Mistä menetelmässä
on kyse?
Tutkimusmenetelmän valintaa hoitotieteellisessä
tutkimuksessa ohjaa asetelma ja tutkimuskysymykset. Oikeaa menetelmää käyttäen
on mahdollista saada paras ja luotettavin tieto tutkimusongelmasta.
Ääneenajattelun menetelmää käytetään tutkimuksissa, jotka liittyvät jonkin
tietyn ongelman ratkaisemiseksi tai halutaan saada tietoa tutkittavan henkilön
ajatteluprosessissa (van Someren 1994). Menetelmän juuret ovat
käytettävyystutkimuksen ja kognitiotieteiden alueella. Tässä menetelmässä tutkittavaa
pyydetään ajattelemaan ääneen tiettyä asiaa, joka liittyy ongelman
ratkaisemiseksi. Hänen ei tarvitse perustella
valintojaan, vaan menetelmä kohdistuu nimenomaan toimintaan (van Someren
1994.) Käytettävyystutkimuksessa ääneenajattelun avulla saadulla tiedolla
pyritään parantamaan jonkin tietyn laitteen ominaisuuksia tai toimintaa.
Kognitiotieteissä pyritään vastaamaan tutkittavan ajattelumalleihin tietyn
ongelman ratkaisussa.
Hoitotieteen tutkimuksissa menetelmää on käytetty usein
simuloiduissa tilanteissa, jotka ovat liittyneet tietyn kliiniseen toimintaan
ja muunmuassa erilaisten hoitotilanteiden haasteiden tutkimiseen. Simuloidun
havainnointitilanteen avulla pystytään
poistamaan mahdolliset ylimääräiset häiriötekijät ja havainnointitilanteissa
ovat läsnä vain tutkittava ja havainnoija. Simuloidun menetelmän käyttö vaatii
kuitenkin tutkittavalta resursseja mahdollisesti aineistonkeruuseen työajan
ulkopuolla.
Hoitotilanteet ja
osaston toiminta saattaa äkillisesti muuttua, jolloin simuloidusti
havainnoimalla ei välttämättä saavuteta täsmällistä tietoa tutkimusongelmasta.
Jonkin verran on tutkimusta ääneenajattelun menetelmän käytöstä
aineistonkeruumenetelmänä todellisissa hoitoympäristössä ja osaston
päivittäisen toiminnan johtamisessa (Aitken et al. 2011, Lundgrén-Laine et al.
2010). Kun aineisto kerätään todellisissa tilanteissa on muistettava, ettei tutkimusympäristöön,
kuten osastoon voida vaikuttaa. Tällöin tutkimustilannetta ja tutkittavan oloa
ei voida helpottaa tai määrätitellä ennalta (Fonteyn et al. 1993).
Aineiston keruu ja
sen haasteet tutkijalle ja tutkittavalle
Aineiston keruussa voidaan erotella seuraavat vaiheet:
Tutkittavan ohjeistus, tutkimustilanteen harjoittelu, aineiston keruu eli
havainnonti ja loppuanalyysi. On tärkeää, että tutkittava saa ohjeistuksen sekä
kirjallisesti, että suullisesti.(Ilves 2005.) Tutkimusluvan saatua tulee tutkittavan
kanssa sopia aika, jolloin havainnointi suoritetaan. Havainnointi voi vaihdella
muutamasta tunnista koko työvuoron kestään havainnointiin (Lundgrén-Laine et
al. 2010). Tutkimukseen osallistuminen on aina vapaaehtoista ja sen saa
halutessaan keskeyttää (TENK 2012). Havainnointia tulisi harjoitella
tutkittavan kanssa etukäteen, jotta varsinainen aineistonkeruutilanne olisi
mahdollisimman luonteva.
