Minäpystyvyyden on arvioitu vaikuttavan keskeisesti
terveyskäyttäytymiseen. Esimerkiksi lapsilla ja nuorilla se vaikuttaa
päihteiden käyttöön, tupakointiin, ruokatottumuksiin, seksuaalikäyttäytymiseen,
fyysiseen aktiivisuuteen ja mielenterveyteen (Peters ym. 2009). Tästä
huolimatta minäpystyvyyden käsite voi tuntua hankalalta ymmärtää. Hämmennystä
saattaa aiheuttaa esimerkiksi se, että minäpystyvyydellä voi olla eri
yleisyyden tasoja. Suppeinta tasoa edustaa tiettyyn tehtävään liittyvä
minäpystyvyys (task-specific self-efficacy), esimerkiksi alkoholista
kieltäytymiseen liittyvä minäpystyvyys (drinking refusal self-efficacy). Hieman
yleisempää tasoa kuvaa tiettyyn elämänalueeseen liittyvä minäpystyvyys
(domain-specific self-efficacy), esimerkiksi työhön liittyvä minäpystyvyys
(occupational self-efficacy). Yleisintä minäpystyvyyden tasoa edustaa yleinen
minäpystyvyys (general self-efficacy), joka on melko vakaa ja kuvaa yksilön minäpystyvyyttä
laajemmin eri tilanteissa. (ks. esim. Życińska ym. 2012.)
Minäpystyvyys ei ole uusi käsite. Amerikankanadalainen psykologi
Albert Bandura määritteli minäpystyvyyden jo vuonna 1977 sosiaalis-kognitiivisessa
teoriassa (Social Cognitive Theory). Hän määritteli minäpystyvyyden yksilön
uskona tai luottamuksena siihen, että hän onnistuu toimimaan tai käyttäytymään
tietyllä tavalla ja selviytymään tilannekohtaisista haasteista. (ks. Bandura
1977.) Banduran (2004) mukaan minäpystyvyys vaikuttaa siihen, mitä yksilö
päättää tehdä, miten motivoitunut hän on sekä miten hän
onnistuu ylläpitämään tiettyä käyttäytymistä ja välttämään negatiivisia
ajatuksia. Tästä huolimatta käyttäytymiseen, esimerkiksi terveyskäyttäytymiseen,
vaikuttaa minäpystyvyyden lisäksi myös muut tekijät. Terveyskäyttäytymiseen
vaikuttaa koetun minäpystyvyyden lisäksi esimerkiksi terveteen liittyvät
tavoitteet ja suunnitelmat niiden saavuttamiseksi sekä koetut
terveyskäyttäytymistä edistävät tai estävät tekijät. Terveyskäyttäytymisessä
minäpystyvyys on kuitenkin keskeisimmässä roolissa, koska se vaikuttaa
terveyskäyttäytymiseen sekä suoraan että epäsuorasti vaikuttamalla muihin
terveyskäyttäytymiseen vaikuttaviin tekijöihin, kuten tavoitteisiin. (Bandura
2004.)
Minäpystyvyyttä voidaan tukea sitä määrittävien tekijöiden kautta,
joita ovat aikaisemmat kokemukset, sosiaalinen vertailu, sosiaalisen ympäristön
antama palaute sekä tunteet ja tuntemukset. Ne antavat yksilölle tietoa omien
kykyjen ja pystyvyyden arvioimiseksi. Aikaisemmat kokemukset tarkoittavat omia
kokemuksia ja käsitystä itsestään (”tämä on helppo juttu, onnistuin myös
viimeksi”). (Bandura 1997.) Banduran (1977) mukaan erityisesti aikaisemmat
kokemukset vaikuttavat minäpystyvyyteen, jolloin onnistumisen kokemukset
vahvistavat ja epäonnistumiset heikentävät minäpystyvyyttä. Sosiaalinen
vertailu käsittää mallioppimisen ja omien kykyjen vertailun muiden suorituksiin
(”jos hän pystyy, miksen minäkin pystyisi”). Sosiaalisen ympäristön antama
palaute tarkoittaa muiden antamaa kannustusta ja osoittamaa luottamusta toisen
kykyihin (”kyllä sinä pystyt siihen”). Tunteet ja tuntemukset kuvaavat
emotionaalisia tunteita ja fysiologisia tuntemuksia, esimerkiksi väsymys,
pelko, kipu tai mieliala (”olen hyvällä mielellä, ja pystyn mihin vain”). (Bandura
1997.) Näitä minäpystyvyyttä määrittäviä tekijöitä tukemalla – muun muassa tarjoamalla
onnistumisen kokemuksia, vertaiskokemuksia sekä sosiaalista tukea ja
positiivista palautetta – voidaan vahvistaa yksilön minäpystyvyyttä. Tästä voi
olla hyötyä esimerkiksi terveyden edistämisessä, kun pyritään vahvistamaan
yksilön uskoa ja luottamusta siihen, että hän pystyy ylläpitämään terveellisiä
ja välttämään haitallisia elintapoja sekä tarvittaessa muuttamaan elintapojaan.
Kirjoittaja:
Johanna Nyman
th/sh, TtM, tohtorikoulutettava
Turun yliopisto, Hoitotieteen laitos
johanna.e.nyman(at)utu.fi
Lähteet:
- Bandura
A. 1977. Self-efficacy: Toward a Unifying Theory of Behavioral Change.
Psychological Review 84, 191–215.
- Bandura
A. 1997. Self-Efficacy: The Exercise of Control. W.H. Freeman and Company, New
York, NY.
- Bandura
A. 2004. Health Promotion by Social Cognitive Means. Health Education &
Behavior 31, 143–164.
- Peters
LWH, Wiefferink CH, Hoekstra F, Buijs GJ, Ten Dam GTM, Paulussen TGWM. 2009. A
review of similarities between domain-specific determinants of four health
behaviors among adolescents. Health Education Research 24(2), 198–223.
- Życińska
J, Kuciej A & Syska-Sumińska J. 2012. The relationship between general and
specific self-efficacy during the decision-making process considering treatment.
Polish Psychological Bulletin 43(4), 278–287.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.