Maailmanlaajuisesti tarkastellen
lähes viidennes lapsista ja nuorista kokee mielenterveysongelmia. Puolet mielenterveyden
häiriöistä alkavat ennen 14 ikävuotta ja ovat yleisempiä köyhissä kehittyvissä
maissa, joissa terveyden edistämiselle ja tutkimustyölle tärkeät
yhteiskunnalliset rakenteet ovat usein heikkoja. YK:n jäsenmaat ovat
nostaneetkin mielenterveyshäiriöt keskeiseksi haasteeksi kestävän kehityksen
turvaamiseksi (Agenda 2030).
Kestävä ja toimiva tutkimus- ja kehitystyö, tai
niiden puute heijastuvat myös väestön hyvinvointiin yhteiskunnassa. Esimerkiksi
eteläisessä Afrikassa erityishaasteena on, ettei riittäviä resursseja uusien
innovaatioiden ja tutkimustulosten levittämiseksi ja jalkauttamiseksi juurikaan ole. Köyhyyden rinnalla julkisen sektorin palvelujen kuormitus, asenteet,
perinteisiin traditioihin nojautuvat uskomukset ja rajoittunut tieteellinen
tutkimustyö kohdistuvat suoraan lasten ja nuorten hyvinvointiin. Kuitenkaan
paraskaan organisaatio ei itsestään toimi ilman osaavia toimijoita. Lasten ja
nuorten mielenterveyden tukemisessa tutkimus-ja kehittämistyötä tulisi näin kohdentaa
erityisesti lasten parissa työskentelevien perusterveydenhuollon henkilöstön
sekä opettajien kouluttamiseen palvelurakenteiden vahvistamiseksi.
Rajoitetut
terveydenhuollon kehittämisen resurssit pakottavat etsimään kustannustehokkaita
uusia ratkaisuja erityisesti terveysteknologian innovaatioista (Brooks et al.
2011). Pelkästään uusien teknologisten sovelluksien kehittäminen ei itsessään
ole kuitenkaan riittävää. Kehittämistoimintaa pitää myös pystyä arvioimaan,
ammattilaisia kouluttamaan sekä toimintamalleja jalkauttamaan, ja taas osaamista
arvioimaan. Esimerkkinä suomalaisen terveystieteellisen osaamisen
jalkauttamisesta ja terveysteknologian kehittämisestä kehitysmaihin on Turun
ammattikorkeakoulun johtama moniammatillinen kehittämishanke ”MEGA ─ Building capacity by implementing mobille
intervention in SADC countries” (rahoitusnumero:
585827-EPP-1-2017-1-FI-EPPKA2-CBHE-JP). MEGA edistää korkeakoulutuksen
modernisaatioita Etelä-Afrikassa ja Sambiassa sekä kehittää mobiilisovelluksen
lasten ja nuorten mielenterveyden häiriöiden seulomiseksi. Kouluttamalla
perusterveydenhuollon henkilöstöä tunnistamaan lasten ja nuorten mielenterveyshäiriöitä,
kuten masennusta, itsetuhoisuutta ja päihteiden käyttöä mobiiliteknologiaan
perustuvan intervention avulla, pyritään lasten ja nuorten hoitoon pääsyä ja
mielenterveyspalvelujen kuormittavuutta helpottamaan kustannustehokkaasti. MEGA
on osa Euroopan Unionin Erasmus+ rahoitusta.
MEGA-hankkeessa
perusterveydenhuollon henkilöstön mielenterveyden alueen osaamistarpeita
arviointiin validoidulla mittarilla (Korhonen et al. 2019). Tämän pohjalta
kehitettiin kansainväliseen luokitukseen perustuva mobiilisovellus lasten ja
nuorten mielenterveyshäiriöiden seulomiseksi. Koulutusmateriaalit kehitettiin
yhdessä paikallisten korkeakoulujen kanssa, joiden opettajat jalkautuivat
perusterveydenhuoltoon edelleen kouluttamaan perusterveydenhuollon henkilöstöä.
Hankkeessa on keskitytty erityisesti kulttuuristen erojen ja tapojen huomioiseen
tekemällä tiivisti yhteistyötä myös paikallisten viranomaisten ja sidosryhmien
kanssa. Kulttuurisen kontekstin huomioiden on tärkeää, sillä uutta tietoa tai
tapaa harvoin omaksutaan sellaisenaan, vaan oppija pyrkii sisällyttämään uuden
mallin osaksi aiempaa kokemusta ja arvojaan. Yhtenä MEGA-hankkeen tuloksena on
noussut esille terveydenhuollon henkilöstön vahva halu kouluttautumiseen ja
vastuunottamiseen kestävästä kehityksestä. Kuitenkin edelleen erityisesti
mielenterveyteen liittyvät asenteet, leimaantuminen, väärä tieto ja uskomukset
vaikuttavat nousevan pintaan, aivan kuten meillä Suomessa. Tämä tuo
erityishaasteensa mielenterveysalan tutkimukselle.
