Tämän päivän Terveyttä tieteestä-blogissa
puhutaan blogeista. Blogi -sanan alkuperä on sanassa weblog eli ‘World Wide
Web’+ log ja se tarkoittaa säännöllistä kirjoitusten julkaisua blogin aiheesta internetissä.
(Oxford University Press 2016.) Blogeja on nykyään monenlaisia ja moneen eri
tarkoitukseen. Osa kirjoittaa blogia omaksi ilokseen päiväkirjan tavoin ja osalle
bloggaaminen voi olla markkinoinnin tai tiedotuksen kanava, tai jopa merkittävä
tulonlähde. Suosittuja blogiaiheita ovat esimerkiksi sisustus, ruoka, matkailu,
terveys, liikunta ja perhe. Tosin nykyään melkein aiheesta kun aiheesta löytyy
blogi.
Terveyttä tieteestä -blogin tarkoituksena
on pohtia miten tutkittua tietoa voidaan hyödyntää ihmisten terveyden ja hyvinvoinnin
edistämisessä. Painopiste on hoito- ja terveystieteellinen ja tieteellisen
tiedon soveltaminen käytäntöön. Blogeilla voi terveysalalla olla paljon
muitakin käyttötarkoituksia.
Terveysalan opettajakoulutuksessa
blogeja voidaan käyttää oppimispäiväkirjan tavoin oppimisen tukena. Niiden
avulla voidaan tukea opiskelijoiden vuorovaikutusta osana opetusta ajasta ja
paikasta riippumatta. Blogien käyttö terveysalan opetuksessa on lisääntynyt,
mutta tutkimusta blogien käytöstä opetusmenetelmänä terveysalan opettajankoulutuksessa
on vielä vähän.
Tuoreen tutkimuksen mukaan terveysalan
opettajaopiskelijat saivat blogien avulla vertaistukea ja kannustivat toisiaan
opinnoissa. Lisäksi opintojaksoon sisältyneet blogikirjoitukset sisälsivät
reflektiota ja kriittistä ajattelua opintojakson sisällöistä. Opiskelijat myös
jakoivat kokemuksiaan, tunteitaan ja odotuksiaan blogikirjoituksissa ja kommentoidessaan
toisten opiskelijoiden blogeja. Osa opiskelijoista kirjoitti opintojaksosta yleisesti
ja raportoi muuttuneita käsityksiään opetetusta aiheesta.
Tutkimuksen mukaan opiskelijat innostuivat blogikirjoituksesta eri tavoilla.
Osalle opiskelijoista bloggaaminen oli luontainen tapa ilmaista itseään ja analysoida
oppimaansa. Osa opiskelijoista kirjoitti pinnallisemmin ja raportoi enemmänkin
opintojakson sisältöjä kuin reflektoi oppimaansa.
Tutkittua tietoa blogien käytöstä terveysalan opettajakoulutuksessa on
vielä niukasti, mutta johtopäätöksenä voidaan kuitenkin todeta, että blogit
luovat potentiaalisen ja vuorovaikutteisen oppimisympäristön osana opintojaksoa
terveysalan opettajankoulutuksessa. Blogien avulla opiskelijat jakoivat
positiivisia ja negatiivisia tunteita ja kokemuksia ja kannustivat toisiaan. Lisäksi blogit toimivat reflektion ja kriittisen ajattelun alustana opetetuista
aiheista. Bloggaaminen
osana opintoja ei kuitenkaan ole yhtä mielekästä kaikille. Blogien käyttö
opetuksessa sopii erityisesti kirjallisesti mielellään itseään ilmaiseville
opiskelijoille. Bloggaamisen hyöty verrattuna tavanomaiseen käsin
kirjoitettuun oppimispäiväkirjaan on sen online-ympäristön mahdollistamassa
interaktiivisuudessa ajasta ja paikasta riippumatta.
Kirjoitus perustuu julkaisuun:
Papastavrou E, Hamari L, Fuster
P, Istomina N, Salminen L. 2016. Using blogs for
facilitating and connecting nurse educator candidates. Nurse Education Today
45, 35–41.
Kirjoittajan tiedot:
Lotta Hamari
fysioterapeutti, TtM, tohtorikoulutettava
Turun yliopisto, hoitotieteen laitos
lotta.hamari@utu.fi
Lotta Hamari
fysioterapeutti, TtM, tohtorikoulutettava
Turun yliopisto, hoitotieteen laitos
lotta.hamari@utu.fi
Muut kirjoituksessa käytetyt lähteet:
Oxford
University Press 2016. Definition of blog in English. https://en.oxforddictionaries.com/definition/blog
Viitattu 31.10.2016
Price
B. 2010. Disseminating best practice through a web log. Nurs. Stand. 24 (29),
35–40.
