Opetus on tohtorikoulutettavalle yksi kanava
kansainväliseen verkostoitumiseen opintojen aikana. Hoitotieteen
valtakunnallisen tohtorikoulutusverkoston blogissa pohdimme kansainvälistä
verkostoitumista opetuksen näkökulmasta tohtorikoulutuksen aikana. Blogitekstin
kirjoittamisen aikaan olimme molemmat valmistautumassa ensimmäiseen
opettajavaihtoomme. Tämä blogiteksti jatkaa aiheesta ja keskittyy kokemuksiimme
opettajavaihtojemme ajalta. Olimme molemmat toukokuun toisella viikolla
opettajavaihdossa: Sunna Ateenan yliopistossa Kreikassa ja Riitta Lleidan
yliopistossa Espanjassa.
Sunna tutustumassa kreikkalaisessa pallitiivisen hoidon yksikössä |
Opettajavaihtoon kuuluva opetus sovittiin
aihesisällöllisesti ja tuntimääräisesti etukäteen kohdeyliopiston kanssa.
Opetettavan tuntimäärämme raamit poikkesivat hieman toisistaan. Sunna oli
Erasmus opettajavaihdossa, jolloin Erasmus-ohjelma asettaa opetuksen
minimituntimäärän (8 tuntia). Riitan opettajavaihto oli puolestaan sovittu
väitöskirjan ohjaajan yhteistyökumppaneiden kanssa, jolloin opetettava
tuntimäärä oli vapaammin sovittavissa. Opetettaviin aiheisiin pystyimme
molemmat itse vaikuttamaan ja sisällyttämään opetukseemme omien
tutkimusaiheidemme näkökulman. Silti opetuksen suunnittelu oli haastavaa, sillä
meillä ei ollut käytössämme kohdeyliopistojemme opetussuunnitelmia. Lisäksi
emme olleet etukäteen tietoisia paikallisten kielitaidosta, joten mahdollisen
tulkkauksen viemä aika tuli ottaa huomioon suunnittelussa.
Pienistä jännityksestä huolimatta, meidän molempien
opetustilanteet sujuivat ilman suurempia ongelmia ja luentomme keräsivät
kiinnostusta. Sunnan opetus kohdistui paikallisen maisteriohjelman yhden ryhmän
opiskelijoille eli läsnäolijat olivat jokaisella luennolla samat, vaihtelevia
paikalle luentoa kuuntelemaan tulleita henkilökunnan jäseniä lukuun ottamatta.
Riitta puolestaan opetti eri vaiheessa olevia fysioterapiaopiskelijoita. Kokemuksemme
paikallisten kielitaidosta poikkesivat toisistaan. Kun Ateenassa henkilökunta
ja opiskelijat puhuivat sujuvaa englantia, Lleidassa puolestaan jouduttiin
välillä turvautumaan tulkkaukseen. Kulttuurierojen vaikutus oli puolestaan
havaittavissa meidän molempien vaihtokohteissa. Erityisesti laveampi
aikakäsitys hämmensi välillä, vaikka olimme toki tähän osanneet jo etukäteen
varautua.
Opettajavaihtoomme kuului opetuksen lisäksi muutakin
hoitotieteeseen ja hoitotyöhön liittyvää ohjelmaa. Molemmissa kohteissa tämä
sisälsi tapaamisia kohdeyliopiston henkilökunnan kanssa lounaan merkeissä.
Keskusteltavat aiheet liittyivät tutkimuksen lisäksi maiden koulutukseen ja
terveydenhuoltoon. Ateenassa ohjelmassa oli lisäksi tutustumiskäynnit kahteen
paikalliseen terveydenhuollon kohteeseen: Palliative Care Unit Galilee ja Laiko
General Hospital of Athens. Lleidassa Riitta pääsi tutustumaan
perusterveydenhuollon yksikköön, biolääketieteen tutkimusyksikköön ja 4DHealth Innovation Simulation
Centeriin, jossa kokonainen sairaala on muutettu simulaatiokoulutuksen käyttöön.
Tämän lisäksi meille molemmille tarjoutui mahdollisuus tutustua paikalliseen
kulttuuriin hieman vapaammissa merkeissä.
Riitan opetus onnellisesti ohi |
Kokemuksemme opettajavaihdosta olivat rikkaat ja voimme
lämpimästi suositella vaihtoa kaikille. Opettajavaihto tarjosi kielikylvyn
lisäksi mahdollisuuden verkostoitumiseen, erilaisten kulttuurien syvempään
ymmärtämiseen sekä rohkeutta rakentavia kokemuksia. Mainittakoon vielä, että
vaihdon aikana tarjolla oleva vertaistuki koettiin tarpeelliseksi ja linjat
Ateenan ja Lleidan välillä kävivät kuumina.
Kirjoittajien tiedot:
Sunna Rannikko
Sh/th, TtM, tohtorikoulutettava
Turun yliopisto, hoitotieteen laitos
seeran@utu.fi
Riitta Mieronkoski
ft, TtM, tohtorikoulutettava
Turun yliopisto, hoitotieteen laitos
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.