Olin yksi harvoista ryhmämme
opiskelijoista, joilla oli oma GSM-puhelin käytössä sairaanhoitajakoulutuksen aikana,
elettiin 1990-luvun loppua. Tämän jälkeen teknologinen kehitys on ollut huimaa.
Vuonna 2015 Suomessa alle 45-vuotiaista 94 prosentilla oli omassa käytössä älypuhelin
ja noin 60–70 % on tablettitietokone taloudessa. Eräässä radiomainoksessa
todetaan, että älypuhelin on ihmisen käden ja mielen jatke, mutta samalla
varoitellaan myös sen aiheuttamista vaaroista. Yhteiskunnallisessa
keskustelussa mobiiliteknologia saakin sekä positiivista että negatiivista
huomiota. Mutta mikä sitten on totuus terveysalan (sairaanhoitaja, terveydenhoitaja,
ensihoitaja ja kätilö) koulutuksessa – onko mobiiliteknologia peikko vai
porkkana?
Mobiiliteknologian
(älypuhelimien ja tablettitietokoneiden) pedagoginen käyttö terveysalan
koulutuksessa on yleistynyt viime vuosien aikana tosin hitaammin kuin
ympäröivässä yhteiskunnassa yleensä. Mitä sitten mobiiliteknologian hyödyistä
terveysalan koulutuksessa oikeastaan tiedetään? Terveysalan koulutustutkimuksen kentässä mobiiliteknologia
on vielä vähän tutkittu alue ja sen painopiste on ollut lähinnä terveysalan
opiskelijoiden oppimiskokemuksissa ja tyytyväisyydessä mobiiliteknologian
käyttöön opetuksessa. Tutkimusten mukaan terveysalan
opiskelijat suhtautuvat positiivisesti mobiiliteknologian käyttöön opetuksessa
ja sen on myös todettu auttavan mm. opiskelijoita hoitotyön päätöksenteossa ja
tiedonhaussa sekä syventävän heidän oppimiskokemuksiaan.
Nykyiset
terveysalan opiskelijat edustavat Y-sukupolvea, jolle mobiiliteknologia ja sen mahdollistamat
kommunikaatio- ja tiedonhakutavat ajasta ja paikasta riippumatta ovat tärkeä
osa heidän arkielämäänsä – he edustavat ns. ”tässä ja nyt sukupolvea”, johon
myös terveysalan koulutuksen tulisi vastata. Suurin osa terveysalan opettajista
kuitenkin edustavat sukupolvea, jolle mobiiliteknologia on ehkä enemmänkin
peikko kuin porkkana. Tämä selittäneekin sen tosiasian, ettei
mobiiliteknologian hyötyjä vielä täysin ymmärretä eikä sitä osata vielä hyödyntää
kaikessa potentiaalissaan pedagogisessa toteutuksessa opiskelijoiden oppimista
tukevana ja opettajan työn kuorimittavuutta helpottavana työkaluna tai apuvälineenä.
Esimerkki opiskelijan kokemuksista kertonee jotakin koulutuksen nykytilasta: ”olisi kiva hakea lisää tietoa oppitunnin aikana, mutta omia laitteita
ei saa käyttää”. Terveysalan
opettajat tarvitsevatkin monipuolista täydennyskoulutusta sekä
mobiiliteknologian pedagogisesta että teknisestä toteutuksesta, konkreettisia
malleja ja mobiiliteknologian välineitä, jotta vastaaminen teknologiseen
kehitykseen ja tarvittava pedagoginen sekä asenteellinen muutos olisi mahdollista.
Toisin sanoen, vaikka
puhutaankin tulevaisuuden kustannustehokkaasta opetuksesta, joka tapahtuu
pääosin verkossa ja pienryhmissä, ei käytännön todellisuus vielä tue tätä
ideaalia. Terveysalan opetuksen painopiste on siirtynyt opettajajohtoisesta
opetuksesta opiskelijan itsenäisen oppimisprosessin ohjaamiseen, ei
niinkään pedagogisen kehityksen myötä, vaan lähinnä ammattikorkeakouluihin
kohdistuneiden rahoitusleikkausten vuoksi. Mobiiliteknologia
olisi oiva porkkana rahoitusleikkauksiin vastaamisessa, koska juuri mobiiliteknologian
avulla on mahdollista muuttaa terveysalan koulutuksen opetus- ja
ohjausmenetelmiä tarvittavaan suuntaan. Tällä hetkellä kuitenkin tuntuu siltä, ettei mobiiliteknologiaa
saadaan juurrutettua terveysalan koulutuksen opetussuunnitelmiin siinä tahdissa
kuin teknologinen kehitys etenee. Terveysalan koulutuksen kentälle tarvitaankin
nyt innostusta ja luovaa ajattelua, jotta koulutus vastaisi tulevaisuudessa
terveysalan opiskelijoiden, työelämän ja koko yhteiskunnan vaatimuksiin –
porkkana jää koulutuksen napattavaksi.
Kirjoittajan tiedot:
Camilla
Strandell-Laine
sairaanhoitaja, TtM, Tohtorikoulutettava
Hoitotieteen tohtoriohjelma
Turun yliopisto, hoitotieteen laitos
s-posti: castla@utu.fi
ResearchGate: https://www.researchgate.net/profile/Camilla_Strandell-Laine
Lähteet:
Doyle GJ, Garrett B, Currie LM. 2014. Integrating mobile devices into nursing curricula: Opportunities for
implementation using Roger’s Diffusion of Innovational model. Nurse Education
Today 34 (5), 775–782, http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2013.10.021.
Guo P, Watts K, Wharrad H. 2015. An integrative review
of the impact of mobile technologies used by healthcare professionals to
support education and practice. Nursing Open 3 (2), 66–78. http://dx.doi.org/10.1002/nop2.37.
Raman
J. 2015. Mobile technology in nursing education: where do we go from here? A
review of the literature. Nurse Education Today 35
(5), 663–672, http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2015.01.018.
Reilly JR, Vandenhouten C, Gallagher-Lepak S, Ralston-Berg P. 2012. Faculty
Development for E-learning: A multi-campus community of practice (COP)
approach. Journal of Asynchronous Learning Networks 16 (2), 99–110.
Sánchez-García AB, López-Montesinos MJ. 2013. Wireless devices in
nursing education. Investigación
y Educación en Enfermería 31(1), 95-106.
Strandell-Laine C, Stolt M, Leino-Kilpi H, Saarikoski M.
2015. Use of mobile devices in nursing student–nurse teacher
cooperation during the clinical practicum: An integrative review. Nurse
Education Today 35 (3), 493–499, http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2014.10.007.
Tilastokeskus. 2016. Internetin käyttö mobiililaitteilla. http://www.stat.fi/til/sutivi/2015/sutivi_2015_2015-11-26_kat_002_fi.html (21.5.2016).
Tuominen R, Stolt M, Salminen L. 2014. Social media in Nursing Education: The view of the students. Education
Research International, Vol. 2014, Article ID 929245,
http://dx.doi.org/10.1155/2014/929245.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.