Schmitt
TL, Sims-Giddens SS, Booth RG. 2012. Social media use in nursing education.
Online J. Issues Nurs. 17 (3), 2
Taylor
R. 2012. Creating connections. Prim. Health Care 22 (7), 10.
Tosi hienoa, että terveysalan opettajien koulutuksessa käytetään blogien kirjoittamista yhtenä menetelmänä. Ehkäpä osa opettajaopiskelijoista innostuu kurssin jälkeenkin hyödyntämään bloggaamista ammatillisessa mielessä ja opettamaan sen käyttöä myös omille opiskelijoilleen. Tähän maahan tarvittaisiin runsaasti lisää laadukkaita hoitotyön kehittämistä käsitteleviä blogeja!
VastaaPoistaKiitos Johanna hyvistä huomioistasi! Olen samaa mieltä, että niitä menetelmiä, joilla itse opiskelee tulee varmasti helpommin käytettyä myös omassa opetuksessa. Samoin terveysalan kehittämistä käsitteleviä blogeja ja kirjoituksia kaipaan lisää.
Poista- Lotta
Hyvä bloggaus bloggauksesta! :) Olen itsekin törmännyt siihen, ettei tutkittua tietoa kovin paljoa ole blogien hyödyntämisestä nimenomaan opetusmenetelmänä. Siitä se idea sitten lähti! Itse käytän blogia perinteisen ryhmätyön lisänä ja koitan pohtia sen hyötyjä (nyt on analysoitu 6 ryhmää n144/N150). Jos mielenkiinto heräsi niin käykää tutustumassa tiivistettyyn koontiin ja tiedon nälkäisille löytyy vielä laajempaakin pohdintaa. :) Saa myös antaa kritiikkiä ja ideoita. http://sulautuvaohjaajuus.blogspot.fi/p/ryhmatyon-ilmio.html
VastaaPoistaBlogi tuo hyvän lisän opetusmenetelmiin ja koen, että se tuo opettamiini aiheisiin (psykiatria) syvällisempää ymmärtämista...tai niin ainakin haluan uskotella itselleni :D Tarinallisuuden (samaistuttavat hahmot) yhdistäminen opetukseen itsessään Paul J. Zakin mukaan lisää oksitosiinin määrää veressä, joka ylläpitää kiinnostavaa jännitystä. Tämä taas lisää valppautta (noradr.), motivaatiota ja oppimista (dopamiini) ja rauhallisuutta (serotoniini). Ainakin opiskelijoiden palautteiden mukaan ryhmätöiden ja tarinan uudelleen lukeminen, sekä aiheita käsittelevien linkkien myötä kokonaisuuksia ymmärrettiin paremmin...joka on yksi oksitosiinin aiheuttamista mahdollisista vaikutuksista.
Sulautuva ohjaajuus -blogia pyritään kehittämään pikkuhiljaa eteenpäin ja sen tavoitteena on tuoda esille erilaisia tarvelähtöisiä opetusmenetelmiä mitä käytännössä on toteutettu ja hiukan kertoa millaisiin sudenkuoppiin sitä itse on joutunut. Tärkeintä on omien kokemuksien jakaminen ja pohtiminen, josta toivottavasti muutkin hyötyvät. Yhdessä täällä asioita opitaan :)
Ps. Kun oikein tarkkaan katsoo blogin kuvaa niin voi löytää Adaptuksen kahvimukin ;)
Adaptuksen kahvimuki bongattu :) Kiitos Petri hienoista kommenteistasi! Ne täydentävät hyvin blogia blogeista. Kävin lukemassa sulautuva ohjaajuus -blogin ja siis aivan mahtavaa miten käytät blogia ja tarinaa ja montaa muutakin opetusmenetelmää opetuksessasi - varsinainen opetusmenetelmien sekäkäyttäjä. Olen vakuuttunut, että näin kaikki erilaiset oppijat saavat jokainen jotain mistä opetettava aihe jää mieleen. Kuten kirjoitat, niin myös motivaation kannalta tuo menetelmien sekakäyttö on tärkeää. Seuraan jatkossakin kirjoituksianne mielenkiitoisista opetusmenetelmäkokeiluista!
Poista-Lotta