Kolmasosa
terveydenhuollon henkilökunnasta siirtyy eläkkeelle 2020 – luvun aikana. Poistuma
lienee suurinta juuri terveydenhuollon lähiesimiesten keskuudessa.
(Parantainen & Laine 2010.) Tämän seurauksena erilaiset päätöksenteon tuen tietojärjestelmät
sekä toiminnanohjausjärjestelmät tulevat väistämättä korvaamaan
terveydenhuollon henkilöstövajetta myös leikkaus- ja anestesiaosastojen päivittäisen
toiminnan, ns. operatiivisen toiminnan, johtamisessa. Ikääntymisen seurauksena
myös koko väestön hoidontarve mahdollisesti kasvaa, jolloin hoitoa ja osastojen
päivittäistä toimintaa tulee suunnitella entistä tehokkaammin. On tärkeää, että
potilaan kannalta tärkeä tieto pystytään siirtämään osaston sisällä sekä osastolta
toiseen vaivattomasti ja reaaliaikaisesti. (Suomen Kuntaliitto 2015.) Useat päätöksenteon tuen tietojärjestelmät sekä
toiminnanohjausjärjestelmät ovat kohdistuneet tällä hetkellä vain yhden
toiminnan ohjaamiseen, jolloin päätöksenteossa tarvittavaan tiedon hankintaan
kuluu aikaa ja se saattaa keskeyttää osaston päivittäisen toiminnan.
Leikkaus-
ja anestesiaosaston päivittäinen toiminta suunnitellaan osaston toiminnan
luonteesta riippuen usein muutamaksi vuorokaudeksi eteenpäin. Tällöin
suunnitellut toimenpiteet sijoitetaan leikkaussaleihin ja osaava henkilökunta
niihin työskentelemään. Päivystystoimenpiteiden vuoksi leikkaus- ja anestesiatoimintaa
ei voida koskaan suunnitella ja ennustaa varmuudella. (Guerriero & Guido
2011.) Tällä operatiivisen toiminnan tasolla korostuu juuri tieto potilaan
hoitotoiminnan järjestämisestä, tieto potilaan sairauksista sekä niiden
hoidosta. Osaston toiminnan sujuvuuteen liittyvillä asioilla tarkoitetaan tietoa
henkilöstön määrästä, osaamista ja työhyvinvoinnista sekä viihtyvyydestä. Päivittäisen
toiminnan ja tiedon siirtymisen kannalta keskeiset ajankohdat leikkaus- ja
anestesiaosastolla ovat päivystysajan alkaminen klo 16.00, jolloin henkilöstön
määrä osastolla pienenee huomattavasti. Puolestaan päivystysajan päättyminen
aamulla klo 08.00 ja elektiivisen toiminnan alkaminen saattaa asettaa
haasteita, mikäli päivystysajalta siirtyy runsaasti toimintaa virka-ajalle ja
aiheuttaa päivittäisen toiminnan aloittamisen viivästymisen.
Tällä
hetkellä tietojärjestelmät sisältävät paljon informaatiota, jonka merkitys ja
käyttötarkoitus päivittäisen toiminnan kannalta saattaa jäädä epäselväksi. Myös
lähiesimiesten kokemuksen kautta oppima tietotaito jää hiljaiseksi tiedoksi,
mikäli sitä ei tutkimuksen avulla pyritä jalostamaan näkyväksi. Jotta osaston toimintaa ja käytettäviä
päätöksenteon tuen tietojärjestelmiä voidaan kehittää, on hyvä, että
päivittäiset johtamisen tietotarpeet kartoitetaan juuri käyttäjän eli
lähiesimiehen näkökulmasta. Tällöin
voidaan vaikuttaa päätöksenteon tukijärjestelmien tietosisältöihin ja mahdollisesti
päivittäisten toiminnan viiveiden vähentämiseen. Tutkimuksen avulla saatua
tietoa voidaan myös hyödyntää toiminnan laadun parantamisessa esim. henkilöstön
osaamisen kohdentaminen ja osastojen välisen toiminnan kehittämisessä esim. osastojen
välinen viestintä. Näin pystytään ennustamaan päivittäistä toimintaa mm.
päivystysaikainen toiminta ja ennaltaehkäistä mahdollisia haittatapahtumia.
Eriikka Siirala
Sh, TtM, TtT -opiskelija
Turun yliopisto
Hoitotieteen laitos
eesiir(at)utu.fi
Lähteet:
Guerriero
F. & Guido R. 2011. Operational research in the management of the
operating theatre: a survey. Health Care Management Science 14 (1), 89–114.
Suomen Kuntaliitto. 2015. http://www.kunnat.net.
Luettu 21.9.2015.
Parantainen A & Laine M. 2010. Työterveys ja
-turvallisuus sosiaali- ja terveysalalla 2000-luvulla. Sosiaali- ja terveysalan
riskiprofiili. Työterveyslaitos.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.