Lähde: ClipArt |
”Peleistä kehitellään hoitokeinoa”
”Mobiilipeleistä uusia näkökulmia terveydenhuoltoon”
”Peliteollisuus mukaan terveyssovelluksiin”
Kuulostavatko tämänkaltaiset otsikot tutuilta? Ei ihme, sillä kiinnostus terveyspelejä kohtaan on ollut viime vuosina kasvussa. Terveyspelejä eli terveyden edistämiseen (ml. sairauksien hoitoon ja kuntoutukseen) tarkoitettuja pelejä kehitetäänkin jo monissa terveys- ja pelialan yrityksissä kuin myös alojen oppilaitoksissa ja niiden uskotaan tarjoavan uuden tuottoisan markkinaraon. Uskomus on perusteltua, sillä myös terveyspelejä koskeva tutkimusnäyttö tukee ajatusta pelien potentiaalista terveyden edistämisen, sairauksien hoidon ja kuntoutuksen välineenä (ks. mm. aiempi blogikirjoitukseni).
Peleillä on
todettu olevan useita etuja moniin ns. perinteisempiin terveydenhuollossa
käytettäviin menetelmiin, kuten kasvokkain tapahtuvaan ohjaukseen, nähden. Tutkimuksissa
on osoitettu, että kuntoutuksen tueksi kehitetyt pelit voivat toimia
motivointikeinona yksitoikkoisissa kuntoutusharjoitteissa esimerkiksi käsileikkauksen
jälkeen tai pelin muodossa viihdyttävästi ja vuorovaikutteisesti toteutetulla
terveyskasvatuksella voidaan tavoittaa sellaisia nuoria, joita ei muutoin
esimerkiksi päihteisiin liittyvä terveyskasvatus voisi vähempää kiinnostaa. Tutkimusnäytön ohella peleillä on myös muita
yleisesti tiedossa olevia etuja. Digitaalisessa muodossa toteutettavat
terveyspelit ovat mm. käytettävissä mobiililaitteilla ajasta ja paikasta
riippumatta sekä niiden sisältöä ja niistä saatavaa palautetta voidaan muokata
pelaajan yksilöllisten valintojen ja tarpeiden mukaan.
Terveyspelibuumin
kasvaessa ja viedessä meidät mukanaan tulee kuitenkin pitää jalat sopivassa
määrin maassa, sillä terveyspeleissä tavoitteena on nimensä mukaisesti ensisijaisesti
edistää terveyttä eikä pelien kehittämisen tule olla itse tarkoitus.
Siten terveyspelejä, kuten myös muita terveyden edistämisen menetelmiä
kehitettäessä, tulee puntaroida menetelmän hyödyt ja heikkoudet asetettuun
terveystavoitteeseen nähden sekä kiinnittää huomiota menetelmän mahdollisiin
heikkouksiin jo varhaisessa vaiheessa. Esimerkiksi lasten fyysistä passiivisuutta
ja päivittäistä ruutuaikaa useita tunteja päivässä lisäävä tai vaikkapa
verkossa tapahtuvan kiusaamisen mahdollistava terveyspeli voi kääntyä hyvää
tarkoitustaan vastaan, jollei näihin seikkoihin kiinnitetä huomiota jo pelin
kehitysvaiheessa.
Terveyspelien
lisääntyvä määrä voi tuoda mukanaan laadullista kirjavuutta, jolloin
terveyspeli-nimen käyttö saattaa luoda virheellisen kuvan pelin sisällöstä ja sen
vaikutuksista. On syytä tiedostaa, että pelin kutsuminen terveyspeliksi, ei takaa
sitä, että pelillä olisi todennettuja terveysvaikutuksia, sillä terveyspeli-nimen
käytölle ei ole olemassa yleisesti hyväksyttyjä ja vaadittuja standardeja. Siten
ei ole myöskään takeita siitä, että netistä löydetty terveyspeli, ei sisältäisi
mitään terveydelle tai sairauden hoidolle haitallista, kuten esimerkiksi virheellistä
terveystietoa diabeteksen hoidosta tai leikkauksesta toipuvan potilaan kuntoutumisen
kannalta vääränlaisia liikeharjoitteita. Terveyspeli-innostus edellyttääkin pelien
kehittäjien ohella kriittistä silmää myös terveyspelien käyttäjiltä ja
erityisesti niiltä ammattilaisilta, jotka suosittelevat tai haluavat hyödyntää
pelejä työssään.
