Tulevaisuudessa terveydenhuollon eri
ammateissa tulee korostumaan monenlainen erityisosaaminen, mikä
lisää moniammatillisen yhteistyön tarvetta entisestään.
Moniammatillinen osaaminen onkin huomioitu jo esimerkiksi
Terveydenhuoltolaissa ja opetus- ja kulttuuriministeriön
kehittämissuunnitelmassa. Moniammatillisuus ja monialainen osaaminen
ovat myös niin opetushallituksen tavoitteissa kuin eri oppilaitosten
opetussuunnitelmissakin. Se on tavoitteena niin hoitotyön
koulutusohjelmissa kuin lääkäreidenkin koulutuksessa. Myös WHO
korostaa moniammatillisuuden lisäämistä terveysalan koulutuksessa,
joten asia on ajankohtainen kansainvälisestikin. Moniammatillinen
osaaminen mainitaan kyllä opetuksen tavoitteissa, mutta
konkreettisesti moniammatillista opetusta tai harjoittelua on vielä
melko vähän. Enimmäkseen opinnot suoritetaan oman alan
opiskelijoiden kesken, vaikka terveydenhuollossa työtä tehdään
usein moniammatillisissa tiimeissä. Moniammatillista koulutustakin
toki löytyy ja sitä on myös tutkittu. Sen on todettu parantavan
opiskelijoiden asenteita moniammatillista yhteistyötä kohtaan sekä
parantavan kliinistä päätöksentekokykyä. Kun tulevat
terveydenhuollon ammattilaiset tottuvat työskentelemään yhdessä
jo opiskeluaikana, he ovat valmiimpia moniammatilliseen yhteistyöhön
työelämässä. Moniammatillisessa tiimissä työskentely on
tehokkaampaa ja se parantaa hoidon laatua. On tärkeää, että
kaikki tiimin jäsenet tuntevat toistensa roolin, työnkuvan,
erityisosaamisalueet ja ymmärtävät toisiaan. Taidot työskennellä
moniammatillisessa tiimissä paranevat, jos rooleja harjoitellaan jo
opiskeluaikana.
Turun yliopiston ja ammattikorkeakoulun
opiskelijoillakin on jonkun verran mahdollisuuksia moniammatilliseen
opiskeluun. Yksi esimerkki moniammatillisista opinnoista on
lääketieteellisen tiedekunnan järjestämä vapaavalintainen
opintojakso Aivot. Aivot-kurssi järjestetään tänä syksynä
neljättä kertaa ja kurssille osallistuu lääkäri-, hammaslääkäri-
ja terveyden biotieteiden opiskelijoita lääketieteellisestä
tiedekunnasta sekä ammattikorkeakouluista sairaanhoitaja-,
terveydenhoitaja-, kätilö-, fysioterapeutti- ja
ensihoitajaopiskelijoita. Kurssilla aivoja käsitellään viiden eri
aihealueen näkökulmasta, joita ovat muisti, päihteet, depressio,
aivovammat ja kipu. Opiskelijat jaetaan aihealueiden mukaisesti
moniammatillisiin ryhmiin. Jokaisesta aihealueesta on
asiantuntijaluento, josta ensimmäisen osion pitää lääketieteen
asiantuntija ja toisen osion hoitotyön tai potilaskunnan edustaja,
jotka tuovat aiheeseen käytännönläheisempää näkökulmaa.
Lisäksi opiskelijat pääsevät tutustumiskäynneille esimerkiksi
päihde-ensikotiin, aivovaurioiden kuvantamisyksikköön sekä
kipuklinikalle. Lisäksi opiskelijat käyvät verkkokeskusteluja ja
valmistavat seminaariesityksen. Näin he pääsevät harjoittelemaan
moniammatillisessa ryhmässä toimimista ja voivat jakaa ajatuksiaan
ja kokemuksiaan keskenään.
