Erilaiset haavat ovat kasvava terveysongelma
erityisesti väestön ikääntyessä. Haavat voivat olla joko akuutteja tai
kroonisia, ja erityisesti kroonisten haavojen lisääntyminen haastaa
terveydenhuoltoa. Krooniset haavat aiheuttavat suuria kustannuksia
yhteiskunnalle. Esimerkiksi yksittäisen kroonisen haavan kustannukset voivat
nousta jopa tuhansiin euroihin. Lisäksi haavat aiheuttavat potilaille kärsimystä,
kuten kipua sekä elämänlaadun heikkenemistä muun muassa rajoittamalla potilaiden
elämää. Sairaanhoitajat ovat merkittävässä asemassa sekä haavojen hoidossa että
niiden ennaltaehkäisyssä.
Suomessa valmistuu vuosittain noin 3000 uutta
sairaanhoitajaa, eli tulevaisuuden haavanhoitajaa. Haavanhoito on yksi
keskeinen osa sairaanhoitajan työnkuvaa ja sairaanhoitajan kliinistä osaamista.
Työpaikasta ja työnkuvasta
riippuen osa sairaanhoitajista hoitaa haavoja päivittäin, toiset taas harvemmin.
Kaikki joutuvat kuitenkin jossain vaiheessa uraansa hoitamaan jonkinlaista
haavaa.
Aikaisempi
kirjallisuus sairaanhoitajien haavanhoidon osaamisesta ei ole kovin imartelevaa
luettavaa. Tutkimustulokset ovat
osoittaneet sairaanhoitajien haavanhoidon osaamisen tason puutteelliseksi. Sama
pätee opiskelijoihin. Haavojen hoitaminen koetaan vaikeaksi, mikä johtunee
koulutuksen riittämättömyydestä. Lohduttavaa kuitenkin on, että asenteet
ovat kohdallaan. Suomessa
vuonna 2016 valmistuneista sairaanhoitajista suurin osa oli kiinnostunut
haavojen hoidosta ja lähes kaikki pitivät sitä tärkeänä osana hoitotyötä.
Pelkkä reipas ja positiivinen suhtautuminen ei
kuitenkaan paranna haavoja.
Suurin osa valmistuvista sairaanhoitajista toivoikin, että koulutuksen aikana
olisi ollut enemmän sekä teoria- että käytännön opetusta haavoista ja niiden
hoidosta.
Mutta mitä sairaanhoitajien oikeastaan pitää
tietää haavoista tai niiden hoitamisesta? Siihen haetaankin parhaillaan
vastausta, sillä sairaanhoitajien haavanhoidon osaamisesta ei ole olemassa
yleisiä suosituksia. Suositusten avulla voitaisiin kehittää haavanhoidon
koulutusta sairaanhoitajien peruskoulutuksessa sekä mahdollisessa
täydennyskoulutuksessa.
Koulutus lisää osaamista ja sitä kautta myös potilasturvallisuutta
ja kustannustehokkuutta. Peruskoulutukseen tulisikin lisätä reilusti
haavanhoidon opetusta. Lisäksi
täydennyskoulutusta voitaisiin tarjota erityisesti niille, jotka ovat
kiinnostuneita haavojen hoidosta, ja jotka haluavat tulevaisuudessa
työskennellä haavojen hoidon parissa. Asenne siis ratkaisee, mutta ei ilman riittävää
osaamista.
Itse tutkin
väitöskirjatutkimuksessani valmistuvien sairaanhoitajaopiskelijoiden
haavanhoidon osaamista Suomessa.
Lähteet
Gottrup F., Apelqvist J. & Price P. 2010. Outcomes
in controlled and comparative studies on non-healing wounds: recommendations to
improve the quality of evidence in wound management. Journal of Wound Care
19(6), 239–268.
Kielo E. 2017. Graduating student nurses’ and student podiatrists’
wound care competence in Finland. Pro gradu -tutkielma, Turun yliopisto,
hoitotieteen laitos.
Kielo E., Salminen L & Solt M.
2018. Graduating student nurses' and
student podiatrists' wound care
competence – An integrative literature review. Nurse
Education in Practice (in press).
Zarchi K., Latif S., Haugaard V., Hjalager I. &
Jemec G. 2014. Significant Differences in Nurses’ Knowledge of Basic Wound
Management – Implications for Treatment. Acta Dermato- Venereologica 94(4),
403–407.
Emilia Kielo
Sairaanhoitaja, TtM, Tohtorikoulutettava
Turun yliopisto, hoitotieteen laitos
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.