”Joskus tuntuu,
etteivät muut ymmärrä, miksi on tärkeää työtä lähteä osastolta nuorten kanssa
esimerkiksi kahvilaan tai johonkin tapahtumaan”, pohtivat sairaanhoitajat Lanen
eli Lastenneurologian
hoitajat ry:n edellisessä tutkimusklubissa,
”mutta tämä artikkeli antoi vahvistusta sille, miksi sitäkin kannattaa tehdä.”
Parhaimmillaan
tieteellinen tutkimus voi antaa uusia ideoita käytännön hoitotyöhön, mutta
erittäin arvokasta on sekin, jos tieteellinen tieto auttaa hoitajia jäsentämään
ja perustelemaan työtään ja vahvistaa hyviä toimintamalleja. Hoitotyössä erityisen
tärkeää on ymmärtää potilaiden näkökulmaa. Lanen tutkimusklubissa käsitelty
katsausartikkeli (Taylor, Gibson & Frank 2008)valotti pitkäaikaissairaiden nuorten
näkökulmaa elämään, sairauteen ja hoitoon.
Niin, miksi lähteä
nuoren kanssa joskus ulos sairaalasta? Taylorin ja kumppaneiden analysoimien tutkimusten
valossa sille löytyy moniakin hyviä syitä. Ensinnäkin se voisi parhaimmillaan
auttaa siinä, mikä on pitkäaikaissairaiden nuorten mielestä kaikista tärkeintä
elämässä: ystävyyssuhteiden löytyminen
ja ylläpitäminen. Tähän liittyen tuli mieleen myös idea, että nuorillehan
voisi ehdottaa omien ystävien kutsumista mukaan retkille. Tai ainakin nuoret
saisivat retkiltä aiheita sometukseen ystävien kanssa, vaikka he olisivat
kaukanakin!
Toiseksi retket voivat
vahvistaa sitä, mikä noiden tutkimusten mukaan myös on nuorten mielestä
erittäin keskeistä elämässä: normaalius
ja elämän jatkuminen. Näihin pitää siis myös hoitajan keskittyä ja tarjota
niihin tukeaan. Sairaalasta ulos lähteminen antaa nuorille kosketuksen siihen
kaivattuun normaaliin elämään ja vahvistaa toivoa siitä, että sairaanakin voi
tehdä normaaleja asioita. Tulevaisuuden suhteenhan
nuoria mietityttävät samat asiat kuin muitakin: kotoa muuttaminen, työllistyminen
ja perheen perustaminen. Nuoruuden kehitystehtävät ovat sairailla nuorilla samat
kuin terveilläkin, joten niissäkin he voivat tarvita tukea.
Tutkimusten mukaan nuorten
voi olla vaikeaa suhtautua sairauden
hoitoon sekä silloin, kun he itse kokevat voivansa hyvin että silloin, kun
hoidot erottavat heidät liiaksi toisista nuorista ja normaalista elämästä. Tutkimuksissa
todettiin liian erilaiseksi itsensä kokemisen saattavan olla jopa syy siihen,
että nuori lopettaa tarvitsemansa hoidot kesken.
Toinen tutkimuksissa
mainittu syy hoitojen lopettamiseen oli nuorten kokemus siitä, ettei terveydenhuollon henkilökunta arvosta
tai ymmärrä heitä. Kaikissa tutkimuksissa tosin nuoret eivät edes maininneet terveydenhuollon
ammattilaisten merkitystä elämässään, mutta niissä missä se mainittiin, se myös
koettiin tuen kannalta tärkeäksi – erityisesti mainittiin hoitajien tuki.
Läheisesti kaikkien nuorten
arkeen kuuluvat aikuiset eli vanhemmat ja opettajat mainittiin useammissa
tutkimuksissa. Opettajiin ja kouluun liittyi
näissä tutkimuksissa aika negatiivisia näkökulmia: nuorilla oli kokemuksia
siitä, että opettajat asettivat sairauden takia nuorelle turhia rajoituksia ja
lisäsivät nuoren erilaisuuden kokemusta.
Vanhempiin nuorten suhde oli
ristiriitainen; joidenkin nuorten mielestä hekin saattoivat olla liian
hallitsevia ja ylisuojelevia, mutta joillekin he saattoivat olla parhaita
liittolaisia sairaudesta ja hoidosta selviämisessä.
Kaikille aikuisille,
niin hoitajille kuin muillekin tutkimuksista välittyi vahva viesti:
Tärkeintä
nuorille on, että keskitymme nuoreen ihmisenä,
emme
hänen sairauteensa.
Kirjoittajan tiedot:
Johanna Olli
Sairaanhoitaja, TtM, tohtorikoulutettava
Turun yliopisto, hoitotieteen laitos
Puheenjohtaja, Lastenneurologian hoitajat ry
Sairaanhoitaja, TtM, tohtorikoulutettava
Turun yliopisto, hoitotieteen laitos
Puheenjohtaja, Lastenneurologian hoitajat ry
s-posti:pj.lane.ry(at)gmail.com
Twitter (suomeksi)
Twitter (englanniksi)
Oma blogi lapsista, lastenneurologisesta hoitotyöstä ja sen tutkimisesta.
Yhteisblogi
lapsinäkökulmaisesta tutkimuksesta Twitter (suomeksi)
Twitter (englanniksi)
Oma blogi lapsista, lastenneurologisesta hoitotyöstä ja sen tutkimisesta.
ResearchGate
Lähteet:
Taylor, R.M., Gibson, F. & Franck, L. 2008. The experience of living with a chronic illness during adolescence: a critical review of the literature. Journal of Clinical Nursing 17, 3083-3091.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.