Useimmat kai ovat yhtä mieltä siitä, että käytännön työntekijän, kuten vaikka sairaanhoitajan, olisi hyvä osata hyödyntää tieteellisten tutkimusten tuloksia oman työnsä kehittämisessä. Mutta tarvitseeko käytännön toimijan ymmärtää, miten tiedettä tehdään? Ehkä ei – paitsi jos ei halua olla toisten armoilla tutkitun tiedon luotettavuuden arvioinnin suhteen. Kaikki tutkittu tieto kun ei valitettavasti ole luotettavaa.
Twitterissä tuli vastaani Albert Einsteinin* sanomaksi mainittu ajatus:
"Not everything that counts can be
measured. Not everything that can be measured counts."
Juuri näinhän se on. Kaikenlaista voidaan mitata, mutta kaikkea ei kannata.
Mittaamalla merkityksettömiä asioita tai käyttämällä vääränlaisia mittaustapoja
tutkimuksella voidaan kiinnittää huomio epäolennaisiin asioihin. Tulokset
voivat olla sinänsä luotettavia, mutta kiinnittämällä huomion epäoleelliseen ne
kuitenkin antavat väärän kuvan asiasta kokonaisuuden kannalta.
Ja sitten tuo ajatuksen alkuosa: kaikkea, millä on merkitystä ei voi
mitata. Onneksi on olemassa laadullisia tutkimusmenetelmiä, joilla voidaan
tutkia sellaistakin, jota ei voida mitata. Niissäkin menetelmissä tietenkin on
yhtä lailla vaarana, että tutkitaan epäoleellisia asioita tai käytetään menetelmiä,
jotka tuottavat tietoa asian vierestä.
Jostain syystä tieteellä on kuitenkin monien silmissä sellainen maine, että
se muka kaikki olisi arvokasta (ja luotettavaa) olipa sen tehnyt kuka tahansa ja
miten tahansa. Se on vaarallinen käsitys, aivan kuin tiede olisi tekijästään ja
ympäristöstään riippumatonta ja aina absoluuttisesti totta. Ei sama tutkijakaan
aina tuota samaa laatua. Jokainen tutkimus pitäisi arvioida erikseen.
Kyllähän tutkimukset julkaisuprosessissa toki arvioidaankin, mutta kerron
teille nyt salaisuuden: ne arvioitsijatkin ovat vain ihmisiä. Niilläkin voi
olla kiire tai huono päivä juuri silloin kun arvioivat, tai ne ovat voineet
päästä virkaansa pikemminkin suhteilla tai ahkeruudella kuin tieteellisellä
nerokkuudellaan. Edes se, että tutkimus on julkaistu arvostetussa lehdessä, ei
ole tae siitä, juuri tuo yksittäinen tutkimus olisi laadukkaasti tehty.
Jos tieteen tekemistavoista
ei ymmärrä mitään, on vaikea arvioida, miksi jokin tutkimus olisi mielekäs ja
jokin toinen ei. Helposti sitä vaan pitää uskottavana sellaista, joka sopii
omiin ajatuksiin aiheesta. Siksi käytännön
ammattilaistenkin olisi hyvä ymmärtää jotain erilaisista tieteen tekemisen
tavoista.
Eri asia sitten, voiko
esimerkiksi sairaanhoitajan perustutkinnon aikana saada niin paljon ymmärrystä
tieteestä, että se riittää tutkimusten luotettavuuden ja mielekkyyden
arvioimiseen. Itse ainakin koen, että edelleen (monta vuotta väitöskirjaa tehtyäni)
opin näistä aiheista lisää… Mutta onneksi maailmassa on niitäkin, jotka oppivat
vähän vähemmällä! :)
Jokainen voi kuitenkin
oppia kysymään siltä, jonka välittämiin tutkimuksiin perehtyy, että millä
perusteella tämä tutkimus olisi tutustumisen arvoinen. Itse ainakin joka kerran
mietin tarkkaan, millaisia tutkimuksia jaan eteenpäin ja miksi. Tässäkin
blogissa te lukijat voitte hyvin kysyä tutkimusten luotettavuuteen ja
mielekkyyteen liittyviä asioita, joita ei aina blogikirjoitukseen tule
kirjoitettua näkyviin, kun pyrimme pitämään kirjoitukset lyhyinä ja
helppolukuisina. Yritetään siis yhdessä ymmärtää, mikä tieteessä on
merkityksellistä, jotta sitä voitaisiin käytännön työssä hyödyntää!
*Twitterhän
valitettavasti on vielä vähemmän luotettava kuin tieteelliset tutkimukset.
Ainakin tämän
sivuston mukaan tuo lausuma on todennäköisemmin peräisin William Bruce
Cameronilta.
Kirjoittajan tiedot:
Johanna Olli
Sairaanhoitaja, TtM, tohtorikoulutettava
Turun yliopisto,
hoitotieteen laitos
Puheenjohtaja, Lastenneurologian hoitajat ry
s-posti:pj.lane.ry(at)gmail.com
Twitter (suomeksi)
Twitter (englanniksi)
Oma blogi lapsista, lastenneurologisesta hoitotyöstä ja sen tutkimisesta.
ResearchGate
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.