Terveydenhuollon tulevaisuuden näkymissä terveyden ja
hyvinvoinnin edistämisellä on keskeinen rooli tavoiteltaessa parempaa
elämänlaatua ja tuottavuutta sekä sosiaali- ja terveysmenojen kasvun hillitsemistä. Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen on tärkeää erityisesti
lapsuudessa ja nuoruudessa, sillä silloin luodaan perusta terveydelle ja
hyvinvoinnille. Erityisesti nuoruusikä on altista aikaa uuden
terveyskäyttäytymisen (esimerkiksi tupakointi ja päihteiden käyttö) kokeilulle
ja omaksumiselle, sillä silloin nuori tyypillisesti kokeilee uutta ja etsii
rajojaan. Nuoruuden terveyskäyttäytyminen jatkuu herkästi aikuisuuteen asti ja
voi vaikuttaa terveyteen aikuisuudessa.
Kuva: Pixabay |
Kartoitimme (Nyman ym. 2018) nuorten minäpystyvyyden ilmentymistä kaverisuhteissa sekä sitä edistäviä ja estäviä tekijöitä pyytämällä 7.-9.-luokkalaisia nuoria vastaamaan avoimiin kyselylomakkeisiin. Nuorten (n=155) vastausten perusteella heidän minäpystyvyytensä kavereiden keskuudessa näyttäytyi dynaamisena prosessina, joka tapahtui sisäisen keskustelun kautta. Sisäinen keskustelu koostui viidestä teemasta, joilla nuoret kuvailivat minäpystyvyytensä ilmentymistä kavereiden keskuudessa. Teemat olivat minäkäsitys, sosiaalinen ilmapiiri, aiotun toiminnan seurausten arviointi sekä kognitiiviset ja emotionaaliset perustelut.
Seurausten arviointi tarkoitti nuorten kuvauksissa sitä, miten nuori ymmärsi seuraukset ja kenen tarpeista hän katsoi asiaa. Nuoret esimerkiksi kuvasivat haluavansa välttää hankaluuksia ja se, kenen tarpeista nuori katsoi asiaa, vaikutti siihen, miten hän näki toiminnan seuraukset. Nuoren kognitiiviset ja emotionaaliset perustelut tarkoittivat sitä, että nuoren minäpystyvyyteen vaikutti muiden tekijöiden ohella toimintaan liittyvä rationaalisuus ja erilaiset emotionaaliset ja fyysiset tunteet (esimerkiksi pelko tai väsymys).
Kirjoittajan
tiedot:
Johanna Nyman
terveydenhoitaja,
TtM
Turun
yliopisto, hoitotieteen laitos
s-posti:
johanna.e.nyman(at)utu.fi
Lähteet:
Aaltonen M & Vauramo E. 2016. Sote ja Suomi 2040.
Kohti taloudellisesti, sosiaalisesti ja moraalisesti kestävää Suomea. Kuntaliiton verkkojulkaisu. Kuntaliitto,
Helsinki.
Bandura A. 2004. Health
Promotion by Social Cognitive Means. Health Education & Behavior 31(2),
143–164.
Bandura A. 2006. Adolescent
development from an agentic perspective. Teoksessa: Pajares F & Urdan T
(Toim.). Self-efficacy beliefs of adolescents, 1–44. IAP - Information Age
Publishing, Greenwich, CT.
Nyman J, Parisod H, Axelin A
& Salanterä S. 2018. Finnish adolescents’ self-efficacy in peer
interactions: a critical incident study. Health Promotion International,
day048, https://doi.org/10.1093/heapro/day048.
Peters LWH, Wiefferink CH, Hoekstra F, Buijs GF, ten Dam GTM &
Paulussen TGWM. 2009. A review of similarities between domain-specific
determinants of four health behaviors among adolescents. Health Education
Research 24(2), 198–223.
Schunk DH & Meece JL.
2006. Self-efficacy development in adolescences. Teoksessa: Pajares F &
Urdan T (Toim.). Self-efficacy beliefs of adolescents, 71–96. IAP - Information
Age Publishing, Greenwich, CT.
Schwarzer R & Luszczynska
A. 2008. How to Overcome Health-Compromising Behaviors. The Health Action
Process Approach. European Psychologist 13(2), 141–151.
STM. 2011. Sosiaalisesti
kestävä Suomi 2020. Sosiaali- ja terveyspolitiikan strategia. Sosiaali- ja
terveysministeriö, Helsinki.
Viner R & Macfarlane A.
2005. ABC of adolescence: Health promotion. Clinical review. BMJ 330, 527–529.
Asiasanat:
lapset ja nuoret, terveyden edistäminen, minäpystyvyys
Terveyden edistäminen on tärkeää. Tuo nuorten päihteidenkäyttö on tuntunut yleistyvän myös täällä meidän suunnalla. Kouluissa varmasti pidetään hyvin huolta siitä, että näistä nykyään keskustellaan. Kuitenkin esimerkiksi ystävälläni on ammattilainen etsinnässä, joka voisi hänen lastaan asiassa auttaa ja jolla olisi kokemusta nuorten päihdetyöstä. https://muutosmatkaoy.fi/avopalvelut/paihdetyo
VastaaPoista