Hieman paradoksaalisena
voidaan pitää myös sitä, että terveyspelien sisältöä koskeva valvonta on jopa viihdekäyttöön
tarkoitettuja pelejä vähäisempää. Terveyspelit voidaan luokitella
opetukselliseksi ja yksinomaan hyvinvointia sisältäväksi aineistoksi ja siten
ne ovat Suomen Kuvaohjelmalain (17.6.2011/710) mukaan vapautettu lasten
suojelemiseksi tarkoitetuista ikäraja- ja sisältömerkinnöistä (esim. PEGI),
joita olemme viihdepeleissä tottuneita näkemään. Terveyspeleissä vastuu
terveyspelin sisällön sopivuudesta onkin ulkoisen valvonnan sijaan pelin
kehittäjällä ja julkaisijalla.
Hauskasta ja
leikkisästä lähestymistavastaan huolimatta terveyspelit halutaan otettavan vakavasti
terveyden edistämisen saralla. Terveydenhuollon näkökulmasta tämä edellyttää jo
todetusta potentiaalista huolimatta lisää terveyspelejä koskevaa objektiivista
tutkimusta, kriittistä silmää innovatiivisuuden ohella terveyspelien
kehittämiseen sekä terveysalan asiantuntijoiden ja pelin tulevan kohderyhmän
kanssa tehtävää yhteistyötä moniammatillisen ryhmän osana kehitysprosessin
aikana. Terveyspelien käyttäjiltä, hyödyntäjiltä ja suosittelijoilta vaaditaan
yhtälailla kriittisyyttä niin kauan kunnes luotettaville, turvallisille ja
eettisesti kestäville terveyspeleille on olemassa yhtenäiset vaatimukset jo
kehitys- ja julkaisuvaiheessa. Kriittisyydestä huolimatta terveyspelejä ei tule
tieten tahtoen karttaa, sillä kuten tähän mennessä kerrytetty tutkimusnäyttö ja
uutisotsikotkin kertovat, peleissä on terveyden edistämisessä kaivattua
uudenlaista potentiaalia.
Kirjoittajan
tiedot:
Heidi Parisod
terveydenhoitaja,
TtM, tohtorikoulutettavaTurun yliopisto, hoitotieteen laitos
s-posti: hemapar(at)utu.fi
ResearchGate: http://www.researchgate.net/profile/Heidi_Parisod/
LinkedIn: http://fi.linkedin.com/pub/heidi-parisod/94/368/a72/
TEPE Research Group on Health Games
2015.
Mobiilipeleistä uusia näkökulmia terveydenhuoltoon – sydänkäyrä puhelimitse
lääkärille. Karjalainen.
Heiskanen R. 2015. Terveyspelit tarjoavat uuden markkinan – pelisukupolvi täytyy vain ottaa tosissaan. Helsingin sanomat.
Heiskanen R. 2015. Terveyspelit tarjoavat uuden markkinan – pelisukupolvi täytyy vain ottaa tosissaan. Helsingin sanomat.
Junttila H. 2015. ”Mutta kun lääkäri määräsi…” – Peleistä kehitellään hoitokeinoa. Tekniikka & Talous.
Miettinen V. 2015. Duodecim: Peliteollisuus mukaan terveyssovelluksiin. Kuntalehti.
Parisod H,
Pakarinen A, Aromaa M, Kauhanen L, Kimppa K, Laaksonen C, Leppänen V, Smed J
& Salanterä S. 2014. The advantages and limitations
of digital games in children’s health promotion. Finnish Journal of eHealth and eWelfare 6(4), 164–173.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.