Käsitykset mielenterveydestä ovat myös yhteydessä
yksilön omaan menestykseen yhteiskunnassa. WHO:n (2013) mukaan hyvä terveyden
lukutaito heijastaa erityisesti taloudellista menestystä ja yksilön
osallisuutta yhteiskunnassa. Toisaalta, mitä huonompia ovat terveys ja sen
myötä kasvaneet terveyspalvelujen tarpeet, sitä huonompaa näyttäisi terveyden
lukutaito olevan (Sørensen et al. 2019). Tämän takia myös MEGA hankkeessa
selvitetään hoitajien mielenterveyden lukutaitoon liittyvää osaamista, sillä
heidän osaaminen heijastuu lasten kehityksen turvaamiseen. Vaikka kehitysmaiden
ongelmat tuntuvat usein kaukaisille, on viime vuoden osoittaneet, että huonosti
voivien nuorten asema kehitysmaissa näkyy vääjäämättä myös Euroopassa ja sen taloudessa.
Lisää tietoa MEGA -hankkeesta:
Joonas Korhonen joonas.korhonen@turkuamk.fi
Mari Lahti mari.lahti@turkuamk.fi
MEGA-hanke: mega.turkuamk.fi
Kirjoittajat:
Lehtori Joonas Korhonen, TtM, tohtoriopiskelija, Sh (AMK), Turun
ammattikorkeakoulu, Terveys- ja hyvinvointi; Turun yliopisto, Hoitotieteen
laitos
Yliopettaja Heikki Ellilä, FT, Turun ammattikorkeakoulu, Terveys- ja
hyvinvointi
Yliopettaja Mari Lahti, TtT, Post Doc, Turun ammattikorkeakoulu,
Terveys- ja hyvinvointi; Turun yliopisto, Hoitotieteen laitos
Lisää aiheesta:
- Brooks, H., Pilgrim, D., & Rogers, A. (2011). Innovation in mental health services: what are the key components of success?. Implementation science : IS, 6, 120. https://doi.org/10.1186/1748-5908-6-120
- Furnham, A., & Swami, V. (2018). Mental health literacy: A review of what it is and why it matters. International Perspectives in Psychology: Research, Practice, Consultation, 7(4), 240-257.
- Ganasen, K.A., Parker, S., Hugo, C.J., Stein, D.J., Emsley, R.A. & Seedat, S. 2008, "Mental health literacy: focus on developing countries", African journal of psychiatry, vol. 11, no. 1, pp. 23-28.
- Harvey, G. & Kitson, A. 2016, "PARIHS revisited: from heuristic to integrated framework for the successful implementation of knowledge into practice", Implementation science : IS, vol. 11, pp. 33-016-0398-2.
- Jack, H., Wagner, R. G., Petersen, I., Thom, R., Newton, C. R., Stein, A., Kahn, K., Tollman, S., & Hofman, K. J. (2014). Closing the mental health treatment gap in South Africa: a review of costs and cost-effectiveness. Global health action, 7, 23431. https://doi.org/10.3402/gha.v7.23431
- Kutcher S, Perkins K, Gilberds H, Udedi M, Ubuguyu O, Njau T, Chapota R and Hashish M (2019) Creating Evidence-Based Youth Mental Health Policy in Sub-Saharan Africa: A Description of the Integrated Approach to Addressing the Issue of Youth Depression in Malawi and Tanzania. Front. Psychiatry 10:542. doi: 10.3389/fpsyt.2019.00542
- Korhonen, J., Axelin, A., Grobler, G., & Lahti, M. (2019). Content validation of Mental Health Literacy Scale (MHLS) for primary health care workers in South Africa and Zambia ─ a heterogeneous expert panel method. Global health action, 12(1), 1668215. https://doi.org/10.1080/16549716.2019.1668215
- Lahti M, Groen G, Mwape L, et al. Design and Development Process of a Youth Depression Screening m-Health Application for Primary Health Care Workers in South Africa and Zambia: An Overview of the MEGA Project. Issues in Mental Health Nursing. 2019; 21: 1-7
- Sørensen et al. 2019.Health literacy in Europe: comparative results of the European health literacy survey (HLS-EU)
- WHO 2013. Health Literacy. The Solid Facts. edit: Kickbuscg I, Pelikan J, Apfel F & Tsouros A.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.