Nuorten, vastavalmistuneiden sairaanhoitajien
työhyvinvointi ja ammatissa pysyminen ovat olleet jälleen uutisaiheena. Tammikuussa
julkaistiin Sairaanhoitajaliiton
työolobarometri 2014, jossa vastaajia oli yhteensä 2463. Yhtenä barometrin
keskeisistä tuloksista oli se, että nuorten (26–35 -vuotiaiden) sairaanhoitajien
ikäkohortti suhtautuu kaikkein kriittisimmin työolosuhteisiin ja johtamiseen.
Nuorten sairaanhoitajien työhyvinvoinnista ja
ammattipätevyydestä on myös tuoretta tutkimustietoa. Helsingin ja Uudenmaan
sairaanhoitopiirin (HUS) sekä Turun yliopiston yhteisessä hankkeessa (Newly
Educated Workers, NEW)* toteutettiin kyselytutkimus, jossa vastavalmistuneita
sairaanhoitajia seurattiin kolmena peräkkäisenä vuotena. Vastaajat
työskentelivät erilaisissa sosiaali- ja terveydenhuollon yksiköissä eri
puolilla Suomea. Myös valmistumisvaiheessa olevia sairaanhoitajaopiskelijoita
tutkittiin hankkeessa Kajander-Unkurin (2015) väitöstutkimuksessa.
Tuloksista muodostuu melko positiivinen
kuva nuorten sairaanhoitajien näkemyksistä. Valmistumassa olevat (Kajander-Unkuri
et al. 2014) ja vastavalmistuneet (Meretoja et al. 2015) arvioivat
ammattipätevyytensä hyväksi. He ovat sitoutuneet ammattiinsa ja vain 14
prosenttia (n = 317) harkitsi lähtevänsä ammatistaan (Numminen et al. 2015). Toisaalta
huolestuttavana voidaan pitää sitä, että joka viides (21 %) valmistumassa
olevista sairaanhoitajaopiskelijoista harkitsi ammatista lähtemistä
(Kajander-Unkuri 2015). Ne sairaanhoitajat, jotka kokivat itsensä
valtaistuneiksi (empowered), kokivat
myös ammattipätevyytensä paremmaksi verrattuna vähemmän valtaistuneisiin
kollegoihin. Ammattipätevyytensä paremmaksi kokevat hoitajat arvioivat
työhyvinvointiin liittyvät tekijät myönteisemmin.
No mikä siellä työelämässä sitten nuorten
mielestä mättää? Sairaanhoitajaliiton työolobarometrin mukaan nuoret
sairaanhoitajat olivat osin tyytymättömiä perehdytykseen ja esimiestyöhön.
Asteikolla 1-10 he antoivat perehdytykselle arvosanan 5.4. Barometrin tulosten
mukaan nuoret kokivat muita ikäluokkia negatiivisemmin myös sairaanhoitajien
työn arvostuksen. NEW-hankkeessa puolestaan heikoimmat arvioinnit liittyivät henkilökunnan ja resurssien
riittävyyteen. Myös tämän tutkimushankkeen johtopäätöksissä nostettiin
esille perehdytyksen merkitys vastavalmistuneen työhyvinvoinnin ja ammattipätevyyden
turvaamisessa.
Perehdytyksen
hyödyt vastavalmistuneille ovat kiistattomat; se luo perustan elinikäiselle
oppimiselle ja lisää potilasturvallisuutta sekä työhyvinvointia (Park et al.
2008, Rush et al. 2013a,b). Perehdytyksen tulee kuitenkin olla riittävän
pitkäkestoinen. Tutkimuksissa
parhaimmat tulokset on saatu perehdytysohjelmista, joissa perehdyttäjä ja
perehtyjä työskentelevät yhdessä vähintään kolmesta kuuteen kuukauteen (Salt et
al. 2008).
Perehdytyksen ensivaiheessa perehtyjä
työskentelee ohjatusti ja vähitellen työn itsenäisyyttä lisätään. Perehdytystä
tulisi tästä ensimmäisestä vaiheesta jatkaa vielä sosiaalisena tukena jopa
kahden ensimmäisen työskentelyvuoden ajan. Tällaista ’sosiaalista perehdytystukea’
voi olla esimerkiksi mentorointi. Mentorointi on todettu tuoreessa
kirjallisuuskatsauksessa suositeltavana keinona lisätä vastavalmistuneen
työhyvinvointia ja työssä pysymistä (Chen & Lou 2014). Tiukkojen
taloudellisten resurssien aikana perehdytys tulisikin nähdä investointina
potilasturvallisuuteen ja työhyvinvointiin, josta ei säästöjen vuoksi saisi tinkiä.
