Kahden kirjallisuuskatsauksen mukaan pelejä on tutkittu lasten ja nuorten terveyden edistämisen näkökulmasta sekä fyysisen aktiivisuuden edistämisessä että terveelliseen ravitsemukseen ja päihteettömyyteen tähtäävän ja astman ja diabeteksen hoitoon liittyvän ohjauksen välineenä. Kirjallisuuskatsausten tulosten perusteella peleillä on saatu aikaan positiivisia muutoksia lasten ravitsemustottumuksissa muun muassa kasvisten ja hedelmien käytön lisääntymisen osalta. Lisäksi nuorten fyysisen aktiivisuuden todettiin lisääntyvän interaktiivisen tanssipelin avulla. Ohjauksellisten päihteiden käytön ehkäisyyn liittyneiden pelien myötä nuorten tiedot lisääntyivät päihteiden haitoista ja asenteet muuttuivat negatiivisimmiksi päihteitä kohtaan. Lisäksi myös nuorten astman ja diabeteksen omahoitoon liittyvien taitojen todettiin kehittyvän ja samalla myös kyseisiin sairauksiin liittyvien päivystyskäyntien vähentyvän astma- ja diabetespelien pelaamisen jälkeen. Myös spirometria sujui paremmin ohjauksellista peliä käyttäneillä nuorilla verrattuna kontrolliryhmään.
Nyt tarkastellut kirjallisuuskatsaukset olivat poikkileikkaus toteutettuun tutkimukseen ja toivat esille esimerkkejä pelien mahdollisuuksista lasten ja nuorten terveyden edistämisessä. Kiinnostus terveyden edistämiseen tähtääviä pelejä kohtaan on selvästi lisääntymässä ja näitä koskevien tutkimusjulkaisujen määrä on myös kasvussa. Ainakin alustavaa näyttöä pelien vaikuttavuudesta alkaa kuitenkin jo olla, kuten nyt tarkastellut kirjallisuuskatsaukset osoittavat. Oltaisiinko siis valmiita kokeilemaan jotakin uutta ja testaamaan pelien mahdollisuuksia myös käytännössä?
Heidi Parisod
terveydenhoitaja, TtK, terveystieteiden maisteri- ja tohtoriopiskelija
Turun yliopisto, hoitotieteen laitos
s-posti: hemapar(at)utu.fi
ResearchGate: http://www.researchgate.net/profile/Heidi_Parisod/
LinkedIn: http://fi.linkedin.com/pub/heidi-parisod/94/368/a72/
Hietfje K, Edelman J, Camenga DR & Fiellin LE. 2013. Electronic
Media-Based Health Interventions for Behavior Change in Youth: A Systematic
Review. JAMA Pediatrics 167(6), 574–580.
Rodriguez DM, Teesson M & Newton NC. 2014. A systematic review of computerised serious educational games about alcohol and other drugs for adolescents. Drug and Alcohol Review 33, 129–135.
Hei Heidi, kiitos tästä mielenkiintoisesta jutusta! Jäin miettimään minkä ikäisillä lapsilla ja nuorilla esimerkiksi nämä ravitsemusmuutokset tai liikunnan lisääntyminen pelien avustuksella oli osoitettu. Tällä alueella saattaa olla loputtomat mahdollisuudet, mutta haasteena on varmaan luoda sekä koukuttava (muttei liikaa!!) sekä terveyttä edistävä peli.
VastaaPoistaKiitos Hannakaisa kommentistasi! Hyvä huomio tuo ikäkysymys. Tutkimuksissa havaitut ravitsemukseen liittyvät muutokset todettiin 7-12 -vuotiailla ja fyysisen aktiivisuuden lisääntyminen 9-11 -vuotiailla lapsilla pelin pelaamisen jälkeen. Päihteisiin liittyviä pelejä taas oli tutkittu lähinnä 10-14 -vuotialla, mutta mukana katsauksessa oli myös yksi tutkimus, jossa tutkittavat olivat 11-18 -vuotiaita. Nämä päihteisiin liittyvät pelit tarkastelivat päihteiden ehkäisyä pääosin huumeiden ja alkoholin käytön ehkäisyn näkökulmasta, yhdessä tutkimuksessa tarkastelunäkökulmana oli huumeiden ja alkoholin ehkäisyn lisäksi myös tupakoinnin ehkäisy.
VastaaPoistaOlen samaa mieltä, että pelien mahdollisuuksia tulisi tarkastella jatkossa vielä lisää. Niissä saattaa piillä vielä hyödyntämätöntä potentiaalia.
Pokemon Go uranuurtajana?
VastaaPoistaOlen samaa mieltä Aleksei, vaikkakin huomasin kommenttisi hieman viiveellä... :) Pokemon Go tosiaankin toi hienosti esille sen, millainen voima peleillä on mm. ihmisten terveyskäyttäytymiseen vaikuttamiseen hauskanpidon sivutuotteena!
VastaaPoista