Suomen
hallitusohjelmassa korostetaan digitaalisten menetelmien kehittämistä lapsi-ja
perhelähtöisten hyvinvointipalvelujen parantamiseksi. Hyvinvointi sisältää sekä
fyysisen-, psyykkisen että sosiaalisen ulottuvuuden, jolloin digitaalisia menetelmiä
kehitettäessä on hyvä huomioida tämä moniulotteisuus niin edistettävien, kuin
edistäjienkin näkökulmasta. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että mikäli
pystymme kehittämään sellaisia digitaalisia menetelmiä, jotka koskettavat sekä
sosiaali- että terveydenhuollon rajapintoja, ne ovat yhä
käyttäjäystävällisempiä ja laajemmin hyödynnettäviä. SOTE-uudistusta silmällä
pitäen tämänkaltaisille palveluille on myös tarve. Eikä siinä vielä kaikki...lasten
varhainen ja kokonaisvaltainen hyvinvoinnin tukeminen on satsaus myös eheämpään
ja parempaan tulevaisuuteen.
Turun
yliopiston Hoitotieteen laitoksella on mahdollisuus olla mukana EmpowerKids-projektissa, jossa kehitetään digitaalista
sovellusta lasten hyvinvoinnin kokonaisvaltaiseen tukemiseen. Projektissa lapsi
nähdään oman hyvinvointinsa asiantuntijana ja edistäjänä, jolloin tukemisella
tarkoitetaan lapsen tiedon ja ymmärryksen lisäämistä sekä voimavarojen
vahvistamista. Tavoitteena on, että lapset kykenevät itse ottamaan vastuuta
omasta hyvinvoinnistaan ja siihen vaikuttavista tekijöistä.
EmpowerKids-projekti
on kolmen maan, Suomen, Viron ja Latvian, yhteishanke. Varsinaisena kohderyhmänä ovat vähävaraiset
lapset, sillä hyvinvoinnin näkökulmasta nämä lapset ovat kaikkein huonoimmassa
asemassa. Projektin kahden vuoden aikana (4/2016-3/2018) digitaalista
sovellusta kehitetään yhdessä terveysalan ammattilaisten, sosiaalityöntekijöiden,
psykologien, varhaiskasvatuksen ammattilaisten ja koulujen opettajien kanssa,
näin varmistetaan sovelluksen tarkoituksenmukainen sisältö. Myös lapset ovat
vahvasti mukana kehittämisprosessissa varmistamassa sovelluksen sopivuutta,
ymmärrettävyyttä ja kiinnostavuutta heidän näkökulmastaan katsottuna.
Sovelluksen
avulla lapsi arvioi omia liikuntatottumuksiaan, ravitsemustaan, voimavarojaan
ja päivittäistä elämänrytmiään. Digitaalisuuden lisäksi kohtaaminen on
keskeistä; sovellus toimii ammattilaisten työkaluna lasten kanssa käytävissä
keskusteluissa terveydenhuollossa, sosiaalipalveluissa, varhaiskasvatuksessa ja
kouluissa. Perusajatuksena on, että sovelluksen visuaalisuus helpottaa
ammattilaisia havaitsemaan hyvinvointia vahvistavat ja uhkaavat tekijät ja
tukemaan niitä lapsilähtöisesti. Yksi keskeisistä ajatuksista on myös se että, koska
digitaaliset menetelmät ovat tämän päivän lapsille luontainen keino
kommunikoida, lapset toisivat ajatuksiaan sovelluksen avulla uskaliaammin
esiin, jolloin sovellus toimisi matalamman kynnyksen haastattelutyökaluna, kuin
perinteiset kysely- ja haastattelumenetelmät.
Sovelluksen
ensimmäinen versio on tällä hetkellä testattavana kaikissa osallistuvissa
maissa. Testaajina ovat eri alojen ammattilaiset sekä esi- ja alakouluikäiset
lapset. Tästä ensimmäisestä testauskierroksesta opitaan varmasti paljon, niin
sovelluksen käytettävyydestä ja soveltuvuudesta, kuin lasten hyvinvoinnin
tilasta. Samalla voidaan nähdä, miten yksi ja sama sovellus toimii eri
ympäristöissä ja erilaisten ammattiryhmien työkaluna lasten hyvinvoinnin
edistämisessä. Tulosten pohjalta on hyvä lähteä jatkokehittämään sovellusta ja
suunnittelemaan lasten hyvinvointia tukevia toimenpiteitä osallistuvissa
maissa.
Kirjoittajan tiedot:
Anni Pakarinen
sairaanhoitaja,
Terveystieteiden maisteri ja tohtorikoulutettava
EmpowerKids-projektin
koordinaattori
Turun yliopisto,
hoitotieteen laitos
e-mail: ankorh@utu.fi
Research gate: https://www.researchgate.net/profile/Anni_Pakarinen
EmpowerKids-projektia rahoittavat yhteistyökumppanit ja Central
Baltic ohjelma 2014–2020
Yhteistyökumppanit:
Itämeren alueen Terveet Kaupungit ry, Turun yliopisto (hoitotieteen laitos),
Tallinnan yliopisto (Rakveren yksikkö) ja Jurmalan kaupunki.
Projektin nettisivu: http://www.empowerkids.eu/
Sovelluksen kehittämisestä vastaa monitieteinen TEPE-tutkimusryhmä, joka kehittää ja
tutkii pelejä ja pelillisiä menetelmiä lasten ja perheiden terveyden
edistämisen näkökulmasta Turun yliopiston Hoitotieteen laitoksen Digital
Nursing Turku-tutkimusohjelmassa.
On hienoa, että lasten hyvinvointia yritetään tukea myös digitaalisin muodoin. Myös siksi, että digitalisoitumisen puolesta myös moni asia on muuttunut, ja se usein voidaan nähdä jopa uhkana. Meidän tutulla on hieman ongelmia ilmeisesti hänen pojan kanssaan. Hän etsiikin nyt toiminnallista lastensuojeluyksikköä, sillä ei enää pärjää hänen kanssaan. En tiedä, onko hyvinvointiin kiinnitetty huomiota hänen ollessaan lapsi. https://rytmikodit.fi/kaavin-yksikko-duuri/
VastaaPoista