Kurssi on ollut erittäin suosittu,
eivätkä läheskään kaikki halukkaat mahtuneet tänäkään vuonna
kurssille mukaan. Myös opiskelijapalautteen perusteella kurssi on
ollut hyvin pidetty ja nimenomaan hyvää palautetta on saatu siitä,
että eri alojen opiskelijat tuovat mielenkiintoisia, oman alansa
näkökulmia käsiteltäviin asioihin. Erityisesti
ammattikorkeakoulun opiskelijoita on aiempina vuosina kaivattu
kurssille lisää ja tänä vuonna heitäkin ilmoittautui niin
paljon, etteivät kaikki mahtuneet mukaan. Kiitosta kurssi on saanut
nimenomaan moniammatillisuudesta ja vierailukäynnit ovat olleet
opiskelijoiden mieleen. Niissä opiskelijat ovat päässeet näkemään,
miten moniammatillinen työskentely käytännössä toimii.
Vaikka moniammatillisuutta nykyään
korostetaankin niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin, vielä
paljon enemmän voitaisiin konkreettisesti tehdä, jotta
moniammatillisuus koulutuksessa näkyisi nykyistä enemmän.
Tällaisia moniammatillisia opintojaksoja kaivattaisiin lisää; näin
tulevat terveydenhuollon ammattilaiset pääsisivät jo koulutuksensa
aikana harjoittelemaan moniammatillisissa tiimeissä työskentelyä
ja ymmärrys ja kunnioitus toisia ammattikuntia kohtaan kasvaisi.
Kirjoittajan tiedot:
Kristiina Heikkilä
Sh, TtM, tohtorikoulutettava
Turun yliopisto, Hoitotieteen laitos
kemheik(at)utu.fi
Lähteet:
Hall P & Weaver L. 2001
Interdisciplinary education and teamwork: A long and winding road.
Medical Education 35, 867–875.
Horsburgh M, Lamdin R & Williamson
E. 2001. Multiprofessional learning: The attitudes of medical,
nursing and pharmacy students to shared learning. Medical Education
35, 876–883.
Katisko M, Kolkka M &
Vuokila-Oikkonen P. 2014. Moniammatillinen ja monialainen osaaminen
sosiaali-, terveys-, kuntoutus- ja liikunta-alojen koulutuksessa.
Malli työssäoppimisen ja ammattitaitoa edistävän harjoittelun
toteutusta varten. Opetushallituksen raportit ja selvitykset 2014:2.
http://www.oph.fi/download/155899_moniammatillinen_ja_monialainen_osaaminen_sosiaali_terveys_kuntoutus_ja_lii.pdf
Lapkin S, Levett-Jones T & Gilligan
C. 2013. A systematic review of the effectiveness of
interprofessional education in health professional programs. Nurse
Education Today 33, 90–102.
McPherson K, Headrick L & Moss F.
2001. Working and learning together: Good quality care depends on it,
but how can we achieve it? Qualtiy in Health Care 10(SII), 46–53.
Opetus-ja kulttuuriministeriö 2011.
Koulutus ja tutkimus vuosina 2011–2016. Kehittämissuunnitelma.
Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2012:1.
Ross F & Southgate L. 2000.
Learning together in medical and nursing training: Aspirations and
activity. Medical Education 34, 739–743.
Terveydenhuoltolaki 1326/2010. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2010/20201326#L4
World Health Organization.
1988. Learning together to work together for health. Report of a WHO
study group on multi-professional education for health personnel: A
team approach. World Health Organization Technical Report Series 769.
Tätä pitäisi ehdottomasti saada lisää!
VastaaPoistaKiitos kommentistasi! Olen samaa mieltä. Erityisesti erilaista käytännön tilanteiden harjoittelua pitäisi olla enemmän, joko oikeissa hoitotilanteissa tai esimerkiksi simulaatiota apuna käyttäen. Näitä tilanteita voitaisiin harjoitella moniammatillisilla tiimeillä, niin kuin ne todellisuudessakin hoidetaan. Näin eri ammttiryhmien välistä vuorovaikutusta ja toisen ammattiryhmän erityisosaamisen arvostusta voitaisiin harjoitella jo opiskeluaikana.
VastaaPoista