Aivot-opintojakso
järjestettiin viidennen kerran viime syksynä Turun yliopistossa. Sen
tavoitteena on, että opiskelijat tietävät aivojen merkityksestä ihmisen
toiminnoissa, mutta ennen kaikkea oppivat ymmärtämään eri ammattiryhmien
yhteistyön merkityksen alalla. Opintojaksolle osallistui lääketieteen,
hammaslääketieteen, biolääketieteen ja sosiaalityön opiskelijoita sekä
hoitotyön opiskelijoita kahdesta ammattikorkeakoulusta. Opintojaksoon sisältyi
sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten ja kokemusasiantuntijoiden pitämiä
luentoja, vierailukäyntejä sosiaali- ja terveydenhuollon yksiköissä,
moniammatillisissa ryhmissä käytyä verkkokeskustelua sekä ryhmätyö
loppuseminaariin.
Opintojaksopalautteesta
kävi ilmi että Aivot-opintojakso koettiin, kuten edellisinäkin vuosina,
erittäin hyödylliseksi. Erityistä kiitosta tuli sosiaalityön opiskelijoiden
mukanaolosta, sillä he osallistuivat opintojaksolle nyt ensimmäistä kertaa.
Aiempina vuosina opintojaksolle on osallistunut opiskelijoita ainoastaan
terveysalalta. Opiskelijat kertoivat antamassaan
palautteessa, että monipuolisuus opetusmenetelmien käytössä tuki
moniammatillisuustaitojen kehittymistä. Erityistä mielenkiintoa herättivät
kokemuskouluttajat, joiden omakohtaiset kertomukset jäivät opiskelijoiden
mieleen. Mieluisimmiksi ja näkökulmaa laajentaviksi koettiin ne vierailupaikat,
joissa opiskelijoilla oli mahdollisuus päästä näkemään paikan toimintaa
konkreettisesti tai joissa he pääsivät tapaamaan potilaita tai asukkaita.
Raskaaksi opiskelun teki se, että luennot ja vierailut olivat muun opetuksen
jälkeen. Tämä pidensi opiskelijoiden päivää muutamalla tunnilla. Ryhmätyön
osuutta toivottiin laajemmaksi, jotta moniammatillinen yhteistyö
konkretisoituisi paremmin opiskelussa. Opiskelijat kokivat tulleensa
arvostetuksi osaamisensa perusteella ja he kokivat olevansa tasa-arvoisia
toisten opiskelijoiden joukossa. Tämä on tärkeää moniammatillista yhteistyötä
harjoiteltaessa ja arvokas oppimiskokemus jo sinänsä.
Sosiaali-
ja terveysalalla moniammatillisen koulutuksen haasteet liittyvät enemmän
opetuksen suunnittelutyöhön kuin opiskelijoiden asenteisiin. Moniammatillista
koulutusta suunniteltaessa ja järjestettäessä on eri koulutusohjelmien
opetussuunnitelmien ja opetusaikataulujen yhteensovittaminen väistämättä
monimutkaista ja aikaa vievää työtä. Lisäksi moniammatillisen opetuksen
käytännön suunnittelu vaatii aina myös pedagogisen näkökulman huomioimista.
Esimerkiksi yksittäinen opintojakso voi mahdollistaa ja tukea moniammatillisuuden
oppimista vain, jos se on sisällöllisesti suunniteltu vastaamaan kaikkien
opintojaksolle osallistuvien, sosiaali- ja terveysalan eri aloja opiskelevien
ammatillisia osaamistarpeita. Kaiken kaikkiaan sosiaali- ja terveysalan
koulutusta tarjoavien oppilaitosten ja tiedekuntien välinen yhteistyö
moniammatillisen opetuksen ja siihen soveltuvien menetelmien kehittämisessä on
yksi keskeisimpiä tekijöitä työelämälähtöisen koulutuksen tuottamisessa.
Kirjoittajat:
sh, TtK, TtM-opiskelija
Turun yliopisto, Lääketieteellinen tiedekunta
Hoitotieteen laitos
pahama[at]utu.fi
shg, TtM, opettajaopiskelija
Turun yliopisto, Lääketieteellinen tiedekunta
Hoitotieteen laitos
hrmhak[at]utu.fi
sh, TtM, tohtorikoulutettava
Turun yliopisto, Lääketieteellinen tiedekunta
Hoitotieteen laitos
kemheik[at]utu.fi
TtT, dosentti, yliopistonlehtori
Turun yliopisto, Lääketieteellinen tiedekunta
Hoitotieteen laitos
leesalmi[at]utu.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.