Pääsääntöisesti ääneenajattelu tallennetaan myöhempää
analysointia varten. Havainnointi
tilanteen tallentaminen on varsin yleistä ja tutkijan kannattaa pitää myös
päiväkirjaa havainnoin aikana. Havainnointia on myös videoitu, mutta tulee
harkita mitä uutta lisäarvoa videointi tuo ääneenajattelun nauhoittamisen ja
päiväkirjamerkintöjen lisäksi (Lundgrén-Laine et al. 2010).
Havainnointi on haasteellinen tutkijalle. Hänen on pystyttävä sopeutumaan osaston sen hetkiseen
tilanteeseen ja toimia mahdollisimman neutraalisti normaalia toimintaa
häiritsemättä.
Havainnoinin aikana tutkijan tulisi seurata varjona tutkittavaa
ja mahdollisimman vähän häiritä tilanteen kulkua. Hänen tulee olla läsnä
tilanteessa. Tutkija ei saa vaikuttaa osaston toimintaan eikä ilmaista
näkemyksiään. Toisaalta on tärkeä, että häne tukee tutkittavaa ja myötäilee
tämän ajatuksia. (Ilves 2005.) Mikäli tutkittava on pitkään hiljaa, voi tutkija
rauhallisesti kysyä ja muistuttaa tutkittavaa taas ajattelemaan ääneen
ajatuksiaan. Tutkittavalta havainnointi vaatii yhteistyötaitoja ja kykyä
ilmaista omaa työtään. Tutkittava kuitenkin viimekädessä päättää itse mitä
ajattelee ääneen.
Kun aineisto on kerätty, se litteroidaan eli kirjoitetaan
auki tekstiksi. Suositellaan, että
aineiston litteroi henkilö, joka tuntee tutkittavan ympäristön.
Tutkimuskysymyksestä riippuen käytetään erityyppistä analyysimenetelmää.
Menetelmän kaikissa vaiheissa tutkimuksen aikana ja sen jälkeen noudatetaan
hyvää tieteellistä käytäntöä. Loppuraportissa käytetään usein alkuperäisiä
viittauksia litteroidusta aineistosta, mutta näissä ei saa olla tunnistettavia
tietoja tutkittavasta. (TENK 2012.)
Ääneenajattelun
menetelmän hyödyt hoitotyölle
Ääneenajattelun menetelmää käyttäen voidaan kehittää
esimerkiksi osaston toimintaan tietojärjestelmiä, joissa on hyödynnetty
loppukäyttäjän tuottamaa tietoa reaaliaikaisesta tiedontarpeesta päätöksenteon
tueksi. Menetelmää käyttäen saadaan osaston toiminnasta ja sen johtamisesta
välitöntä tietoa, jolla pystytään osaston yksittäisiä toimintoja parantamaan.
Aineiston keruun yhteydessä saatta ilmetä asioita, joita ei ennalta käsin olisi
voinnut kuvitella.
Eriikka Siirala, sh, TtM, tohtorikoulutettava
Turun yliopisto
Hoitotieteen laitos
eesiir(at)utu.fi
Lähteet
Aitken L.M., Marshall A., Elliott R. & McKinley S.
(2011) Comparison of 'think aloud' and observation as data collection methods
in the study of decision making regarding sedation in intensive care patients. International Journal of Nursing Studies
48 (3), 318–325.
Fonteyn M.E., Kuipers B. & Grobe S.J. (1993) A description of think
aloud method and protocol analysis. Qualitative Health Research. An
International, Interdisciplinary Journal 3 (4), 430–441.
Lundgrén-Laine H. & Salanterä S.
(2010) Think-aloud technique and protocol analysis in clinical decision-making
research. Qualitative Health Research 20 (4), 565–575.
Ilves M. (2005) Ääneenajattelu. Teoksessa Ovaska, S., Aula, A. &
Majaranta, P. Käytettävyystutkimuksen menetelmät. Tampereen yliopisto,
Tietojenkäsittelytieteiden laitos B-2005-1, 209–222.
van Someren M.W., Barnard Y.F. &
Sandberg J.A.C. (1994) The think aloud
method. A Practical guide to modeling cognitive process. Academic Press. London.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.