiedon ja tulkintojen pohjalta roolit, joita toteuttaa
todellisuudessa.
Minna Laiti
TtM, väitöskirjatutkija
Turun yliopisto, Hoitotieteen laitos
Twitter: @LaitiMinna
Lähteet
Burr, V.
(2015). Social Constructionism, 3rd ed., Routledge.
Dahnke, M.D. (2010). Theory and Reality. In Dahnke,
M.D. & Dreher, H. M., Philosophy of science for nursing practice:
Concepts and application (pp. 173–188). Springer
Publishing Company.
ILGA Europe.
(2022). Rainbow Europe Map and Index 2022. https://www.ilga-europe.org/report/rainbow-europe-2022/
Rasmussen,
P., Henderson, A., Muir-Cochrane, E. (2014). Conceptualizing the clinical and professional
development of child and adolescent mental health nurses. International
Journal of Mental Health Nursing 23(3), 265-272.
Rasmussen,
P., Muir-Cochrane, E., Henderson, A. (2015). Child and adolescent mental health
nursing
seen through a social constructionist lens. Nurse Researcher 23(2),
13-16.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.