Digi-mikä? Ei,
kyseessä ei ole mikään uusi laite, jonka tarvitset katsellaksesi televisiota.
Diginatiivilla tarkoitetaan sen sijaan henkilöä, joka on syntynyt ja kasvanut
digitaalisen teknologian aikakaudella. Määritelmä pätee siten kaikkiin heihin,
jotka ovat syntyneet vuoden 1980 jälkeen, ja erityisesti se koskee nykypäivän
lapsia ja nuoria, jotka kasvavat digitalisoituneen maailman keskellä.
Diginatiivit ovat
useimmiten tottuneita digitaalisten laitteiden ja median käyttäjiä. Töpselin
päässä, paikallaan pysyvä koko perheen yhteinen puhelin kommunikaatiovälineenä
tai paksu, kirjahyllyssä seisova tietosanakirja tiedonhaun menetelmänä ovatkin
vieraita asioita useimmille nykypäivän lapsille ja nuorille. Lisäksi
tutkimuksissa on todettu, että digitaalisessa maailmassa kasvaminen on
vaikuttanut siihen, miten diginatiivit toimivat arkielämässä ja käsittelevät
saamaansa tietoa. Tällaisia diginatiiveja yhdistäviä piirteitä ovat mm. tarve
nopeatahtisuuteen ja välittömään palautteeseen, hitauden sietämättömyys sekä halu
ja kyky tehdä monta asiaa samanaikaisesti. Lisäksi heillä on mieltymys
käsitellä tietoa mieluummin kuvien kuin tekstin avulla sekä siihen, että
työnkaltainen puurtaminen yhdistetään johonkin leikkisään tekemiseen. On myös
tunnistettu, että diginatiiveilla on taipumus käsitellä tietoa poukkoillen
(epälineaarisesti) sekä halu jatkuvaan yhteydenpitoon.
Näiden
diginatiiveille tunnusomaisten piirteiden on esitetty vaikuttavan muun muassa
heidän oppimiseensa. Koulumaailmassa ja opetuspuolella onkin käyty keskustelua
siitä, vastaavatko nykyisenlaiset opetusmenetelmät diginatiivien tarpeita sekä
innostavatko ne heitä oppimaan. Vuonna 2016 voimaan tulevaan peruskouluja
koskevaan opetussuunnitelmaan onkin suunniteltu sisällytettävän aiempaa enemmän
digitaalisuuteen pohjautuvaa ja liittyvää opetusta, mm. koodausta.
Terveydenhuoltoa koskevissa poliittisissa linjauksissa on myös painotettu
teknologian tarjoamien mahdollisuuksien entistä monipuolisempaa ja kattavampaa
hyödyntämistä. Kysymys kuuluukin, vastaako terveydenhuolto nykyisellään näihin
diginatiivien tarpeisiin vai pitäisikö siten myös terveydenhuollon puolella
käydä ohjauskäytäntöjen ja muiden toimintatapojen uudistamista koskevaa
keskustelua vielä nykyistä laajemmin ja innovatiivisemmin?
Tarjolla on jo joitakin digitaalisia sovelluksia, joita hyödyntäen voisimme tarjota nuorelle esimerkiksi terveyskäyttäytymiseen liittyvää välitöntä palautetta kasvokkain tapahtuvan ohjauksen ohella sekä nopeasti saatavissa olevaa tietoa perinteisten paperisten ohjauslehtisten ja kankeiden, pelkkään tekstiin pohjautuvien nettisivujen sijaan. Digitaalisella sovelluksella voisimme myös tarjota esimerkiksi diabetestaan hoitavalle lapselle ja hänen perheelleen visuaalisesti ja leikinomaisesti tietoa sekä helppoa yhteydenpitoa terveydenhuollon henkilöstön kasvokkain ja puhelimitse tarjoaman tuen ohella. Olisimmeko siten terveydenhuollossa tähän valmiita?
Kirjoittajan
tiedot:
Heidi Parisod
terveydenhoitaja,
TtM, tohtorikoulutettava
Turun
yliopisto, hoitotieteen laitos
s-posti:
hemapar(at)utu.fi
ResearchGate: http://www.researchgate.net/profile/Heidi_Parisod/
Lähteet:
Opetus- ja kulttuuriministeriö.
Saatavissa: www.minedu.fi
Koodi2016.
Ensiapua ohjelmoinnin opettamiseen peruskouluissa. Saatavissa: http://koodi2016.fi/
Thompson P. 2013. The digital natives
as learners: Technology use patterns and approaches to
learning. Computers & Education 65,
12–33.
STM. 2001.
Valtioneuvoston periaatepäätös Terveys 2015 -kansanterveysohjelmasta. Sosiaali-
ja terveysministeriön julkaisuja 2001:4. Sosiaali- ja terveysministeriö,
Helsinki.
Kuva: © bloomua - Fotolia.com
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.