Vastavalmistuneet sairaanhoitajat
haastavat hoitotyön esimiehet. Nuorten ikäkohortti toivoo palautetta
esimiehiltään ja kaipaa sosiaalista tukea (Hutchinson et al. 2012, Flinkman
2014). Toisaalta tämän ikäryhmän johtaminen on hyvin palkitsevaa. Vuoden
osastonhoitajaksi valittu, Töölön sairaalassa toimiva osastonhoitaja Petra
Ylikukkonen kertoi tuoreessa haastattelussa seuraavasti:”Paras palkinto minulle esimiehenä on
työntekijä, joka kolmen vuoden kuluttua osaa hommansa, on siihen sitoutunut ja
myös jaksaa työssään paremmin. Nuoria pitää myös kuunnella ja antaa heille
vastuuta. Heillä on hienoja ideoita, joita pitää voida toteuttaa.”
(sairaanhoitajat.fi 24.2.2015). Kun vastavalmistunut otetaan organisaatiossa hyvin
vastaan ja perehdytetään, siitä hyötyvät niin potilas, nuori ja esimieskin –
tähän toivoisin meillä olevan sote-muutosten aikana varaa.
Mervi Flinkman, sh , TtT
Työvoimapoliittinen asiantuntija, Tehy ry
Post doc -tutkija, Turun yliopisto, Hoitotieteen laitos
*NEW-tutkimushanke: Turun yliopiston
ja HUSin yhteishanke, jota on rahoittanut Työsuojelurahasto. Tehy ja Suomen
sairaanhoitajaliitto ovat toimineet hankkeen yhteistyökumppaneina. Tutkimushankkeen
vastuullisena johtajana toimii kehittämispäällikkö, dosentti Riitta Meretoja. Tutkimuksessa
tuotettiin tietoa sairaanhoitajien ammattipätevyyden kehittymisestä ja siihen
yhteydessä olevista työhyvinvointitekijöistä uran alkuvaiheessa. Lisätietoja: http://www.hus.fi/tutkijalle/tutkimushankkeet/koulutuksesta%20ty%C3%B6el%C3%A4m%C3%A4%C3%A4n/Sivut/default.aspx
Lähteet
2014.
The effectiveness and application of mentorship
programmes for recently registered nurses: a systematic review. Journal of Nursing Management 22(4), 433–442.
Flinkman M. 2014. Young registered nurses’ intent to
leave the profession in Finland – a mixed-method study. Annales Universitatis
Turkuensis D 1107. http://www.doria.fi/handle/10024/95711
Hutchinson D., Brown J. & Longworth K. (2012) Attracting and
maintaining the Y Generation in nursing: a literature review. Journal of Nursing Management
20 (4), 444–450.
Kajander-Unkuri S, Meretoja R, Katajisto J,
Saarikoski M, Salminen L, Suhonen R, Leino-Kilpi H. 2014. Self-assessed level of competence of graduating nursing students and
factors related to it. Nurse Education Today 34 (5) 795–801.
Kajander-Unkuri
S. 2015. Nurse Competence of Graduating Nursing Students. Annales
Universitatis Turkuensis D 1158.
Meretoja R, Numminen O, Iso-Aho H, Leino-Kilpi H.
2015. Nurse competence between three generational
nurse cohorts: a cross-sectional study. International Journal of Nursing
Practice.
Numminen O, Ruoppa E,
Hupli M, Leino-Kilpi H, Isoaho H, Meretoja R. 2015. Practice environment, and
its association with professional competence and work-related factors:
perception of newly graduated nurses (NGN). Journal of Nursing Management.
Park M. & Jones C.B. (2010) A retention strategy for newly graduated
nurses: an integrative review of orientation programs. Journal for Nurses in Staff Development 26 (4), 142–149.
Salt J.,
Cummings G.G. & Profetto-McGrath J. (2008) Increasing retention of new
graduate nurses. A Systematic Review of Interventions by Healthcare
Organizations. Journal of Nursing
Administration 38 (6), 287–296.
Rush K.L, Adamack M,
Gordon J, Janke R, Ghement I.R. 2013a. Orientation and transition
programme component predictors of new graduate workplace integration. Journal
of Nursing Management. doi:
10.1111/jonm.12106
Rush K.L, Adamack M, Gordon J, Lilly M, Janke
R. 2013b. Best practices of
formal new graduate nurse transition programs: An integrative review 50(3),
345–356.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.